Skrevet av Emne: Hengerfeste orginal vs 2"hidden i bakfanger  (Lest 6974 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget yeyeye

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 516
Hengerfeste orginal vs 2"hidden i bakfanger
« på: On., 5,November,2008,21,09 »
MÅ få tak i hengerfeste ??? (egentlig ikke,men kjekt å ha)

Trenger noe råd om hva jeg skal kjøpe. Jeg har uansett tenkt å kjøpe ny bakfanger, så dær er det jo 2" feste innbygd på de fleste. Lurer på å fremskynde den handelen å dermed få hengerfeste på den, blir dette en sak BT vil mislike, har dere erfaringer. Regner med at innfestninger av ettermarkedsfangere er solide og at disse er trygge, men råd/erfaringer motas med stor takk!!

PS: Ettersom det sikkert blir større sko etterhvert, så er det vel like kjekt å kjøpe en bakfanger med swing away reshjulsfeste med en gang?
      blir vel storhandel fra Obamaland snart, julegaver heter det vel.

Arild R
ohh.. silly me, again!
mob:95242280

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Hengerfeste orginal vs 2"hidden i bakfanger
« Svar #1 på: On., 5,November,2008,22,10 »
I utgangspunktet så skal de ikke bry seg om den nye fangeren så lenge den ikke vesentlig endrer bilens lengde etc etc. Men i disse dager er det forbausende hva de henger seg opp i som ifølge regelverket skal kunne gjøres! Ref Jan Eriks TJ...

Det som er verdt å merke seg er at Warn sitt ( som jeg antar du sikter til ?? ) kun tåler 900 kg !!! Og selv om du da har 1500kg / 1800kg eller 10 tonn innskrevet i vognkortet, så er det det "svakeste" leddet som bestemmer hva du kan. I dette tilfelle 900 kg med Warn sitt.

Swing awayen er mye diskutert og det er av min oppfatning ingen god løsning. Jeg synes det blir for tungvint  å først "åpne" res hjulet for så å åpne døra. I tillegg blir det med tiden ganske slarkete. Spesielt med en gang du får på skikkelige tøffler!!

Den viktigste bemerkingen jeg har!! Er at før du monterer det, så sandblås/ glassblås fangeren og få den skikkelig grunnet og lakkert i Norge. Den orginale lakken holder kanskje vinteren ut før den ruster overalt !!!!!!
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget yeyeye

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 516
Sv: Hengerfeste orginal vs 2"hidden i bakfanger
« Svar #2 på: On., 5,November,2008,23,49 »
Har fått med meg den elendige rustbeskytelsen de har over dammen ja, så det er notert. Jeg har også tenkt at den swing away patenten er tungvint, godt å få høre det fra noen som har ærfaring. Noen tips om bedre løsning? Angående merke, så er det egentlig ikke Warn jeg har tenkt,men noe alla:
 http://www.quadratec.com/products/12026_301_07.htm
Skal se litt rundt, om jeg finner noe vakrere/tøffere. Og vektbelastningen bør jeg da sjekke skjønner jeg, takk fo det tipset. Nyttig nyttig.

AR
ohh.. silly me, again!
mob:95242280

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Sv: Hengerfeste orginal vs 2"hidden i bakfanger
« Svar #3 på: To., 6,November,2008,09,23 »
Jeg har ovesized tire carrier, denne følger døren som orginalt. http://www.quadratec.com/products/12203_01_07.htm

Når det gjelder fanger har jeg 2" men ingen papirer på den desverre. Er det papirer på Warn sin så kanskje jeg skal vurdere å bytte til den. Noen flere med papirer på vekt?
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Hengerfeste orginal vs 2"hidden i bakfanger
« Svar #4 på: To., 6,November,2008,21,48 »
Jeg holder med Stein. Man skal være nøye med valg av tire-carrier. Warn sin løsning med fanger og reservehjulsholder er rimelig tung, tungvindt å bruke og slarkete etter kort tid.
Den sist nevnte ville jeg vært litt forsiktig med å bruke med tanke på bulker i karrosseriet. Det stod at det var noe "backing" plater osv, men hvis du ser for deg 30 - 40 kg reservehjul som henger kun i noen hengsler på hjørnet på bilen, så vil det sikkert kunne bli "utover bulker" med tiden. Se bare for deg at du kapper en sving litt og får bakhjulet litt over en opphøyd fortauskant i 20 eller 30km/t. blir rimelig mange kilo i bevegelse på karosseriet da.

Poenget er at ved å gå over til Warn, så får du kun papirer som dekker 900 kg i norge. Har du da en TJ 2.5 liter, så er det faktisk 1100kg i minus på hengervekta iforhold til hva original hengerfestet tåler. Så for lovlighetens skyld, så ville jeg kanskje vurdert ett original feste som kan passe sammen med en tøff bakfanger uten hengerfeste. (selv om warn fangern faktisk er bedre festet til bilen enn det originale hengerfestet).
Men igjen, de som har kjørt wrangler TJ med bortimot eller over 2000 kg på kula veit godt at denne bilen ikke burde hatt lov til å dra mer enn 1000 - 1500 kg. Spesielt på glatta.

