Skrevet av Emne: Speedo sync v/heving  (Lest 2581 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget wrongler

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 49
Speedo sync v/heving
« på: Ma.,29,November,2010,20,19 »
Holder på å godkjenne min TJ med 32" hjul,og da forlanger biltilsynet en kalibrering av speedo'n...noen som har gjort noe slikt?

Utlogget Kris

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 290
Re: Speedo sync v/heving
« Svar #1 på: Ma.,29,November,2010,20,41 »
Jeg var innom i dag for å godkjenne bilen med 32" dekk.
Det gikk bra bortsett fra at jeg ikke hadde speedo kontroll.
Skal få dette gjort hos NAF. :)

For å få speedo'en til å vise riktig trenger du nytt speedo drev...

Jeg trengte den som er 32 tenner.
http://www.quadratec.com/jeep_knowledgebase/article-46.htm

PS. Jeg har den som er 31 tenner hadde egentlig planer om 33" dekk, håper det går greit om jeg mangler en tann :-\
TJ 00 uorginal
XJ 95 (solgt)
Zj 94 V8(solgt)

Utlogget myggen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 99
Re: Speedo sync v/heving
« Svar #2 på: Ma.,29,November,2010,22,38 »
bare å bestille drev hos din lokale jeep dealer ca 300 kr tror jeg,de to siste siffer i delenummeret sier hvor mange tenner,byttes på 5 minutter :)
jan erik rånes
medl.nr 494
tlf.99737387
tj

Utlogget wrongler

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 49
Re: Speedo sync v/heving
« Svar #3 på: On., 1,Desember,2010,00,13 »
joda,drev er på plass,har til og med vist omregningstabellen.men jeg fikk beskjed om å verifisere speedo'n,så jeg kunne dokumentere at det viste rett....

Utlogget Kris

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 290
Re: Speedo sync v/heving
« Svar #4 på: On., 1,Desember,2010,19,34 »
Hør med naf. Enkelte naf-stasjoner kan tester bilen på en "rulende landevei" eller med GPS. Du får da et skriv fra naf som forteller deg avviket. Dette skrivet må du vise til BT slik at de vet at du har montert riktig drev og at teorien på tabellen, og det speedometert faktisk viser på din bil stemmer.
BT mannen snakket også om at det er mulig å gjøre denne testen på veksteder som driver med ferdsskrivere på lastebiler.

Prøvde også å fortelle ham at jeg hadde byttet drev, men han ville se papirer på eventuell avvik...
Skal bestille time i morgen...
TJ 00 uorginal
XJ 95 (solgt)
Zj 94 V8(solgt)

Utlogget wrongler

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 49
Re: Speedo sync v/heving
« Svar #5 på: Lø.,18,Desember,2010,19,21 »
ihihihi...da er bilen godkjennt hevet,med 32" og speedo kalibrert på NAF!!!!

yeeeeah

Utlogget Geir G K

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 498
Re: Speedo sync v/heving
« Svar #6 på: Sø.,19,Desember,2010,09,45 »
Gratulerer med godkjent bil!
Geir Grov Kristiansen
Wrangler TJ  modifisert
Medlemnr 783

Utlogget Redcrown

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 28
Re: Speedo sync v/heving
« Svar #7 på: Ma.,20,Desember,2010,23,08 »
Godt at det går bra for folk :) 


Jeg ble stoppet i kontroll av BT og må inn å vise bilen  :-\
Har 31 dekk og 2,5 heving.
Kan jeg hive på orginal dekk og få riktig visning på speedometer?  kommer jo til å se teit ut men så lenge jeg slipper ut av klørene til BT ....


Utlogget wrongler

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 49
Re: Speedo sync v/heving
« Svar #8 på: Ti.,21,Desember,2010,20,31 »
nå har jeg på orginal hjul,da viser speedo'n ca 10km/t feil fra mine nye 32" mud,så hvis du har drevet speedon,så vil det ikke vise korrekt med mindre hjul,men det er jo bare å kjøre på GPS'en det...eller ta seg bryet med å skru ut 2 skruer å bytte drevet!

