Skrevet av Emne: bruke vanlig hovedsylinder på bil med abs?  (Lest 2421 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget hammond

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 353
  • Are you late? Try a V8...
    • My 5.9 Jeep ZJ Page!
bruke vanlig hovedsylinder på bil med abs?
« på: Ma.,30,Juni,2008,14,55 »
han en jeep cherokee 1990 med abs

fodelingsventilen er gåen. og er umulig og få tak i! vi snakker og kanskje om hovedsylinderen.

noen som vet om det går og bruke en vanlig en? og bare koble ut ABS enheten?

noen tips om noen som har gjort dette eller har uvanlig mye peiling på bremser?
Are you too late? Try a V8...

Utlogget plextor

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 4
Sv: bruke vanlig hovedsylinder på bil med abs?
« Svar #1 på: Ma.,30,Juni,2008,22,04 »
Hei
Har samme abs (bendix) på min XJ med tidvis problemer (giverproblem) her. Har sjekket rundt å det er ikke noe problemer å bytte til vanlige bremser.Deler til abs eksisterer men da er det nesten billigere å bytte bil. Donorbil er vel det enkleste, for da ser du hva du trenger å bytte. Skal etterhvert hugge 2 delebiler så deler finnes. Geir.

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: bruke vanlig hovedsylinder på bil med abs?
« Svar #2 på: Ti., 1,Juli,2008,09,10 »
Hiv ut hele greia og sett inn hydroboost.
Kan kjøpes brukt fra foreks en Astro, eller nytt fra www.vancopbs.com
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget Tinman

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 30
  • 90 XJ 4,0 Laredo, 94 XJ 4,0, 95 XJ 4,0 Country
Re: bruke vanlig hovedsylinder på bil med abs?
« Svar #3 på: To., 3,November,2011,14,50 »
Hei,
kom over denne topic fordi jeg leter etter en måte å få bedre bremser på en 90 mod XJ med Bendix 9 ABS.
Er det noen som har erfaring med dette Hydroboost kit ?
Har vært mye rundt på nettet etter info om bremseproblematikkien knyttet til Bendix ABS men er første gang jeg ser denne løsningen nevnt.

Utlogget xjrebel

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 673
  • 91 cherokee 4.0 H.O,98 cherokee 2.5 TD,81 CJ-7 4.2
Re: bruke vanlig hovedsylinder på bil med abs?
« Svar #4 på: To., 3,November,2011,17,04 »
det er en god løsning,hvis jeg skal forsette å bruke min xj så blir det montert hydroboost fra en chevrolet van,det ligger et komplett sett på hylla,men har ikke sett på hva som må gjøres helt konkret for å tilpasse det.Eller det kan være aktuelt på CJ`n ;)
Hvorfor sitte inne,når alt håp er ute?

Utlogget Østgaard

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 42
Re: bruke vanlig hovedsylinder på bil med abs?
« Svar #5 på: To., 3,November,2011,17,32 »
At det ikke finst nye deler å få tak i  er bare tull... Fekk ny orginal pumpe fra mopar idag faktisk, til den nette pris av over 10.000. Heldigvis er det livstidsgaranti på delene i dette systemet. Finst massevis av innfo rundt dette om du søker litt rundt på nettet.

Ta konakt med din lokale jeep/chrysler forhandler du.
Men det beste er nokk å få bort dritten ;)

Utlogget Tinman

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 30
  • 90 XJ 4,0 Laredo, 94 XJ 4,0, 95 XJ 4,0 Country
Re: bruke vanlig hovedsylinder på bil med abs?
« Svar #6 på: To., 3,November,2011,19,07 »
Østgaard, sier du at du har fått dekt ny hovedpumpe på garantien?
Vil gjerne høre hvordan det lot seg ordne. Vet at det er livstidsgaranti på "motor/pump assembly", de greiene som lager den j...lyden for hvert tredje trykk på bremsepedalen.

Høsten 09 røyk både hovedpumpe og akkumulatoren, dette skjedde under kjøring og var en temmelig heftig opplevelse. Jeg hadde kontakt med importøren, men det ble aldri nevnt noen garanti.
Jeg fikk tak i brukt hovedpumpe til 300,- men akkumulatoren kjøpte jeg ny for 4700,-.



