Skrevet av Emne: Krafitg dunk i girkasse ved kraftig nedbremsing - 93 zj  (Lest 1421 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget hammond

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 353
  • Are you late? Try a V8...
    • My 5.9 Jeep ZJ Page!
noen som vet hva dette kan være?

Når jeg kjører så fungerer girkassa helt upåklagelig. ingen sluring, alle gir er på plass, kjappe og nøyaktige girskift, kort sagt alt i orden. fungerer bra både under normal og hard kjøring.

Problemet kommer når jeg må bremse ned og stoppe for f.eks rødt lys eller overgangsfelt e.l. Da avogtil kommer det er kraftig DUNK i hele bilen.

jeg har prøvd og følge litt med og det ser ut som kassa holder igjen i 2 gir intil den blir "tvunget" til 1 gir. og da smeller det.
kort sagt, den burde girt ned til 1 litt før.

jeg lurer på om kassa er treg til og gire ned til 1 gir.

Jeg kan unngå problemet. hvis jeg bremser ned litt saktere, eller kontrollert, så skjer ikke det. Da får liksom kassa "tid" til og skifte fra 2 til første.

er så rart for kassa girer som en drøm ellers....

hva tror dere? jeg er litt i villrede her jeg.
noen forslag?
Are you too late? Try a V8...

Utlogget FiGu

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 47
  • 1993 ZJ 5.2 V8
Sv: Krafitg dunk i girkasse ved kraftig nedbremsing - 93 zj
« Svar #1 på: Ma.,26,Mai,2008,22,15 »
Er det I selve girkassa det smeller?

Jeg hadde dunking og noen merkelige vibrasjoner i min også... Det viste seg å være et motorfestet som var røket tvers av, men selvølgelig på en sånn måte at det var vanskelig å se når bilen stod rolig...

Kan jo være verdt å sjekke?!

FiGu
Size matters - V8!

Utlogget hammond

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 353
  • Are you late? Try a V8...
    • My 5.9 Jeep ZJ Page!
Sv: Krafitg dunk i girkasse ved kraftig nedbremsing - 93 zj
« Svar #2 på: Ti.,27,Mai,2008,00,20 »
Hei.

ja, dessverre. er nok i girkassa.

saken er at bilen er litt treg til og legge inn første gir.

avogtil ser det nesten ut til at den starter i 2 gir og.

bilen har såpass med dreiemoment at jeg ikke har tenkt over saken før men føler nå at det er på tide og ordne ting.

har justert inn front båndet på kassa. (strammes med 8nm og 2,5 runder ut igjen i følge 93 shop manual)

ingen forskjell....

Are you too late? Try a V8...