Det beste tipset er å hør med noen av gutta borti usa på Jeepforum.com. Kjøp gjerne en som er dimmensjonert til å tåle minst 35", eller kanskje 37". Da har du noe som ivertfall tåler en skikkelig trøkk, og som mest sansynlig varer litt lenger.

Vekt på utstyr og bilen er ganske viktig i denne sammenhengen. De fleste hiver på warn ditt og warn datt hele veien, og det er helt sikkert flott. Men når bilen får vinsj, fanger forran og bak, tankplate, diff cover, bærearb beskyttelse, styresnekke beskyttelse, oljepanne beskyttelse, svære stigtrinn og ikke minst 33 eller 35" dekk, så betyr faktisk det at flere TJ'er ikke har lov til å ha fører i bilen en gang.
« Siste redigering: To., 6,November,2008,21,51 av Tomas »
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget yeyeye

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 516
Sv: Hengerfeste orginal vs 2"hidden i bakfanger
« Svar #5 på: Lø., 8,November,2008,10,54 »
Veit noen om disse 2" festene finnes i "løs vekt", tenkte litt på å lage en fanger som er solid selv.

AR
ohh.. silly me, again!
mob:95242280

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Sv: Hengerfeste orginal vs 2"hidden i bakfanger
« Svar #6 på: Lø., 8,November,2008,11,25 »

Den sist nevnte ville jeg vært litt forsiktig med å bruke med tanke på bulker i karrosseriet.
Tenker du på den jeg har? Nå har det hengt 35" og 33" på den carrieren i noen år nå, og det er ingen utover bulker, backing platene fordeler vekta utover hele hjørne av karosseriet i tillegg til et feste midt på døra der hvor det orginale festet var, se bildene i linken.

Å lage 2" fanger sjøl burde gå greit men det blir jo ikke noe lettere å få det godkjennt.
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Sv: Hengerfeste orginal vs 2"hidden i bakfanger
« Svar #7 på: Sø., 9,November,2008,01,48 »
Brukt ARB fanger i Skåne. Ifølge selger er hengerfestet 2" godkjent i EU.



http://www.blocket.se/vi/18330405.htm?ca=15_s

Hva denne koster i Norge har jeg ingen begrep om ::)
CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Hengerfeste orginal vs 2"hidden i bakfanger
« Svar #8 på: Sø., 9,November,2008,09,12 »
Veit noen om disse 2" festene finnes i "løs vekt", tenkte litt på å lage en fanger som er solid selv.

AR

2" fester finnes i løsvekt. masse butikker borti statene som selger de. Kan f.eks skrues eller sveises fast til ramme eller andre ting. Viktig å få tak i feste som har påsveiset ekstra ring rundt tuppen av 2" festet for ekstra stabilitet og styrke. Disse skal vistnok tåle en del mer. Ringene som jeg snakket om er også å få tak i i løsvekt og kan sveises på. Hvis du legger merke til store pickuper osv, så har de ofte den ekstra ringen påsveiset firkantfestet sitt.

http://www.quadratec.com/products/12015_03_07.htm

http://www.quadratec.com/products/12015_100.htm

http://www.quadratec.com/products/12016_400_07.htm
« Siste redigering: Sø., 9,November,2008,09,32 av Tomas »
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Hengerfeste orginal vs 2"hidden i bakfanger
« Svar #9 på: Sø., 9,November,2008,09,17 »
Brukt ARB fanger i Skåne. Ifølge selger er hengerfestet 2" godkjent i EU.

http://www.blocket.se/vi/18330405.htm?ca=15_s

Hva denne koster i Norge har jeg ingen begrep om ::)
Den siste der som er avbildet, er vel en løs sats som er til å skru fast i bilen. De koster ikke allverdens.
Og hvis EU har godkjent firkantfester, så er det jo kun leverandøren som setter begrensningene. Viktig å sjekke om det er Class I, II, III eller IV før man da kjøper. Klassene forteller hvor mye de er godkjent for å trekke og å ha på kula (nedovertrykk). Veldig mange er Class II.

 Class I: Gross trailer weight up to 2000 lbs. Tongue weight up to 200 lbs.

Class II: Gross trailer weight up to 3500 lbs. Tongue weight up to 350 lbs.

Class III: Gross trailer weight up to 5000 lbs. Tongue weight up to 500 lbs.

Class IV: Gross trailer weight up to 12000 lbs. Tongue weight up to 1200 lbs.

Class V: Gross trailer weight up to 13000 lbs. Tongue weight up to 1300 lbs.

Be sure to check the tow ratings for your truck, because installing a Class V hitch doesn’t mean the vehicle can handle that type of a load.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Hengerfeste orginal vs 2"hidden i bakfanger
« Svar #10 på: Sø., 9,November,2008,09,27 »

Den sist nevnte ville jeg vært litt forsiktig med å bruke med tanke på bulker i karrosseriet.
Tenker du på den jeg har? Nå har det hengt 35" og 33" på den carrieren i noen år nå, og det er ingen utover bulker, backing platene fordeler vekta utover hele hjørne av karosseriet i tillegg til et feste midt på døra der hvor det orginale festet var, se bildene i linken.

