Problemet ligger ikke i det teoretiske men i det praktiske.
Norge har som sagt klare regler til montering av LPG, men pga at mange på biltilsynet er "negativ"(som vi normenn flest er her på berget) så "safer" de med og i mine øyne "overdrive" reglene.
Man kan argumentere og diskutere så mye man vil, men til syvende og sist er det mannen i biltilsynsuniform som bstemmer om han vil stemple i boka eller ikke. Må huske at det er hans underskrift som vil vise hvis noe er feil. så da er de kjappe til og "overdrive" og si nei hvis det skulle være noe mistanker til noe galt.
i norge er det andre krav til:
* festing av rør enn i utlandet.
* Tankene og måten de er festet
* måten slanger og andre "løse" enheter er festet i motorrom.
* pluss at man MÅ ha godkjent brukermanual på norsk! og den manualen måvære myntet på det spesifikke anlegget.
* sågar krever de og bilder tatt under montering så de vil ha kopier av! utrolig men sant....
skal man uansett prøve seg så vil et godt råd være og "overdrive" sikkerheten.
en annen ting er at et anlegg må være et "Sett". man kan f.eks bygge et anlegg fra flere produsenter og få dette til og funke fint på en billigere måte.
det er ikke sjans og få dette godkjent. skal være fra samme produsent.
Nede i europa blir dette ofte gjort
verksteder kjøper billigste tank, billigste fordamper osv. funker akkurat like bra kanskje, men i norge, uten papir, ingen skilt.
i utlander er det slappe regler på dette og mange fester ting feil i forhold til norske regler. naturligvis, for de skal ikke godkjenne bilen i norge uansett.
flere har opplevd at man kommer til norge og der må man ta ned igjen tankene og rørene og feste disse på nytt. samt klamre slangene annerledes.
Dette er basert på mine erfaringer i sammenheng med godkjenning av LPG biler på biltilsynet. de roter fælt der avogtil i mine øyne.