Utlogget Kris

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 290
Re: Speedo sync v/heving
« Svar #9 på: On.,22,Desember,2010,00,04 »
Fikk også godkjenning ;D

Jeg viste bilen min med et drev som er beregnet til 33" for å få godkjent 32" dekk.
Hadde ca 9% feil på fartsmålingen hos naf, det var ikke noe problem for BT.

Så lenge speedometeret viser en høyere hastighet en aktuell fart(da innen rimlighetens grenser, under 10% ca.ca) skal det ikke være noe problem.

Men viser speedometeret så mye som 0.00000001% mindre en bilens aktuelle fart, så tror jeg at man vil få problemer med BT.
TJ 00 uorginal
XJ 95 (solgt)
Zj 94 V8(solgt)

Utlogget Redcrown

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 28
Re: Speedo sync v/heving
« Svar #10 på: To.,23,Desember,2010,00,05 »
Tror jeg bare bytter drev , men børr jeg gå  høyere en drevet som er beregnet for 32?  f.eks drev til 33?
BT snakket noe om papirer på hjulene?   Jeg har papirer på hevingen men ikke på hjulene , noen som vet hva og hvor jeg får det ?

Utlogget Geir G K

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 498
Re: Speedo sync v/heving
« Svar #11 på: To.,23,Desember,2010,17,10 »
Du må ha TÜV papirer på felger som også viser godkjent dekkdimensjon.  BG Nor har TÜV FElger godkjent maks 32 11,5 15, Asp Erle,  en Eagle Alloy 15" 8"felg  også en 15" 10" men kun 31 10,5 15,  av en eller annen mystisk grunn,


http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,6495.0.html
« Siste redigering: To.,23,Desember,2010,18,34 av Geir G K »
Geir Grov Kristiansen
Wrangler TJ  modifisert
Medlemnr 783

Utlogget Kris

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 290
Re: Speedo sync v/heving
« Svar #12 på: To.,23,Desember,2010,17,44 »
Yes. Tüv papirer er et må krav.
tenkte jeg skulle prøve meg med 33" Spurte BT om det holdt med papirer fra amcar (anbefaling) og kopi fra en som hadde godkjent 35" dekk. Da så han bare rart på meg og sa at jeg måtte ha papirer,  Tüv.

Det er faktisk også viktig at hevesett og felger også er godkjent sammen. I tüv pairene på hevesettet skal det stå  hvilken dekk dim / felg man kan bruke med det aktuelle settet. Dette skulle ikke by på problemer hvis man har procomp eller OME settet (med Tüv)

Ikke nok med det, hevesettet på bilen (fjærløft) må ha inntegnet hvilken bodylift man kan bruke på den samme bilen. Dvs. at et 2" OME fjærløft (med tüv) ikke kan ha et preformance accessories bodylift (med Tüv) Jo da jeg har prøvd meg på det og.

Det man må gjøre da er å kjøpe et 4" eller2" procompfjærløft (med tüv)
Dette fordi i tüv papirene i procompfjærløft står det at  preformance accessories bodylift (med Tüv) kan brukes sammen på samme bil.

Tüv er tingen..... ;) Inpulskjøp er ikke tingen :-\
Men fikk en god grunn til å heve bilen min enda mer da, med procomp 4" løft ::) Julegaven venter i butikken ;D

TJ 00 uorginal
XJ 95 (solgt)
Zj 94 V8(solgt)

Utlogget Kris

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 290
Re: Speedo sync v/heving
« Svar #13 på: To.,23,Desember,2010,18,00 »
Glemte å skrive at de har ting med tüv hos bgnor, kan også nevne at ting med tüv koster en del mere en den samme tingen uten tüv papirer.
TJ 00 uorginal
XJ 95 (solgt)
Zj 94 V8(solgt)

Utlogget Redcrown

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 28
Re: Speedo sync v/heving
« Svar #14 på: Fr.,24,Desember,2010,17,14 »
Ok, da begynner jeg å henge litt mer med i svingene her :)

TUV på hevingen --------OK

Skjermbredere ----------- Litt for smale , ca 4 cm

TUV på felger-------------Mangler , går det å finne ut om de er godkjent og få papirer på dette ? Finner ikke noe i TUV papirene for hevingen.
 Eventuelt  hive på orginal felg  og dekk og vise til BT fram til felger med TUV er i hus?