Skrevet av Emne: Elektriske vinduer som ikke virker...  (Lest 2681 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Nitro-Racer

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 10
Elektriske vinduer som ikke virker...
« på: On.,19,Mars,2008,16,13 »
Hei.
Jeg har en 94 GC 5,2 som jeg ikke får åpnet vinduene på.
Har sjekket om det er sikringer som har gått, men kan ikke finne noen..
Ingen av vinduene åpnes.

Noen som kan hjelpe meg?

MVH

Tor
Mvh
Tor Helge

94 GC lim - 280000 km
98 GC lim - 95000 km

Utlogget bas

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 70
Sv: Elektriske vinduer som ikke virker...
« Svar #1 på: To.,20,Mars,2008,14,46 »
Hei

Søker du på forumet her, så finner du mange som har dette problemet, også jeg har hatt det.

I nesten alle tilfeller, så er det brudd i ledninger mellom karosseri og venstre framdør.
I min ZJ var det 3 ledninger som var helt av. Den sorte jordkabelen var helt av og derfor virket ikke
noen av vinduene.

Ta av dørtrekk,3 skruer, og ta av kontaktene inn på bryterpanelet. Mål om du har strøm (rød) inn på kontakten og
oml den sorte ledningen (jord) er hel.

Dra av den gummistrømpen mellom dør og karosseri og se om du ser noen ledninger som er kuttet av. Disse ledningene
blir stive og skjøre etter så mange år.

bas
`93 Jeep Grand Cherokee 5.2 ltd.
  Medlem nr 826

Utlogget Nitro-Racer

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 10
Sv: Elektriske vinduer som ikke virker...
« Svar #2 på: Sø.,20,April,2008,10,47 »
Hei igjen og takk for hjelpen!
Har fått koblet ledninger igjen og der var det flere som trengte til utskiftning.
Alt virker nå som det skal.


Mvh
Tor Helge

94 GC lim - 280000 km
98 GC lim - 95000 km

Utlogget FiGu

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 47
  • 1993 ZJ 5.2 V8
Sv: Elektriske vinduer som ikke virker...
« Svar #3 på: Sø.,25,Mai,2008,12,38 »
Hei,
Jeg har samme problem på min 93 GC 5,2, men er usikker på om problemet er som beskrevet over.

Jeg har tatt av dørpanelet og gjorde noen målinger på baksiden av vippebryterne.

Her er det både strøm inn - og ut når jeg vipper på bryterne...

Noen forslag...??

En tilleggsopplysning kan være at jeg tror "lock-funksjonen" var ødelagt tidligere... Vindusheisene virket nemlig ikke fra noen annen bryter enn fra førersiden. Jeg måtte mao åpne de tre andre viduene fra førersiden - uavhengig om "lock-knappen" var trykket inn eller ut...

Nå virker ingen av delene, og jeg renner bort i varmen...:-)
(Ettersom aircondition-anlegget selvfølgelig ikke virker til annet enn å fylle cupèen med varmluft... :-)

FiGu
Size matters - V8!

Utlogget bas

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 70
Sv: Elektriske vinduer som ikke virker...
« Svar #4 på: Sø.,25,Mai,2008,23,28 »
Vanskelig å finne feil på disse elektriske vinduene. Mye tyder jo på at Lock knappen ikke virker som den skal. På min så kan jeg styre alle vinduer fra førersiden, uansett stilling på Lock knappen. Har du prøvd å måle strøm og jording på de andre dørene? Det går iallefall 2 strømførende ledninger inn på hver bryter, og jording. En strømledning går via Lock knappen og hindrer at passasjer åpner vindu selv. Den andre strømledningen går direkte fra førersiden`s panel, som gjør at fører kan styre vinduet, uansett Lock knappen.

Jeg trur kanskje at noen ledninger er kuttet av i dørene. Prøv eventuellt å dra + og - direkte fra batteri for å se at vindusmotorene virker. Og så er det bare å begynne å feilsøke... ??? ??? ???

Jeg har et vindu bak som jeg ikke kan styre fra førersiden, men som bare virker når bryterpanelet på døren brukes. Jeg antar at den ene av strømledningene er av i bakdøra...

Hvis alt har blitt dødt og ingen av vinduene virker, og du har strøm dit, så ville jeg sjekket om jordingkabelen er hel.

bas
`93 Jeep Grand Cherokee 5.2 ltd.
  Medlem nr 826

Utlogget FiGu

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 47
  • 1993 ZJ 5.2 V8
Sv: Elektriske vinduer som ikke virker...
« Svar #5 på: Ma.,26,Mai,2008,12,03 »

Jepp.... Regner med at det må massiv testing til for å finne ut av det.  Fornuftig tips å teste vindusmotor direkte fra batteriet. Tror jeg skal begynne der først...

FiGu
Size matters - V8!

Utlogget FiGu

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 47
  • 1993 ZJ 5.2 V8
Sv: Elektriske vinduer som ikke virker...
« Svar #6 på: Ma.,26,Mai,2008,22,10 »
Det var det...:)

To ledninger var røket i døra... Nå funker alt som det skal. Inkludert Lock-knap... ;D

Takk for tips!

FiGu
Size matters - V8!

Utlogget bas

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 70
Sv: Elektriske vinduer som ikke virker...
« Svar #7 på: Ti.,27,Mai,2008,12,17 »
En glede å kunne være til hjelp. :) :) :)
`93 Jeep Grand Cherokee 5.2 ltd.
  Medlem nr 826