Skrevet av Emne: Automatkasse GC 99 3.1TD girer uønsket ned ved skarpe svinger (rundkjøringer)  (Lest 1883 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Thorvald

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 27
I rundkjøringer er det tiltagende problem at bilen girer ned i rundkjøring uten at det er nødvendig/ønsket.  Selv uten offensiv kjøring girer bilen ned og det blir høyt turtall, er faktisk ikke sikker på om den går i fri eller bare går til 1 gir, men slipper gassen og øker forsiktig på, da går det bra!

Noen som kjenner til årsak til dette og hva som kan gjøres?   

 

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Automatkasser er forholdsvis følsomme.
Det første man alltid burde gjøre er å sjekke oljenivået på kassa. Husk bilen skal stå på tomgang med spaken i nøytral mens du peiler. Og ta ett oljeskift på kassa. Det er sånne ting som det ofte blir slurvet med på servicer. Det heter seg at kassa skal bytte olje, men mange ganger bare etterfyller de. Uansett ett oljeskift har de ikke vondt av.
Det gjøres enkelt ved å ta ned bunnpanna på kassa og fylle på nytt igjen. når man først har bunnpanna nede er det greit å bytte filteret, ett lite tøyfilter som er festet med ett par tre skruer.
At olja er fin og rein er det viktigste for ei automatkasse.får du for mye fuktighet/vann i olja eller lite olje på kassa, så kan du få rare problemer.
Ved å ta ned bunnpanna får du skiftet ca 1/3 av all olja som befinner seg i systemet.

Jeg ville kanskje tippe det er lite olje på kassa di siden du sier det skjer noe i svingene. Olja er flytende, og beveger seg i bunnpanna. Kan jo være så lite olje at oljepumpa ikke får tak i olja når du svinger en vei osv.

WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Ambu

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 119
Tja, en grunn til usaklig giring, skan være feil i speedsensoren. Denne sitter på siden av girboksen. Du kan jo sjekke om kabelen til denne ligger å gnisser når du svinger...
-93 XJ 4.0 (død)
-01 WJ 4.7
-11 Lexus RX450h

Utlogget supersvein

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 46
  • www.sveinstiansen.com
    • Stiansen Offroad Team
Jeg hadde også dette symptomet på min WJ en periode - og som nevnt, gjorde det seg speiselt gjeldende i rundkjøringer (min giret ikke ned, men fridde rett og slett ut).
Etter en service forsvant problemet, så jeg antar at oljeskiftet gjorde utslaget.
...nå skjer det igjen en sjelden gang.  Tipper at dette (som nevnt) har med oljenivået på automaten å gjøre, så jeg forsøker i første omgang å peile/etterfylle og hjelper ikke det, så blir det oljeskift.
Svein Stiansen
www.sveinstiansen.com
-57 CJ5 m/volvo 230, på 33" - stemplet seff :-)
-01 Grand Cherokee Ltd 3,1Tdi

Utlogget Thorvald

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 27
Takk for svar og hjelp. 

Rådet førte frem! Etterfylling av automatolje  fjernet problemet.

hilsen
Thorvald