Skrevet av Emne: 5,2 liter som går varm på tomgang - Hjelp!  (Lest 2083 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget stmo

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 7
5,2 liter som går varm på tomgang - Hjelp!
« på: On., 9,Juli,2008,15,41 »
Har byttet termostat og foretatt rens av kjølesystem uten at det hjalp.

Har bestillt ny topp til radiatoren som er neste forsøk.

Steinar Moe

Utlogget arve

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 66
Sv: 5,2 liter som går varm på tomgang - Hjelp!
« Svar #1 på: On., 9,Juli,2008,19,29 »
Har du kontrolert vifte clutch? Viss du kan holde igjen vifta når varm motor så er clutchen ferdig.OBS VÆR FORSIKTIG MED FINGRENE :)
cherokee chief 1980 mod
M/T 15x12 clasic weels
M/T 36x15.5x15
6" fjærsett fra Rusty
AMC 401
Jeep Laredo 1981 mod
Amc-401.727 automat a/c
Cherokee Chief 1981
Amc 360 727 Automat

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: 5,2 liter som går varm på tomgang - Hjelp!
« Svar #2 på: On., 9,Juli,2008,19,37 »
dette er skudd i blinde, men sjekk vifta til radiatoren din. min 4.0 liter wrangler gikk varm på vei hjem fra rena treff en gang. vi stoppet sikkert ørten ganger for å skru. tok ut termostat osv uten at det hjalp. den gikk på store hjul, hadde vinsj som dekket grillen, så den bilen er muligens mer avhengig av vifta enn din er.
De fleste biler kan kjøre med normal temperatur, uten att vifta går, pga luftstrømmen som blir når du kjører. Problemet blir når du stopper og radiatoren ikke får luft via farten.

Hos meg var clutch huset til vifta gåen. den fungerte slik at det skal blåse en god del på tomgang. men når motoren ruses, så strammes clutchen og vifta skal blåse veldig mye.
Ta opp panseret, og heng over motoren. min blåste veldig mye når jeg vrei litt på gassen oppi motorrommet, når alt var som det skulle. når clutchen var gåen, gikk vifta med vesentlig mindre hastighet, og ikke nok til å lage noe trøkk.
Tror kanskje vifta gikk med samme hastighet nesten også, samme om det var på tomgang eller med litt gass.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Sv: 5,2 liter som går varm på tomgang - Hjelp!
« Svar #3 på: Fr.,11,Juli,2008,03,34 »
Hei. Hvor varm er den når du mener den er for varm? 5,2 literen ligger nesten på 100 grader på tomgang ved normal utetemp. og passerer gjerne 100 når det er varmt ute. Særlig hvis du nettopp har kjørt og står stille med motoren i gang. Hvis du står utenfor førerdøren eller passasjerdøren mens motoren går, vil du kjenne kraftig varm vind som kommer ut underfra. Da fungerer viften fint. Viften min begynner ikke å blåse kraftig før tempen er vel 110 grader, og da blåser den voldsomt en kort stund for så å dabbe av, selv om tempen er over 100 grader. Motorrommet til 5,2 literen er ganske "stuffed", og der er ikke plass til mye luft. Kjører du med last og mye i stigning bør du slå av AC. Å sette varmeapparatet på fullt, og full vifte vil også hjelpe på å kjøle ned motoren. Kan da være lurt å åpne noen vinduer mens det pågår. ;D
Ellers, sånn generelt er det ok at man begynner første innleggene med  F.eks. Hei jeg heter... og har .... Kjekkere å svare da. Og. hvis du er snill å fylle ut profilen din, takk.  :)

Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget stmo

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 7
Sv: 5,2 liter som går varm på tomgang - Hjelp!
« Svar #4 på: On.,16,Juli,2008,17,46 »
Beklager at jeg ikke har svart på tips, men jeg har vært bortreist noen dager. Er også helt ny på dette med forum så jeg slet med å finne ut at noen hadde svart meg - trodde jeg fikk mail til min vanlige mailadresse :-(

Viften fungerer som den skal, og jeg har skiftet topp til radiatoren.

Tror forøvrig problemet er løst - Tidligere eier hadde plukket av et deksel som skal være rundt viften for å kanalysere luft til motoren i større grad. Denne får jeg påmontert igjen om et par dager.

Vennlig hilsen
Steinar Moe
Steinar Moe

Utlogget mr.mopar

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 110
Sv: 5,2 liter som går varm på tomgang - Hjelp!
« Svar #5 på: To.,17,Juli,2008,00,16 »
det er meget viktig at man har på radiator kappa.hvis ikke så suger ikke vifta lufta igjennom radiatoren.er et vanlig problem når uvitende folk skrur selv.
Runar Aufles
71 cuda.6.1L hemi manuell
33 plymouth hotrod

Utlogget FiGu

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 47
  • 1993 ZJ 5.2 V8
Sv: 5,2 liter som går varm på tomgang - Hjelp!
« Svar #6 på: Ma.,21,Juli,2008,14,13 »
Hei,

Jeg hadde et tilsvarende problem på min 5,2. Jeg renset radiatoren, flushet hele systemet og byttet termostat - den var like varm.

Til slutt bytteet jeg radiatoren, og vips, problemene var borte...:-)
Problemet var at jeg ikke så hvor ødelagt rillene var i den gamle før jeg fikk nappet den ut.

Et tips før du bytter radiator, kan være å å sette vanntrykk på utløpet av radiatoren (altså den nedre slangen). Dersom radiatoren er delvis tettet, hjelper det ikke nødvendigvis å skylle vann samme vei som vannet normalt renner - den veien har det jo tettet seg. Prøver du nedenifra, kan du få løst opp en del dritt...

PS! Vær forberedt på litt banning og sverting + et par ganger inn og ut når du evt setter i ny radiator... :-D Det er trangt, og i nedkant av radiatoren er det noen tapper som skal treffen noen j***** små hull..... :-)

FiGu
Size matters - V8!

Utlogget Bernt S

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 190
  • CJ5 og ZJ
Sv: 5,2 liter som går varm på tomgang - Hjelp!
« Svar #7 på: To.,24,Juli,2008,18,23 »
Byttet akurat radiator på min 4 liter og det var jammen på tide....
Nå har jeg 95 grader etter måbbødalen med 2 tonn campingvogn på slep....
Byttet vannpumpe samtidigt men det var radiatoren som var rimelig tett gos meg...

Utlogget stmo

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 7
Sv: 5,2 liter som går varm på tomgang - Hjelp!
« Svar #8 på: Ti., 5,August,2008,10,12 »
Radiatoren min ser uforskammet hel og fin ut, og jeg har gjennomført renseprosess.

Venter fortsatt på å få montert dekslet foran vifta, men hvis dette ikke hjelper skal jeg prøve tipset om å spyle radiatoren motsatt vei.

Tusen takk for gode tips :)
Steinar Moe