Skrevet av Emne: Motorbytte?  (Lest 3971 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Magga

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 37
Motorbytte?
« på: Lø.,11,August,2007,21,08 »
Hei. Jeg er en fersk YJ eier. Fersk her og. Kjøpte meg en -91 Wrangler Golden eagle. Den er hevet 2" på ramma og 2,5" i fjøring. 33/12.5 dekk og breddere. Den er tøff syns jeg, men motoren er i minste laget... 2.5l strikk. Drar ikke akkurat snerken av grøten for å si det sånn. :o Er det noen som vet hva som skal til for å få smetta en V8 eller en 4l oppi der? Mye tilpasning? Kan gir og aksler brukes?
Alle forslag mottas med takk!

Ser ut som et flott forum!
-01 Grand Cherokee 3,1td limited, -03 X5 3,0D sport, -71 Camaro, -79 Malibu, -08 MXZ 800 XP, -06 KFX 400, -62 Tempo Corvette med NOS;)

"Det er hardt i olja, men det er bedre enn å jobbe..."

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Sv: Motorbytte?
« Svar #1 på: Sø.,12,August,2007,21,32 »
Det kommer snart noen gode råd fra to herrer med TJ, men for å ta kortformen: Det er litt jobb.
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

renegade

  • Gjest
Sv: Motorbytte?
« Svar #2 på: Sø.,12,August,2007,22,39 »
Det kommer snart noen gode råd fra to herrer med TJ, men for å ta kortformen: Det er litt jobb.

Feiil, det er ikke litt jobb, det er mye jobb...

Men det er ikke umulig.  Og siden den er typegodkjent med sekser i Gnore, så bør det ikke være så vanskelig å få dette godkjent hos VaV.


Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Sv: Motorbytte?
« Svar #3 på: Ma.,13,August,2007,09,53 »
Det var den ene....
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

Utlogget Magga

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 37
Sv: Motorbytte?
« Svar #4 på: Ti.,25,September,2007,21,50 »
Vel... Kleint med forslag her... Noen?
Det føles som å kjøre i oppoverbakke hele tiden  >:(... Tanken slo meg om å bytte utveksling. Vet ikke om det er dyrt men kanskje det enkleste. Og da kan jeg kanskje få bruk for 5.giret igjen!
-01 Grand Cherokee 3,1td limited, -03 X5 3,0D sport, -71 Camaro, -79 Malibu, -08 MXZ 800 XP, -06 KFX 400, -62 Tempo Corvette med NOS;)

"Det er hardt i olja, men det er bedre enn å jobbe..."

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Motorbytte?
« Svar #5 på: Ti.,25,September,2007,22,22 »
Sitat
Vel... Kleint med forslag her... Noen?
Det føles som å kjøre i oppoverbakke hele tiden  ... Tanken slo meg om å bytte utveksling. Vet ikke om det er dyrt men kanskje det enkleste. Og da kan jeg kanskje få bruk for 5.giret igjen!

Hvis du kjører med orginal dreving i akslene så skjønner jeg helt klart hva du mener!!

Hvis du vil ha en økonomisk, enkel jobb gjort for at dette skal fungere greit, så er jo dreving alfa omega! 4.88 i akslene gjør underverker! Pris ca 10.000,- ferdig byttet. Men ønsker du å bytte motor og sette inn automat osv, så ikke bytt giringen. Den kassa du har funker ikke mot noe motorbytte og må byttes uansett! Og ved automat kasse vil orginalgiringen funger bra.

Kort fortalt!

Bytte dreving. Deler ca 6000,- Arbeid utført av Bækken Offroadservice, ca 4000,-

Motorbytte ca 40 - 60.000,- og 1oo timer jobb eller + betale for timene hos noen.
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

renegade

  • Gjest
Sv: Motorbytte?
« Svar #6 på: Ti.,25,September,2007,22,38 »
Sitat
Vel... Kleint med forslag her... Noen?
Det føles som å kjøre i oppoverbakke hele tiden  ... Tanken slo meg om å bytte utveksling. Vet ikke om det er dyrt men kanskje det enkleste. Og da kan jeg kanskje få bruk for 5.giret igjen!

