Skrevet av Emne: Toppakning...?  (Lest 1497 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget FiGu

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 47
  • 1993 ZJ 5.2 V8
Toppakning...?
« på: Ma.,26,Mai,2008,15,37 »

Jeg går rundt med en litt engstelig følelse i magen, og tenkte jeg skulle høre med noen litt mer erfarne GC-eiere om denne følelsen er begrunnet eller ei...

Jeg lurer på om toppakningen kan ha røket... :(

I fjor sommer gikk bilen varm og kokte for meg. Det viste seg at radiatoren var pill råtten, tett og ikke kjølte noe særlig.
Jeg satte inn en ny, og den har oppført seg eksemplarisk siden...

Jeg har kjørt borti 400 mil siden den gang. Det har ikke vært nødvendig å etterfylle en dråpe olje, og det er ikke vann/kjølevæske i oljen ettersom oljen på ingen måte er grå og det har ikke samlet seg det karakteristiske grå oljelaget på innsiden av oljepåfyllingslokket.

men,

Jeg har oppdaget at kjølevæsken er mistenkelig gromsete. Ekspansjonstanken virker "møkkete" på innsiden.
vanskelig å se om det er olje eller møkk og dritt fra den gamle radiatoren som nå "svømmer" rundt i systemet...

På den ene siden har jeg vanskelig for å tro at det er olje, ettersom det ikke minker olje fra motoren, men jeg føler meg ikke sikker...

HVIS det er toppen som er gåen, er det mulig at det bare siver olje til kjølevæsken, men ikke andre veien?

kan det være andre alternativer?

FiGu
Size matters - V8!

Utlogget Per Yngve Berg

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 100
Sv: Toppakning...?
« Svar #1 på: Ma.,26,Mai,2008,20,46 »
Vanskelig å si når du ikke oppgir hvilken motor du har?
1997 TJ 2,5 liter

Utlogget FiGu

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 47
  • 1993 ZJ 5.2 V8
Sv: Toppakning...?
« Svar #2 på: Ma.,26,Mai,2008,22,06 »
Arg... Selvfølgelig...  :P

93 modell GC 5,2 V8

FiGu
Size matters - V8!

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Toppakning...?
« Svar #3 på: Ma.,26,Mai,2008,23,29 »
flush systemet ditt med vann, og fyll på ny kjøleveske og se det litt ann.
Min kjøleveske var helt svart. byttet og nå er den fin og blå, selv etter 8 - 10 mnd'er
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.