Skrevet av Emne: Hengerfeste orginal vs 2"hidden i bakfanger  (Lest 6975 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Hengerfeste orginal vs 2"hidden i bakfanger
« Svar #15 på: Ti.,11,November,2008,19,55 »
Hvor mye drop på hengerfeste du trenger bestemmes av hjul, hevesett osv.

Jeg har 6" drop og det er for lite når jeg har boggi henger på. 70% på bakerste hjula og 30% på de fremre.... Nå har jeg 4" fjørheving og 36" dekk, så min er noe over snittet stor...
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget yeyeye

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 516
Sv: Hengerfeste orginal vs 2"hidden i bakfanger
« Svar #16 på: Ti.,11,November,2008,22,37 »
 ;)Jo det forstår jeg jo, men det er jo uansett litt å gå ut ifra det!

Tenkte 4" fjærløft jeg også, men hadde ikke større en 33" i tankene i første omgang da. 4" drop er vel muliges litt mye orginalt da, mulig jeg bestiller meg en justerbar en!

AR
ohh.. silly me, again!
mob:95242280

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Hengerfeste orginal vs 2"hidden i bakfanger
« Svar #17 på: To.,13,November,2008,12,52 »
;)Jo det forstår jeg jo, men det er jo uansett litt å gå ut ifra det!

Tenkte 4" fjærløft jeg også, men hadde ikke større en 33" i tankene i første omgang da. 4" drop er vel muliges litt mye orginalt da, mulig jeg bestiller meg en justerbar en!

AR

Helt riktig. en justerbar er ikke dumt. Jeg haddeTJ 4.0liter med 1" bodylift og 2" på fjærene + 1 1/4 plast spacer over fjærene. Ikke noe spesiell høy bil, men den rullet på 35" dekk. Og med min boggihenger, så stod fremre boggien og rullet rundt når jeg stoppet i lyskryssene. Og jeg hadde 4" dropp på mitt feste.
Alle hengerfester  har forskjellige høyder. Men hvis du sjekker kjøretøyforskriftene, så skal det stå noe der om lovlig høyde tror jeg. Hvis ikke så er det jo ikke værre enn at noen med en original TJ måler høyden til sitt, så har du noe å gå utifra. Da veit du hvor lavt du bør.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget yeyeye

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 516
Sv: Hengerfeste orginal vs 2"hidden i bakfanger
« Svar #18 på: To.,20,November,2008,19,35 »
 ;)Rampage sin bakfanger er da på tur over fra discountjeepparts.com, da uten reservehjulsholdern. Kule,justerbart hengerfeste,Y-kontakter for hengerfeste og no nips kommer fra quadratec.com
ohh.. silly me, again!
mob:95242280

Utlogget yeyeye

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 516
Sv: Hengerfeste orginal vs 2"hidden i bakfanger
« Svar #19 på: Lø.,29,November,2008,00,20 »
Må vel ut i den kalde garasjen i morgen da kansje, få montert fangern. Den har ligget der en god stund nå!

T-forgreiningen til hengerkontakten er en kun 4veis US møkk, så den må også moddes. Noen som har montert hengerkontakt selv tidliggere som har noen spes komentarer? Regner med jeg finner ut av det greit.

AR
ohh.. silly me, again!
mob:95242280

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Hengerfeste orginal vs 2"hidden i bakfanger
« Svar #20 på: Lø.,29,November,2008,09,11 »
Hvis du søker med google, så tror jeg du finner koblingskart for kontakt ganske kjapt. Dessuten tror jeg de fleste tilhengerprodusentene har det liggende på sidene sine.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget yeyeye

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 516
Sv: Hengerfeste orginal vs 2"hidden i bakfanger
« Svar #21 på: Lø.,29,November,2008,13,24 »
Du tenker sikkert på selve tilhengerkontakten du, den 7 polede. Tenkte mere på bilsiden jeg, om det er noe spess å være obs på dær. Kart over polene på selve kontakten har jeg. Svigerfar mente jeg måtte sjekk om det ikke var noe uvanlig med tilkoblingene til bilen, det var det vist da han koblet på sin Ford explorer, han huska ikke helt hva det var, men noe var det. mulig det var koblet klart til en slik 4way kontakt som US gutta har, dær er det vist kombinert blinklys og bresmselys. Må ut i garasjen å sjekke litt idag nå! Frem med varmekjeledress og multimeter, og ikke minst kaffekoppen!

AR
ohh.. silly me, again!
mob:95242280

Utlogget yeyeye

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 516
Sv: Hengerfeste orginal vs 2"hidden i bakfanger
« Svar #22 på: Lø.,29,November,2008,19,26 »
Da har jeg iallefall begynt. Har skrud av den gml fangern, og målt på baklyskontaktene. Ikkeno spesielt dær egentlig, fire ledere:baklys,bremslys,ryggelys og blink. Minus går i jord på kaross.

Loddet inn de 5 ekstra lederne, tok da også med ryggelys og bremselys fra begge sider. bremselys trenger en bare fra en side og ryggelys er ikke med på en hengerkontakt. kjekt å ha klart, så slipper en oppe i innerskjerm ved senere ønske om ekstra bremse/ryggelys!


