Skrevet av Emne: Bytte ut el-antenne, ZJ  (Lest 1855 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget skruknott

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 81
Bytte ut el-antenne, ZJ
« på: Ma.,28,April,2008,15,21 »
Skulle gjerne byttet ut den elektriske antennen (som seff ikke virker) med en "vanlig" antenne. Noen som har funnet en som passer? Er jo festet med en egen "dings" på forskjermen, og denne er vel ikke så lett å få til å passe på andre typer  ??? Noen tips eller løsninger?

OJ
Safety third

Utlogget bambus

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 116
Sv: Bytte ut el-antenne, ZJ
« Svar #1 på: Ti.,29,April,2008,22,40 »
Utfordringen ved antennebytte er å få ut/inn ledningene fra antenna til dashbordet fordi det er så trangt i området. Jeg vurderer nå å bytte ut motorantenna med en tilsvarende ny. Jeg tror jeg da vil kappe og skjøte ledningene ved antennemotoren.
Hvis jeg skulle montere en vanlig antenne, som ellers skulle være meget enkelt, ville jeg også skjøte antennekabelen ved å montere en egen hun-kontakt på eksisterende antenneledning og tette skjøten omhyggelig.
Det lar seg selvsagt gjøre å bytte sakene på vanlig måte, men rapporter på internett tyder på at dette er meget kronglete.
Mvh bambus
Bambus

Utlogget skruknott

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 81
Sv: Bytte ut el-antenne, ZJ
« Svar #2 på: On.,30,April,2008,11,18 »
Høres fornuftig ut, bambus. Det enkleste er definitivt å kutte/skjøte ledning, men jeg finner ikke andre enn original el-antenne som passer til den originale brakett-dingsen. Ser org el-ant på ebay som ikke koster allverdens, men kunne godt tenke meg en vanlig svart pisk...
Safety third

Utlogget bambus

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 116
Sv: Bytte ut el-antenne, ZJ
« Svar #3 på: On.,30,April,2008,14,21 »
Hvis du skal montere en uoriginal nedsenkbar antenne må du nok finne deg i å lage en nedre støtte selv, men dette kan vel ikke være noe stort problem. Hvis det bare skal montere en "pisk" er jo denne kun festet til skjermen ved gjennomføringen.
De antennene som selges på ebay fra USA ser ut til å passe direkte (fester og kabler) selv om det ikke er snakk om originalt utstyr.
Jeg kjøpte kun pisken på ebay, men den var helt lik den originale og det var bare å "kjøre" den ned i motorsystemet.
Mvh bambus
Bambus

Utlogget Thomas km

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 109
Sv: Bytte ut el-antenne, ZJ
« Svar #4 på: Sø., 4,Mai,2008,02,13 »
Skulle gjerne byttet ut den elektriske antennen (som seff ikke virker) med en "vanlig" antenne. Noen som har funnet en som passer? Er jo festet med en egen "dings" på forskjermen, og denne er vel ikke så lett å få til å passe på andre typer  ??? Noen tips eller løsninger?

OJ

På min Grand Cheroke sitter det i tillegg en antenne bak på taket, innbiller meg at den må være i veien ved lasting. Men på en Porsche jeg har vært innom finnes det en ny type antenne som ikke er mange cm høy. Hva med å skaffe en slik i steden for den stygge i forskjermen. Jeg skal i hvertfall ha bort den som sitter i skjermen om den virker eller ikke. Alternativt er å montere antennen i skjermen i et rør som sveises fast i skjermen, med utløp for vann i bunn. bygde det på en Volvo jeg hadde en gang i tiden, blir helt noe annet enn den simple måten Jeep har gjort det på. Litt om overflatebehandling er sikkert greit å ha med seg før man avslutter jobben om resultatet skal blir varig. Den gang jeg bygde dette på Volvoen brukte jeg en senkbar antenne / el fra Biltema. Fungerte helt ok så lenge jeg hadde bilen.