Nå har jeg funnet denne på nettet:

1990 Jeep CHEROKEE Recall ID from NHTSA: 96V260000
Auto Recall Date: 12/27/1996
Vehicle Component: SERVICE BRAKES, HYDRAULIC:ANTILOCK
Estimated Vehicles Affected: 52000
1990 JEEP CHEROKEE Defect Summary:
VEHICLE DESCRIPTION: VEHICLES EQUIPPED WITH ANTILOCK BRAKE SYSTEM (ABS). THE ANTILOCK BRAKE SYSTEM (ABS) HYDRAULIC CONTROL UNIT CAN EXPERIENCE EXCESSIVE BRAKE ACTUATOR PISTON SEAL WEAR WHICH COULD CAUSE PUMP-MOTOR DETERIORATION.
Defect Consequence:
IF THIS OCCURS, THE ABS FUNCTION WOULD BE LOSE AND REDUCED POWER ASSIST WOULD BE EXPERIENCED DURING VEHICLE BRAKING. THE INSTRUMENT PANEL WARNING LIGHTS WILL SIGNAL SYSTEM IMPAIRMENT AND THE BASE MANUAL BRAKES WILL REMAIN FUNCTIONAL.
Remedy:
DEALERS WILL TEST THE VEHICLE'S ABS AND REPAIR AS NECESSARY. THE WARRANTY ON ALL ABS COMPONENTS WILL BE EXTENDED TO 10 YEARS OR 100,000 MILES (EXCEPT FOR THE BRAKE ACTUATOR PISTON ASSEMBLY AND THE PUMP-MOTOR ASSEMBLY WHICH WILL HAVE A LIFETIME COVERAGE). OWNERS WILL BE REIMBURSED FOR PREVIOUS ABS COMPONENT REPAIR COSTS.
Notes: CHRYSLER CORPORATION, 702



Utlogget Østgaard

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 42
Re: bruke vanlig hovedsylinder på bil med abs?
« Svar #7 på: Fr., 4,November,2011,07,38 »
Fekk ny på pumpe/motor på garanti ja. Måtte gå igjennom en recall manual på verksted for å finne ut hva som var gale, så blei det vell søkt til chrysler. Ikke helt sikker på prosedyren der. Men pumpa hadde vert bytta i 2003, muli det var derfor jeg fekk ny?

Utlogget Tinman

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 30
  • 90 XJ 4,0 Laredo, 94 XJ 4,0, 95 XJ 4,0 Country
Re: bruke vanlig hovedsylinder på bil med abs?
« Svar #8 på: Fr., 4,November,2011,12,35 »
Østgaard, det var gode nyheter!
Skal sjekke dette videre med forhandler her.
På min XJ er det slik at ABS slår seg av rett etter at jeg har begynt å kjøre. Jeg har forsåvidt vært fornøyd med det.
Når ABS har vært på har det skjedd at bremsekraftforsterking forsvinner for noen sekunder når jeg har sakket farten og så må bremse, f.eks på vei inn på parkerings plass, mot lyskryss etc. Jeg tror situasjonen oppstår fordi ABS systemet slår over til standard bremsing uten ABS ved en viss fart, og noen deler i systemet henger ikke med.

Utlogget Østgaard

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 42
Re: bruke vanlig hovedsylinder på bil med abs?
« Svar #9 på: Fr., 4,November,2011,17,01 »
Østgaard, det var gode nyheter!
Skal sjekke dette videre med forhandler her.
På min XJ er det slik at ABS slår seg av rett etter at jeg har begynt å kjøre. Jeg har forsåvidt vært fornøyd med det.
Når ABS har vært på har det skjedd at bremsekraftforsterking forsvinner for noen sekunder når jeg har sakket farten og så må bremse, f.eks på vei inn på parkerings plass, mot lyskryss etc. Jeg tror situasjonen oppstår fordi ABS systemet slår over til standard bremsing uten ABS ved en viss fart, og noen deler i systemet henger ikke med.

Hos meg var det som å kjøre med et "vanlig" bremsesystem med defekt bremsekraftforsterker.