Fikk i noe kjekt hær om dagen, plastic dip, penslet over loddingene for å få det 100% saltlaketett etterpå
ohh.. silly me, again!
mob:95242280

Utlogget yeyeye

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 516
Sv: Hengerfeste orginal vs 2"hidden i bakfanger
« Svar #23 på: Lø.,29,November,2008,19,40 »
om noen trenger hengerkontaktskjema.
ohh.. silly me, again!
mob:95242280

Utlogget yeyeye

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 516
Sv: Hengerfeste orginal vs 2"hidden i bakfanger
« Svar #24 på: Ti., 2,Desember,2008,18,24 »
Må kansje sette inn et bilde av fangeren montert på bilen også, med en liten rapport om montasjen.
I instalasjonsmanualen står det at de 2 innerste hullene på baktraversen(pasasjersiden) på enkelte modeler ikke vil line opp, og at en må borre 2 nye hull ved siden av. På min fantes ikke de innerste 2 hullene verken på fører eller pasasjerside, samt at ikke de 2 ytterste heller passet skikkelig. Under på hver rammevange er det også ett festepunkt, disse passa f*** svarte st**ke mæ heller ikke. I allt ble det til at jeg måtte borre opp 4 nye hull på baktraversen( vanskelig å komme til å merke også,ble mal), file de 4 ytterste hullene avlange og file de to festehullene på fangeren, de som festes under rammevangene. Disse passa skikkelig dårlig,hullene ble nesten dobbelt så lange som de skulle(ovale) Ble litt jobb dette, skulle jo egentlig være bolt on,menmen, det gikk jo greit da. RAMPAGE made in fucking China også. Det justerbare hengerfeste virker litt langt ut fra fangeren, de er foresten også litt skeivt, sikkert made in China det å.

Det ser jo kult ut, må telle litt det å!!!!! ;D ;D

AR
ohh.. silly me, again!
mob:95242280

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Hengerfeste orginal vs 2"hidden i bakfanger
« Svar #25 på: Ti., 2,Desember,2008,20,32 »
først, den fanger ser skikkelig rå ut egentlig, med solide sjakler og greier   :D det blir nok veldig bra!!!

Så ett par bemerkninger  ;D
Slik det justerbare hengerfestet er nå, så ser det ut som om mitt faste hengerfeste med 4" dropp var noe kortere i stussen som skal inn i fangern. Det kan du sikkert kappe litt selv hvis du ønsker. da får du festet noe nærmere bilen.
Når det gjelder høyden, så regner jeg med du skal ha kula en del lavere. Ellers så ser det litt rart ut med den greia hengende ett lite stykke under selve kula.
Så, de runde åpningene på hver side. er det til å montere inn skikkelige ryggelys eller??

Og bare helt til slutt. den jobben du har gjort med borring, hull som ikke matcher, tilpassinger osv osv. Det er akkurat det "BOLT-ON" i USA betyr!!  ;D ;D Hehe, skjønn det den som kan.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Hengerfeste orginal vs 2"hidden i bakfanger
« Svar #26 på: Ti., 2,Desember,2008,21,42 »
"Bolt on" betyr at det sannsyneligvis ikke må kappes og sveises. Bedre tilpassing enn det fås sjeldent på ettermarkedet ifra Statene ;-)

Har vel kun skjedd meg en gang at en del passet uten noe tilpassing.....
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget yeyeye

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 516
Sv: Hengerfeste orginal vs 2"hidden i bakfanger
« Svar #27 på: Ti., 2,Desember,2008,22,27 »
først, den fanger ser skikkelig rå ut egentlig, med solide sjakler og greier   :D det blir nok veldig bra!!!

Så ett par bemerkninger  ;D
Slik det justerbare hengerfestet er nå, så ser det ut som om mitt faste hengerfeste med 4" dropp var noe kortere i stussen som skal inn i fangern. Det kan du sikkert kappe litt selv hvis du ønsker. da får du festet noe nærmere bilen.
Når det gjelder høyden, så regner jeg med du skal ha kula en del lavere. Ellers så ser det litt rart ut med den greia hengende ett lite stykke under selve kula.
Så, de runde åpningene på hver side. er det til å montere inn skikkelige ryggelys eller??

Og bare helt til slutt. den jobben du har gjort med borring, hull som ikke matcher, tilpassinger osv osv. Det er akkurat det "BOLT-ON" i USA betyr!!  ;D ;D Hehe, skjønn det den som kan.
1-Tror nok jeg må kappe og borre opp nytt hull på 2"firkantrøret, slik at det kommer max frem ja, TJ med sin korte akselavstand, bør ikke få noe mer en nødvendig overheng på hengerfestet, kan nok få det frem en 5cm ca. Har sett litt på det under monteringen, og det blir nok gjort ja!
2-Kula er bare hekta på i full fart, men med hevesett så må den iallefall ned mye, derav en slik justerbar sak. litt raklen patent, så mulig jeg går over til et fast drop med tiden, når billen begynner å bli litt mere slik jeg vil!
3-De runde hullene er 4" og "Rampage fucking china" har lykter som passer rett inn,tåke eller langlys ca 100$ og jeg angrer alt på at de ikke ligger hær! Blir knalle ryggelys ja, og fint i løypa kansje?
BOLT ON-Det som skuffer meg mest med slikt som ikke passer, er jo at idiotene som lager rælet, slettes ikke sparer noe tid på å slaske. GRRRRRRR..... har slitt litt med enkelte lærlinger oppigjennom tidene, noe som heter yrkesstolthet for svarte.

Vel vel, synes den ble bra, og bedre blir det vel når den kommer opp fra bakken. Neste er vel SYE og 4" fjærløft. Må sjekke kontoen litt først bare........

AR
ohh.. silly me, again!
mob:95242280