Skrevet av Emne: forbruk 5.2 Jeep ZJ  (Lest 3792 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget hammond

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 353
  • Are you late? Try a V8...
    • My 5.9 Jeep ZJ Page!
forbruk 5.2 Jeep ZJ
« på: Ti.,29,April,2008,10,46 »
litt om mine målinger av bensinforbruk igjennom 1.5 år med en 1993 Jeep ZJ 5.2 med km stand 289000 km.


Dette gjelder før jeg fikk på gassdrift og kn Fip kit
Jeg mistenker at med KN kitet så kan man trekke fra 0.1 på alle tallene under.
Det ser slik ut på de kortere målingene jeg har gjort.
Men, siden bilen min går på gass kjører jeg mest det og da blir ikke det så mye bensinmåling som før...:)

På langtur med familie ligger jeg på 1.1 med fin kjøring og 1.2 på litt inspirert kjøring
på langtur med bilhenger på 690kg og cadillac på 2300kg ligger den på 1.85. fin kjøring
på langtur med bilhenger på 690 kg og trans am på 1650 kg ligger den på 1.75. fin kjøring
på langtur med bilhenger på 690 kg uten bil ligger den på 1.45 fin kjøring.

På blandet ligger jeg mellom 1.45 til 1.55 alt ettersom hvordan jeg kjører. snitt ganske nøyaktig 1.5 uavhenging av meg eller kona som kjører. hvis jeg bare kjører alene og nøysomt klarer jeg og komme under 1.4 på blandet kjøring. men da med meget pen kjøring. kona har en tendens til og øke snittet noe. så resultat 1.5 over 3 måneder uten og restille computeren. kjøring inneholder da: langtur, herjekjøring, bykjøring og langtur med bilhenger. kort sagt alt av kjøring vi totalt gjør over tid.

Med ren herjekjøring ligger den på rundt 2. man skal herje MYE og HARDT for og komme opp i et snitt på 2.5 eller over.

mange tror jo disse bilene bruker 2.5 på pen kjøring....

dette er veldig ærlige tall.
Are you too late? Try a V8...

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Sv: forbruk 5.2 Jeep ZJ
« Svar #1 på: Ti.,29,April,2008,21,31 »
Ja, hammond. Dette er også min erfaring med vår ZJ `95 mod. F.eks. fra Gol med last og 4 personer var gjennomsnittet 1,12 l/mil. Blandet kjøring ligger på 1,4-1,6 når jeg kjører. Når guttungen låner bilen viser gjennomsnittet mellom 1,9-2,2. Det kan ikke han fatte,for han kjører pent, sier han  ::). Jeg har også kjørt noen tanker med 100% E85, men følte at det jeg vant på prisen, tapte jeg på forbruket. Klarte ikke å komme under 1,7 l/mil på finkjøring, og ikke under 2,7l på småkjøring. Men bortsett fra forbruket, fungerte det helt ok. Ingen sur bensineksos var også en av fordelene.
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget bambus

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 116
Sv: forbruk 5.2 Jeep ZJ
« Svar #2 på: Ti.,29,April,2008,22,51 »
Forbrukstallene stemmer også bra med computervisningene på vår 5.2 ZG 96 modell, for tilsvarende bruk.
Jeg tror ikke at jeg er spesielt "lett på foten". Spesielt nøysom er vel ikke Jeepen, men til gjengjeld er antallet "smiles per gallon" høyt.
Mvh bambus
Bambus

Utlogget hammond

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 353
  • Are you late? Try a V8...
    • My 5.9 Jeep ZJ Page!
Sv: forbruk 5.2 Jeep ZJ
« Svar #3 på: Ma.,12,Mai,2008,23,33 »
Ny måling tatt med KN Fip Kit!

Dette overrasket meg litt faktisk.

Jeg gikk tom for gass på dombås og måtte dermed kjøre på bensin hjem til ålesund. ca 3 timers tur. :(
hvem vil vel kjøre bensin når man kan kjøre til halve prisen på gass?

Som jeg skrev tidligere så har jeg lagt på mellom 1.1 og 1.2 på tur. jeg har ALDRI klart og komme meg under 1.1.

Men dette var min første tur med nytt luftfilterkit og tvilen i mitt hjerte er nå borte på at forbruket er redusert.

Jeg variert litt naturligvis men registrerte at jeg havnet nå ned på tall som 0.95  og deromkring i perioder. Totalt landet ganske nøyaktig på 10.2

Dette medfører en senkning på 0.1 til 0.15 på mila. noe som må si seg og være utslagsgivende.
Min motor har gått 287000 km.

