Hei! Er også fersk ZJ-eier, men har hatt en XJ før og var sånn sett bitt av basillen.
Jeg kjøpte en 98 modell Limited LX V8 (med 5.9 liters versting-åtteren). Km 157 000. Sto avertert til 208 000 hos forhandler i Kristiansand, men hadde en vannpumpelekkasje og mulig automat-problem, så prisen vi endte på var 150 000. Fikk byttet pakninger til vannpumpa (billige deler fra Sarpsborg Motor, endel jobb..) og bytet samtidig pakningene i registeret inkl. veivakseltetning. Ble tett og bra. Kostnaden ble ca. 5 000,-. Etter litt undersøkelser, og etpar automatoljeskift, bestemte jeg meg for å få kassa overhalt mens det fortsatt er håp. Noe spon/partikler i oljen, og for mye varmgang. Antakelig thrustlager i 4.gearet (Overdriven) som gir seg, visstnok et velkjent problem. Dessuten er bilen servet på norske verksteder, og det er faktisk mange mekanikere som er overbevist om at automatolje og - filter ikke behøves å skiftes! Så galt som det kan bli - jeg har selv opplevet å måtte insistere på å få skiftet automatolje og filter i f m servic... Uansett, ryker på en kostnad på 25 000,- her også (med moms). Satt til overhaling på Matic Custom i Skien, et verksted jeg fikk umiddelbar tillit til. Virker som de kan sine saker. Da blir kassa overhalt med forsterkede deler, og det blir montert ekstra oljekjøler til automaten. Så totalt sett kommer bilen min på 180 000,-, men da er den også fin.
For øvrig virker alt, også komfortutstyr, og den kjennes tight og fin. Så jeg gleder meg til mange gode mil i den bilen. Og den skal få godt stell hos meg !!!