Skrevet av Emne: Spørsmål til emne: Ombygging av Jeep ZJ 5.2 til Gassdrift  (Lest 3053 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget hammond

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 353
  • Are you late? Try a V8...
    • My 5.9 Jeep ZJ Page!
Her er "spørsmålstråden" emnet "Ombygging av Jeep ZJ 5.2 til Gassdrift"

Grunnen til at det er gjort slik er for at man skal slippe og få spørsmål "inni" guiden min til ombygging av propan.

Dette er ser dere under "Ombygging av Jeep ZJ 5.2 til Gassdrift"

Still alt dere har av spørsmål, kommentarer og alt som dere kunne tenke dere og vite om, så skal jeg svare etter beste evne!

er det spesielle ting dere ønsker bilder av? noen som dere lurer på?

fyr løs!
« Siste redigering: Lø.,26,Januar,2008,23,01 av hammond »
Are you too late? Try a V8...

Utlogget Skywalker

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 471
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
Hva med energiinnholdet i Propan/LPG kontra alminnelig motorbensin? Vil KN FIPK gi deg +25hk når motoren brenner LPG også?
Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer!
Ex-JEEP: '98 Cherokee/XJ 4.0 Ltd. (solgt oktober 2012)
JCN #741

Utlogget hammond

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 353
  • Are you late? Try a V8...
    • My 5.9 Jeep ZJ Page!
Hei.

Fip kittet vil mest sannsylig ikke gi 25 HK mens jeg kjører på propan. tipper en 15-20 HK hvis vi tar utgangspunkt i de 25 HK som KN oppgir.
men, fordelen med LPG er at trykker du på LPG knappen så er det like fort gjort og switsje fra propandrift til bensindrift som og trykke på overdrive og gire ned. Så på under 1 sekund, så har man bensindrift, og dermed alle krefter tilgjengelig ved behov.

Når det gjelder energiinholdet i LPG så er det høyere enn bensin. det likner i så måte på diesl i forhold til bensin. Så en Motor bygget for LPG vil dermed ha flere hester en tilsvarende bensinmotor. Men det er hvis den er bygget fra grunnen av og er optimal for det.

Når man bygger om en bensinbil så klarer man ikke dette. bl.a. at den ideelle plassen for dysene er opptatt. nemlig der bensindysene er. dermed får man et tap på 4-7 % istedenfor. Dette tilsvarer ca 3% fartstap. Dvs. ligger man i 100 km/t og har f.eks 25% gasspedal, og man trykker på propanknappen, så vil bilen synke ned til ca 97 km/t. Dvs. det er ikke noe stort problem i daglig bruk.

Mange har hørt at LPG biler bruker 30 % mer og deromkring. dette var rett for en del år siden. før generasjon 4 anlegg. dvs singel injection eller trottle body.

det jeg monterer er siste generasjon. med full datastyring for dyse for hver sylinder.
Are you too late? Try a V8...

Utlogget Skywalker

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 471
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
Den tanken må du poste bilder av. Det jeg hittil har sett av LPG-tanker er noen håpløse tuber som tar for mye plass i varerommet.

PS: Dersom du egentlig har tenkt å lage en "Write-up" av dette kan du låse tråden slik at ikke forumtullinger som meg lager krøll i den. Når du er klar til å poste mer låser du opp, poster og låser den igjen.
« Siste redigering: Lø.,26,Januar,2008,11,51 av Skywalker »
Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer!
Ex-JEEP: '98 Cherokee/XJ 4.0 Ltd. (solgt oktober 2012)
JCN #741

Utlogget hammond

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 353
  • Are you late? Try a V8...
    • My 5.9 Jeep ZJ Page!
Sv: Spørsmål til emne: Ombygging av Jeep ZJ 5.2 til Gassdrift
« Svar #4 på: Sø.,27,Januar,2008,21,40 »
da er det bilde av tanken!
Are you too late? Try a V8...

Utlogget jeep siemens

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 80
  • 93 ZJ 4.0
Sv: Spørsmål til emne: Ombygging av Jeep ZJ 5.2 til Gassdrift
« Svar #5 på: Ma.,28,Januar,2008,18,01 »
Du gjør dette veldig innterisangt for min del i hvertfall, er det samme løsning til 6,ern?? er det noe pris forskjell til 6,ern i forhold til 8ern??
Endelig jeep på meg også :)
Medlem nr 814

http://www.youtube.com/v/R9MOniGI2nE&rel=1

Utlogget hammond

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 353
  • Are you late? Try a V8...
    • My 5.9 Jeep ZJ Page!
Sv: Spørsmål til emne: Ombygging av Jeep ZJ 5.2 til Gassdrift
« Svar #6 på: Ti.,29,Januar,2008,11,59 »
Prisen på sekser er 27000,- for min V8 33000,-

Så det er noe billigere.

Mange synes det høres dyrt ut. men sjekk hva du sparer ved og regne på hvor mye du kjører! kjører du 15000 km i året sparer du det ca inn på 1.5 år. kjører du 20000 km i året sparer du det ca inn på 1 år.

Jeg kjører til opplysning over 30000 km i året. så for meg er det ren gevinst under 1 år. klart jeg sparer noen kroner på at jeg har lov og gjøre det selv. men alikevel.

samtidig kan man alltid regne med at 1/3 av monteringsprisen får man igjen ved salg av bilen. i ditt tilfelle 9000,-.