Å lage 2" fanger sjøl burde gå greit men det blir jo ikke noe lettere å få det godkjennt.

Nei, ikke spesielt på den du har. Virker kanskje som om den er bra utifra det du selv sier. Men man skal være obs på hva man kjøper. Det er ikke alle patenter som er like gjennomtenkt, og varige. Ser også at den du har ikke har noen lås mot fangern, men henger med døra når du åpner. Det er smart. Warn sin må du lukke opp først, for så å åpne døra. Og slike løsninger er forferdelig lite praktiske. I tillegg pleier Warn å rasle etter en stund. noen foringer og sånt som blir slitt og metall mot metall hamrer litt når man kjører.

Poenget mitt er at man bør være litt nøye med valg av tirecarrier. Er utroolig mage å velge i, og stort sett de fleste ser tøffe ut, men ikke alle fungerer like bra, spesielt ikke etter 3 år med 33" eller35" på.
Jeg har alltid vært betenkt med tirecarrier. Jeg har blåst på dekk flere ganger, og lappet i skogen og alt det fungerer helt greit. Har funnet ut at Tirecarrier ser kult ut, men veier alt for mye til at jeg ville ha det på. Dessuten virker det godt inn på bensinforbruket også. I tillegg har jeg Falk vei hjelp, og de kommer med en gang jeg ringer, uten å spørre, uten at jeg må betale. La bare spesielt merke til når jeg fikk inn bakseter i bilen min. Jeg har vært med å kjøre stort sett de hardeste løypene, og har alltid kjørt som varebil med 1 - 2 personer i. Første gangen med 4 personer ibilen, så fikk jeg meg noen overraskelser. Det er utroolig hvor mye 2personers vekt på bakakslen har (negativt) å si for bilens kjøreegenskaper i oppoverbakke. Fant fort ut at 100kg hengende på bakdøra ville forværre dette ganske så mye. (husk: vektxarm prinsippet)
Jeg blei ivertfall veldig overrasket. Fikk hjulløft forran mye tidligere enn når jeg var alene eller hadde 2 personer i bilen.
Ser Tor pleier å ta av jerrykannene sine og reservehjulet når han kører, og det er nok med god grunn.
« Siste redigering: Sø., 9,November,2008,09,29 av Tomas »
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget yeyeye

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 516
Sv: Hengerfeste orginal vs 2"hidden i bakfanger
« Svar #11 på: Sø., 9,November,2008,13,49 »
hummmm..
Er godt å lufte spørsmål og ideer på forum først, men nå ble jeg egentlig bare mere usikker. jeg har heller ikke godt for å like ideen om 50kg ekstra bak på fangeren, men synnes jo med mitt barnslige sinn at det ser realt tøft ut. Fant ut at discountjeepparts selger den rampage bakfangeren uten tirecarrier, så mulig jeg uansett bare går for en bakfanger uten tirecarrier i første omgang. Har værken heving eller større tøfler enda, så en så lenge er det hengerfeste som er pri 1! Synes warn sin ser grei ut, men litt kjedelig, ikke heeelt sikker på rampage sin heller, men synes det så smart ut med lysplassene dær, som igjen muligens er bare tull,hehe. Vurdere å lage en selv etter eget hode, bare bruke en slik http://www.discountjeepparts.com/product_info.php/products_id/34253?osCsid=f6bd2002c8308fb317c11380d0841e4b   , for å få selve feste skikkelig og orginalt utseende. Tidsklemma bør også innberegnes, og mulig er det da greit å bare kjøpe en ferdig. Må på butikkforumene å se mere igjen,hehe.
Takk for gode innspill, så langt guta.

AR
ohh.. silly me, again!
mob:95242280

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Sv: Hengerfeste orginal vs 2"hidden i bakfanger
« Svar #12 på: Sø., 9,November,2008,19,44 »
Syns Rampage sin ser tøff ut og sikkert greit med lys, syns også Nightcrawler sin er knall tøff! Det viktigste når det kommer til utseende er å velge noe du selv liker og ikke det alle andre sier er tøft. Det er din bil :)
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Hengerfeste orginal vs 2"hidden i bakfanger
« Svar #13 på: Sø., 9,November,2008,20,24 »
Jeg har nå alltid likt Kilby sine produkter, selv om jeg aldri har eid noen av de så har jeg lenge siklet på de.
http://www.kilbyenterprises.com/trail-boss.htm

Men jeg fant ingen bakfanger der akkurat nå. mente at de hadde hatt det før.
Men resten er ganske bra. Alt ifra dual batterytray, frontfangere, hoodlift osv osv.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget yeyeye

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 516
Sv: Hengerfeste orginal vs 2"hidden i bakfanger
« Svar #14 på: Ti.,11,November,2008,18,29 »
Hei igjen!

Går vel for rampage sin jeg nå, men hvilket drop har dere selve hengerfestet? en må nesten bestille med det også, med det samme.
ohh.. silly me, again!
mob:95242280