Skrevet av Emne: Har jeg Dana44 eller 35?  (Lest 4236 ganger)

0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.

Utlogget Kris

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 290
Sv: Har jeg Dana44 eller 35?
« Svar #15 på: Sø., 2,November,2014,15,36 »
Ja, tror nok jeg skal ha uflaks om de havpå nettopp dette i teknisk kontroll!! hehe

Det jeg tenkte er jo at siden den nå har skivebremser bak, sterkere aksler og 4" løft, så burde det være mulig å få den godkjent med 35" hjul. Ser at flere har tilsvarende i vognkortet her inne!

35" tar seg veeesentlig bedre ut  8)

Til opplysning så har jeg allerede 33" i kortet.

-Bård

Det er så og si umulig å få 35" godkjent, jeg har prøvd å få godkjent 33" ,med papirer fra amcar og kopi av vognkort til en som hadde 35 dekk. Jeg hadde også tuv papirer med max 32" dekk.
Jeg måtte pent legge om til 32" for å få det godkjent. Det eneste som gjaldt var tuv papirene, de andre papirene gadd de ikke se på engang.

De som har godkjent 35" har mest sannsynlig fått godkjent før, Bt ble så strenge (pre. 2007)

Husk at hvis du ikke får ting godkjent, havnet dette i databasen til bt (bilens historikk ) med masse bilder.(ble overrasket over hvor mange bilder bt mannen tok av bilen min!)
Da er det ikke så lett (hvis du tilfeldigvis har på litt større hjul akkurat  den dagen det er kontroll...) å trekke på skulderen og smile til Bt. når de leser gjennom historikken på bilen ved kontroll/ etterkontroll.

Tenkte jeg skulle bare si fra før du stikker pinnen i vepsebolet ;)
« Siste redigering: Sø., 2,November,2014,15,52 av Kris »
TJ 00 uorginal
XJ 95 (solgt)
Zj 94 V8(solgt)

Utlogget Xerion

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 41
Sv: Har jeg Dana44 eller 35?
« Svar #16 på: Ma.,10,November,2014,09,13 »
Takk for feedbacken!!

Jeg har ikke mye til overs for BT, så regna nesten med at de kan være vansklige om man triller inn med noe som er litt uortodoks! hehe

Ja, har hørt at det å få jeepen godkjent på 35" ikke er no lett... :/  har også en liten vinsj jeg  er redd kan bli kommentert

-Bård

Utlogget Kris

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 290
Sv: Har jeg Dana44 eller 35?
« Svar #17 på: Ma.,10,November,2014,11,58 »
Når det gjelder vinsjen så pass på at ingenting stikker  ut foran  støtfangeren (fairleads/ krok)  Pass også på at du har et trekk over selve vinsjen.
TJ 00 uorginal
XJ 95 (solgt)
Zj 94 V8(solgt)

Utlogget Xerion

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 41
Sv: Har jeg Dana44 eller 35?
« Svar #18 på: Ti.,11,November,2014,16,53 »
Kris: Da du tura opp på BT med vognkort fra en som har godkjent 35", er det en bil jeg kunne ha tatt en titt på?
Hvis du har lik ombygging som den du viser til her så skal BT behandle dere likt, med mindre de kan finne direkte feil i den du sammenligner med...

Men BT sliter med å behandle klientene sine likt...

-Bård

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
Har jeg Dana44 eller 35?
« Svar #19 på: Ti.,11,November,2014,17,05 »
De godtar ikke andre biler som grunn for hvorfor du skal få godkjent din. Hvert enkelt bil som blir godkjent på noe som helst vis er gjenstand for en enkeltgodkjenning, som KUN gjelder den bilen, med det chassisnr. Litt av grunnen er at to biler KAN se like ut, hvor det viser deg at en bil er godkjent med TUV-papirer, men s den andre har Nissan-fjærer, fex. Evt så kan det hende at den godkjente bilen har fått gjort noe karosseriarbeid/ skjæring i skjermer f.ex som de ikke kan verifisere at den andre har. Dessuten så vil de ikke.
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget Kris

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 290
Sv: Har jeg Dana44 eller 35?
« Svar #20 på: Ti.,11,November,2014,18,32 »
Kris: Da du tura opp på BT med vognkort fra en som har godkjent 35", er det en bil jeg kunne ha tatt en titt på?
Hvis du har lik ombygging som den du viser til her så skal BT behandle dere likt, med mindre de kan finne direkte feil i den du sammenligner med...

Men BT sliter med å behandle klientene sine likt...

-Bård

Prøvde, men de bare lo av meg.
Mange som tenker at likhet for loven er et trumfkort kort man kan bruke. Men om de mener at loven er tolket feil av andre bt stasjoner så hjelper ikke det er min erfaring.
Den bilen med 35" tommere er en fyr på forumet som jeg lånte vognkortet av. Har ikke tilgang til det nå lenger.

TJ 00 uorginal
XJ 95 (solgt)
Zj 94 V8(solgt)

Utlogget Xerion

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 41
Sv: Har jeg Dana44 eller 35?
« Svar #21 på: On.,12,November,2014,09,25 »
De godtar ikke andre biler som grunn for hvorfor du skal få godkjent din. Hvert enkelt bil som blir godkjent på noe som helst vis er gjenstand for en enkeltgodkjenning, som KUN gjelder den bilen, med det chassisnr. Litt av grunnen er at to biler KAN se like ut, hvor det viser deg at en bil er godkjent med TUV-papirer, men s den andre har Nissan-fjærer, fex. Evt så kan det hende at den godkjente bilen har fått gjort noe karosseriarbeid/ skjæring i skjermer f.ex som de ikke kan verifisere at den andre har. Dessuten så vil de ikke.

Jeg har snakka med en BT kar som mente dette skulle gå, og kunne hjelpe meg med å få det til... mulig han snur på flisa når det kommer til saken, men  i utgangspunktet så var han positiv. Tenkte at det uansett ikke kan skade å prøve, siden jeg allerede har så si det som skal til av hjul og slikt.
Jeg har lest samtlige av postene angående TÜV og godkjenninger både her og på offorad.no, så vet at det ikke bare er å dure dit helt uforberedt og satse på at det går bra. Finner jeg ikke god nok dokumentasjon, så må jeg også la det ligge.

-Bård