Skrevet av Emne: Kardang bak til WJ  (Lest 2815 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Nesten

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 16
Kardang bak til WJ
« på: Fr., 4,Juli,2008,13,21 »

Heisann Jeep guruer!

Jeg har litt ulyd i drivverket på bilen min, en 2001 WJ 3,1 Limited, og har lokalisert lyden til å komme fra kardangen bak.

Har derfor funnet en brukt en på huggeri for å bytte. Denne kommer fra en WJ 3,1 Laredo.

Det jeg lurer på da er om det er forskjell på innmaten i kardangen fra en Laredo utgave til en LIMITED modell?

Kan jeg sette over den fra huggeriet uten problemer?

renegade

  • Gjest
Sv: Kardang bak til WJ
« Svar #1 på: Fr., 4,Juli,2008,15,00 »

Heisann Jeep guruer!

Jeg har litt ulyd i drivverket på bilen min, en 2001 WJ 3,1 Limited, og har lokalisert lyden til å komme fra kardangen bak.

Har derfor funnet en brukt en på huggeri for å bytte. Denne kommer fra en WJ 3,1 Laredo.

Det jeg lurer på da er om det er forskjell på innmaten i kardangen fra en Laredo utgave til en LIMITED modell?

Kan jeg sette over den fra huggeriet uten problemer?

Kan være forskjellig utveksling, spes. hvis den ene er bensin og den andre er diesel...

Men hvis du ser på difflokket ditt, så skal det være en liten metall-tab.  På den skal det stå noen nummer.  Sjekk tilsvarende på den som er på huggeriet.

For å dekode opllysningene, kan du forsøke google med "jeep wj rear axle specifications" elns.

Ser nå at denne kan ha blitt levert med 2 forskjellige bakaksler, D44 og D35.  Du må sjekke om din er lik den fra huggeriet.  Har du D35 i dag, og den på huggeriet er D44 *OG* det er samme utveksling, så kan det være et fornuftig bytte.
Vær da klar over at det kan hende du må bytte mellomskelsen bakover + kanskje, muligens osv bærearmer, bremser osv.

Det enkleste er å finne en lik bakaksel.

Meeen hva er feil, hva slags lyd ?  Det er ikke bare et kryss i mellomakselen som er gåent ?  Sett bilen i fri, blokk hjula og krabb under.  Ta tak i mellomakslen bakover og drei den bittelitt frem & tilbake.  Kjenner du noe som helst glapp her, så er det et av kryssa.  Følg med på yokene når du snurrer, står yoken stille når du dreier akselen bittellitt, da er krysset slitt.  Hver klar over at den er litt glapp inni diffen, mellom pinongen og drevet.  Ikke forveksl denne glappen med slitt kryss...

Og som alltid, det greit med et ca. bosted i profilen (f.eks. Vestfold), er lettere å evn. kunne bistå deg da...
« Siste redigering: Fr., 4,Juli,2008,15,02 av renegade »

Utlogget Nesten

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 16
Sv: Kardang bak til WJ
« Svar #2 på: Ma., 7,Juli,2008,11,24 »
Utvekslingen på den brukte kardangen er lik, den kommer fra tilsvarende dieselmotor. Forøvrig er det kun selve kardang klokka som er til salgs på huggeriet. Slipper da å bytte annet enn innmaten ved et eventuelt bytte.

Årsaken til at jeg tror at det er kardangen ulyden kommer fra, er at lyden kommer og går.  Ved pådrag med belastning på drivverket og når jeg slipper opp gassen, altså ved "bremsing". Typisk hvinelyd som jeg har hørt før på tidligere biler jeg har hatt.

Det jeg egentlig da lurer på er om det er noen andre forskjeller på klokka, mener å ha lest at det sitter Vari-Lock eller diff.brems på godt norsk på Limited modellen og at Laredo ikke har det. Stemmer dette?