Så, ja. FIP kit fra KN BÅDE øker effekten og senker forbruket!

Jeg vil legge inn bilder snart!
Are you too late? Try a V8...

Utlogget Per Yngve Berg

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 100
Sv: forbruk 5.2 Jeep ZJ
« Svar #4 på: Ti.,13,Mai,2008,16,08 »
Det er nok at han kjører for pent at forbruket blir høyt. Set forbruksmåleren til realtime og ikke gjennomsnitt så ser du det mens du kjører. Med forsiktig aksellerasjon vil den bruke 4-6 liter/100km over en lengere tid inntil converter-lokckupen slår inn i automaten. Ved full pedal vil den bruke 8l/100km. Ved full pedal vil det kun ta 10 sek. å nå marsjhastighet, mens det tar 40 sek. ved lansom askellerasjon. Du kan jo selv regne ut hvor mye du bruker ved 8l i 10 sek. eller 4l i 40 sek.
1997 TJ 2,5 liter

Utlogget hammond

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 353
  • Are you late? Try a V8...
    • My 5.9 Jeep ZJ Page!
Sv: forbruk 5.2 Jeep ZJ
« Svar #5 på: Ti.,13,Mai,2008,16,33 »
Det er nok riktig som Per sier. Høres sprøtt ut på en måte og faktisk gasse på for og bruke mindre, men jeg vet at dette er teknikken som "profesjonelle" bruker for og kjøre maks økonomisk i tester o. liknende.

Synes uansett at dette er imponerende:

1: Vi snakker om en bil på over 2 tonn, med nogenlunde firkantet utseende.
2: motoren er fra 60 tallet og har over 5 liters motorvolum (noe som i seg selv får "herr normann" i gata til og steile..)
3: vi snakker om en bil som har automatgir. noe som får eurobilene til og sprette opp i forbruk
4: vi snakker om en bil med konstant 4 hjulstrekk. noe som i seg selv burde få forbruket til og stige

alikevel finnes det biler på 1500 kg med 2 liters motor som bruker 07 - 08 på mila på langtur.

så er ikke det bra så vet ikke jeg. 02-03 mer på mila for alt dette!

Are you too late? Try a V8...

Utlogget mr.mopar

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 110
Sv: forbruk 5.2 Jeep ZJ
« Svar #6 på: Fr.,30,Mai,2008,17,11 »
har bestillt eit slikt luftfilter kit fra usa.får se på forbruket da.har nettop kjøpt ein 94 jeep grand cherokee med 5.2.
har fundert på gassanlegg men ikke f om e betaler 35-40000kr bare for og få det godkjent når man kan få anlegg t ca 10000kr og montere det selv.
Runar Aufles
71 cuda.6.1L hemi manuell
33 plymouth hotrod

Utlogget hammond

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 353
  • Are you late? Try a V8...
    • My 5.9 Jeep ZJ Page!
Sv: forbruk 5.2 Jeep ZJ
« Svar #7 på: Fr.,30,Mai,2008,22,10 »
gass anlegg bør du vurdere. merker det allerede på økonomien.

komplett anlegg koster forresten 33000,- ferdig EU Godkjent. med moms og absolutt alt. ikke 40000,-

Når det gjelder selvmontering så har du ikke lov og gjøre det selv med mindre du lar noen som har godkjenning på det gå over og godkjenne anlegget og lage en "monteringsærklæring". denne må inneholde alle EU godkjennings nummer på alle deler samt en bekreftelse på at undertegnede har godkjenning på dette.
Dessuten skal alle deler komme i fra samme "sett" og man har dermed ikke lov og "sette sammen" et anlegg fra forskjellige leverandører. f.eks fordamper fra en leverandør, tank fra en annen, og dyser fra en tredje.

Jeg kan selge et anlegg for 22000,- umontert. skal man ha en godkjenning så må jeg se over anlegget og skrive under en monteringsærklæring.

Reglene i henhold til LPG anlegg til bil har blitt mye strammet inn i løpet av de siste årene i forhold til norsk lov. dessverre.
Are you too late? Try a V8...

Utlogget hammond

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 353
  • Are you late? Try a V8...
    • My 5.9 Jeep ZJ Page!
Sv: forbruk 5.2 Jeep ZJ
« Svar #8 på: Fr.,30,Mai,2008,22,19 »
men du/dere kan spørre hvis det er noe du/dere lurer på, så skal jeg prøve og svare etter beste evne :)

forresten. anlegg til 10000,-. pass på at det ikke er et 2. generasjons eller 3 generasjons anlegg du har fått prisen på. det er ikke så bra:
forklaring:

2. generasjonsanlegg: forgasser type. bruker en del mer drivstoff. enkel og montere men unøyaktig i drift.
3, generasjonsanlegg: beregnet for "full group" innsprut. dvs at alle dysene spruter samtidig. finnes på en del 80 talls insprutsanlegg(ZJ har sequensiell insprut)
4 generasjon: sequensiell type. den som passer best for moderne injection anlegg.