Så en propanbil vil alltid være dyrere enn en bil uten. pluss at den er mere interessann for mange som evt. vil kjøpe

se mer her:
http://www.alesundgassdrift.no/welcome.html

Are you too late? Try a V8...

Utlogget jeep siemens

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 80
  • 93 ZJ 4.0
Sv: Spørsmål til emne: Ombygging av Jeep ZJ 5.2 til Gassdrift
« Svar #7 på: To.,31,Januar,2008,17,12 »
Går jeep,en min forsatt på halv E85 og halv 95blyfri etter ombygging???
Endelig jeep på meg også :)
Medlem nr 814

http://www.youtube.com/v/R9MOniGI2nE&rel=1

Utlogget hammond

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 353
  • Are you late? Try a V8...
    • My 5.9 Jeep ZJ Page!
Sv: Spørsmål til emne: Ombygging av Jeep ZJ 5.2 til Gassdrift
« Svar #8 på: Fr., 1,Februar,2008,23,09 »
ja.

alt som har med det originale bensinssystemet forblir urørt. og dermed fungerer alt som før.

Skulle gassanlegget av en eller annen grunn klikke, vil bilen alltid gå på bensin. eller E85, eller blanding hvis man ønsker det.

men etter at man begynner med gass, virker E85 som dårlig butikk da...:)

man fyller tanken med bensin, og du fyller den neste gang om 3-6 måneder.

Forresten! nå har jeg begynt konverteringen. bilder kommer i løpet av helgen!
Are you too late? Try a V8...

Utlogget dunk

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 62
Sv: Spørsmål til emne: Ombygging av Jeep ZJ 5.2 til Gassdrift
« Svar #9 på: Ti.,27,Mai,2008,12,50 »
jeg har en 2000mod. med 2.5.

Jeg kan få kjøpt ett brukt utstyr til 4000 kr.  Tanken er på 70L.  110 Lang. (30cm bred), 1m i diameter  Den har stått i en 94mod.mercedes E 220. Passer dette?
« Siste redigering: Ti.,27,Mai,2008,13,02 av dunk »

Utlogget hammond

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 353
  • Are you late? Try a V8...
    • My 5.9 Jeep ZJ Page!
Sv: Spørsmål til emne: Ombygging av Jeep ZJ 5.2 til Gassdrift
« Svar #10 på: Ti.,27,Mai,2008,21,25 »
er det 2.5 diesel?

propan går bare ann på bensin....
Are you too late? Try a V8...

Utlogget FiGu

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 47
  • 1993 ZJ 5.2 V8
Sv: Spørsmål til emne: Ombygging av Jeep ZJ 5.2 til Gassdrift
« Svar #11 på: To., 5,Juni,2008,13,57 »
Jeg synes det høres interessant ut med gass, men jeg vurderer å få det gjort her i Serbia før jeg kjører hjem om kort tid...
Hva slags papirer trengs for å få dette godkjent i Norge?

Size matters - V8!

Utlogget hammond

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 353
  • Are you late? Try a V8...
    • My 5.9 Jeep ZJ Page!
Sv: Spørsmål til emne: Ombygging av Jeep ZJ 5.2 til Gassdrift
« Svar #12 på: To., 5,Juni,2008,16,55 »
Problemet ligger ikke i det teoretiske men i det praktiske.
Norge har som sagt klare regler til montering av LPG, men pga at mange på biltilsynet er "negativ"(som vi normenn flest er her på berget) så "safer" de med og i mine øyne "overdrive" reglene.

Man kan argumentere og diskutere så mye man vil, men til syvende og sist er det mannen i biltilsynsuniform som bstemmer om han vil stemple i boka eller ikke. Må huske at det er hans underskrift som vil vise hvis noe er feil. så da er de kjappe til og "overdrive" og si nei hvis det skulle være noe mistanker til noe galt.

i norge er det andre krav til:
* festing av rør enn i utlandet.
* Tankene og måten de er festet
* måten slanger og andre "løse" enheter er festet i motorrom.
* pluss at man MÅ ha godkjent brukermanual på norsk! og den manualen måvære myntet på det spesifikke anlegget.
* sågar krever de og bilder tatt under montering så de vil ha kopier av! utrolig men sant....

skal man uansett prøve seg så vil et godt råd være og "overdrive" sikkerheten.

en annen ting er at et anlegg må være et "Sett". man kan f.eks bygge et anlegg fra flere produsenter og få dette til og funke fint på en billigere måte.
det er ikke sjans og få dette godkjent. skal være fra samme produsent.

Nede i europa blir dette ofte gjort
verksteder kjøper billigste tank, billigste fordamper osv. funker akkurat like bra kanskje, men i norge, uten papir, ingen skilt.

i utlander er det slappe regler på dette og mange fester ting feil i forhold til norske regler. naturligvis, for de skal ikke godkjenne bilen i norge uansett.

flere har opplevd at man kommer til norge og der må man ta ned igjen tankene og rørene og feste disse på nytt. samt klamre slangene annerledes.

Dette er basert på mine erfaringer i sammenheng med godkjenning av LPG biler på biltilsynet. de roter fælt der avogtil i mine øyne.
Are you too late? Try a V8...