Forøvrig har jeg nå lagt inn bosted i profilen min...
« Siste redigering: Ma., 7,Juli,2008,11,53 av Nesten »

Utlogget Sverre

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 373
    • Sverres garasje
Sv: Kardang bak til WJ
« Svar #3 på: Ma., 7,Juli,2008,20,30 »
Let litt rundt på denne linken så kan det hende du finner ut av det: http://www.wjjeeps.com/jmenu.htm
Her står det f.eks litt om vilke modeller som har Vari-Lok: http://www.wjjeeps.com/tcases.htm
2004 WJ 2,7 CRD Overland
X-Jeeps: 98 TJ 2,5 (31") - 97 TJ 4,0 (33") - 99 XJ 2,5td (31") - 88 XJ 4,0 2dr (33") - 88 XJ 4,0 (31") - 00 XJ 2,5td (30") - 95 XJ 4,0 (31") - 95 XJ 2,5td (stock)

Utlogget Nesten

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 16
Sv: Kardang bak til WJ
« Svar #4 på: Ti., 8,Juli,2008,08,45 »

Takker for infoen. Da får jeg lese litt!

Utlogget Ambu

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 119
Sv: Kardang bak til WJ
« Svar #5 på: On., 9,Juli,2008,09,51 »
Årsaken til at jeg tror at det er kardangen ulyden kommer fra, er at lyden kommer og går.  Ved pådrag med belastning på drivverket og når jeg slipper opp gassen, altså ved "bremsing". Typisk hvinelyd som jeg har hørt før på tidligere biler jeg har hatt.

Det jeg egentlig da lurer på er om det er noen andre forskjeller på klokka, mener å ha lest at det sitter Vari-Lock eller diff.brems på godt norsk på Limited modellen og at Laredo ikke har det. Stemmer dette?

Jeg har samme ulyd i min 2001 WJ 4.7. dvs det er mest lyd når jeg IKKE gir på eller bremser, og mest mellom 80-90 km/t. Typisk pinion/kronhjul støy. Merkeverkstedet trekker bare på skuldrene - jeg tror ikke dette er uvanlig i disse Dana akslingene (men må selvfølgelig fikses når det blir for ille).

For å være nøyaktig: "Vari-Lock" har - men er ikke det samme som - "Limited slip". "Limited slip" betyr differensialbrems (klutsjpakke som binder akslingene sammen og motvirker forskjellig rotasjonshastighet). "Vari Lock" har også klutsjpakke, men den klemmes sammen først når det er ulik rotasjonshastighet - og med større kraft med økende differanse i rotasjon på akslingene.
-93 XJ 4.0 (død)
-01 WJ 4.7
-11 Lexus RX450h

Utlogget Per Yngve Berg

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 100
Sv: Kardang bak til WJ
« Svar #6 på: On., 9,Juli,2008,09,58 »
Jeg synes å huske at det var en historie med feil olje på bakaksel fra fabrikk på disse. Bytte til riktig olje skal fikse det, hvis det ikke har gått for langt.
1997 TJ 2,5 liter

Utlogget Nesten

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 16
Sv: Kardang bak til WJ
« Svar #7 på: On., 9,Juli,2008,13,21 »

Jeg har akkurat sittet og lest i verksedsmanualen til denne akselen og der står det at Vari-Lock har en gerotor pumpe sammen med en clutch pakke som utgjør bremsing av diffen.

Limited har altså denne diff.bremsen, mens Laredo utgavene visstnok har den som et tilvalg.

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Kardang bak til WJ
« Svar #8 på: On., 9,Juli,2008,19,55 »
Limited har altså denne diff.bremsen, mens Laredo utgavene visstnok har den som et tilvalg.

dette kan også enkelt sees på girsjalteren din. Står det Quadra-trackII så har du ikke brems på akslingene. Står det Quadra-drive, så har du originalt brems i begge akslingene. Men det stemmer som det sies at limited kom med quadra-drive og da inkl brems. Men ifra 2000, så tror jeg de fleste eller alle ble solgt med kun quadra-drive, selv på laredo.

bremsen funker slik at det bygges opp trykk når det ene hjulet går fortere, og ved nok trykk, så slår bremsen til. Tror ikke det skal mer enn en kvart tørn på hjulet før lockeren er inne. muligens enda mindre. slik er det på min ivertfall.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.