Det man ønsker seg er et sequensielt anlegg med dyser for hver sylinder.

saken er at det er meget skummelt og kjøre med for mager blanding. dette bør justeres av noen med erfaring.

Dette er tross alt ikke "atomforskning" og bygge et anlegg. men innjustering og boring i innsugsmanifold er greit og ha litt kontroll på hva som skjer.

Are you too late? Try a V8...

Utlogget mr.mopar

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 110
Sv: forbruk 5.2 Jeep ZJ
« Svar #9 på: Fr.,30,Mai,2008,23,14 »
tok du noen bilder når du ordna innsugsmanifolden.ein kompiss av meg er den einaste i nordland som e godkjent for montering av gass i hus.skulle sjekke om godkjenning av gass i bil og.
tenkte og høre om d var noen som kunne ordne eit gassanlegg for v8 sequensielt fra polen.må jo va billigere dar sku e tru.
d er vel bare og pell ut gasstanken når man skal på eu kontroll hvis man ikke får d godkjent.
Runar Aufles
71 cuda.6.1L hemi manuell
33 plymouth hotrod

Utlogget hammond

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 353
  • Are you late? Try a V8...
    • My 5.9 Jeep ZJ Page!
Sv: forbruk 5.2 Jeep ZJ
« Svar #10 på: Lø.,31,Mai,2008,03,08 »
ja. har bilder av jobben med innsuget ja. gjør man en slett jobb med denne, så vil metallspon kunne entre sylindrene med de naturlige skader dette kan medføre på sylindervegger. med spesielt verktøy borer vi slik at sponen går motsatt vei og kommer opp i stedenfor ned.

hvis han er godkjent for montering av gass i hus så betyr det ikke nødvendigvis at han er godkjent for gass i bil.

det er nok billigere fra polen. det har du nok rett i.

Når det gjelder godkjenning så er det klart at hvis man vil, så kan man ta ut tanken og kanskje klare og komme igjennom EU kontrollen.

Dessverre er det ikke der problemet ligger. blir litt som og lure seg selv med og ha "Fasiten" på skolen og dundre seg igjennom prøvene. problemet kommer hvis det smeller. eller i en teknisk kontroll. eller brann/skade pga feilmontering. da blir det alvorlig avkortning i forsikring. har man da skadet noen, kan man oppnå gjeld som er i høye pris klasser.

Alle biler som er LPG drevne SKAL ha dette opplyst i vognkortet. Dessuten skal man ha papirene liggende hvis det blir noe.
Bilen må besiktiges på Biltilsynet og nøye kontroll av hele anlegget skal med. De krevet tilogmed bilder av enkelte detaljer under montering for og være sikker på at dette er ordentlig gjort.

Du vet hvordan gjengen der nede er. Er de usikker på noe, så tar de "ekstra i" når det gjelder sikkerhetsfaktorer. nesten til det overdrevne i enkelte tilfelleer spør du meg. Men slik er det dessverre.

Når det gjelder for din egen del, så tror jeg ikke at man vil klare og programmere bilens Datahjerne slik at man får et blandingsforhold tilsvarende 14,7:1 som er det ideelle. Dette er faktisk komplisert og det er mange faktorer som skal jeg være ærlig ganske umulig første 5 gangene. Siden du har en 94 modell mangler du og OBD II, noe som gjør at du må "Gjette" det fram til riktig forhold i forhold til bilens egen dyse. Med OBD II kan man kontrollere forholde på en enklere måte gjennomr lambda sonden i riktig verktøy.

Går bilen for rikt vil du ødelegge pluggene og bilen går dårlig med dårlig økonomi.
Går bilen for magert, blir det varmgang i toppene og ventilene blir brent og toppene kan sprekke. I værste fall går stemplene pga det høye oktantallet som propan har. Derfor er ikke byggingen det som vi anser som det mest kompliserte men dataprogrammeringen.

hvis du kjøper i Polen, så pass på at ikke alle anlegg er godkjent i norge. Vi hadde en kunde som bygget seg anlegg i Polen og det endte med at vi måtte bytte ut store deler av anlegget pga manglende typegodkjenning i Norge. dessverre endte dette med en kostnad som gjorde det billigere og bygge i norge.
Are you too late? Try a V8...