Hvis du kjører med orginal dreving i akslene så skjønner jeg helt klart hva du mener!!

Hvis du vil ha en økonomisk, enkel jobb gjort for at dette skal fungere greit, så er jo dreving alfa omega! 4.88 i akslene gjør underverker! Pris ca 10.000,- ferdig byttet. Men ønsker du å bytte motor og sette inn automat osv, så ikke bytt giringen. Den kassa du har funker ikke mot noe motorbytte og må byttes uansett! Og ved automat kasse vil orginalgiringen funger bra.

Kort fortalt!

Bytte dreving. Deler ca 6000,- Arbeid utført av Bækken Offroadservice, ca 4000,-

Motorbytte ca 40 - 60.000,- og 1oo timer jobb eller + betale for timene hos noen.

Nja, vet ikke om det blir så mye i deler da.
Jeg har en komplett 4 liter m/AW4 stående, cpuer og kabelklyse, den ga jeg godt under 10' for.

En må bytte inngående i transfer'n, eller bytte hele transfer'n til en med 23 splines.  2,5 liter har som kjent 21 spline.
Radiatoren kan en gjenbruke, den er den samme.  Mulig en må bytte bensinpumpa, men den koster noen 100-lapper på burtema.
Motorfestene må flyttes + at en må helt sikkert endre på mellomakslene, men det koster vel ikke mer enn 1-2' pr. st ?
Men ja, det kommer vel fort på 20' lapper, det gjør det nok.  Kjølevifte kan være et tema.
Det elektrikse er relativt enkelt på en YJ, er ikke så mange ledninger som trengs.  TJ derimot, det er noe helt annet (desverre).

Men da slipper du å bytte utvekslinger, 2,5 har vel 3.73 eller deromkring som standard, og det burde jo passe sånn sirka til dreimomentkurven til en 4 liter.

Men som Stein sier, det tar noen timer å bytte.  Jeg brukte vel tilsammen omtrent 80-100 timer på byttet i CJ'en, men de var spredd utover 3 måneder.  Det er fullt mulig å gjøre dette på 1 uke eller 2, men da skal en planlegge godt...

Det er kjekt med litt info i porfilen, sirka bosted er greit...
« Siste redigering: Ti.,25,September,2007,22,41 av renegade »

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Motorbytte?
« Svar #7 på: On.,26,September,2007,08,01 »
Sitat
Nja, vet ikke om det blir så mye i deler da.
Jeg har en komplett 4 liter m/AW4 stående, cpuer og kabelklyse, den ga jeg godt under 10' for.

Men du burde bytte girkassa i samme slengen da den kassa som er for 2.5L akkurat holder for nettop 2.5L. Ingen av adapterkitene og produsentene gidder å vurdere å lage noe som helst for den girkassa da den ikke tåler så alltfor mye mer. Men ja det finnes unntak som bekrefter regelen. Turbo-Tarje med ca 170hk på orginal kasse osv.....

Jeg tok høyde for V8 bytte når jeg sa summen. Klarer noen det for under 40.000,- har de brukt mange år som skrotnisse og haia til seg deler eller arvet en onkel som hadde låven full.

Radiator ?? Kanksje ikke du trenger ca 2k
Motor ca 10k ++
Gearkasse ca 2k
Adapter kit mellom gir - Transfer ca 8k
Ledningsnett kan hende du slipper hvis komplett følger med motoren ? ca 3k
Motorfester 1k
Eksosanlegg 8k +

Og samtidig så blir det litt overhaling ++ på stashet, ca 6k og tillegs utstyr du blir litt hekta på underveis ca 6k.

Og så bare baller det på seg. Mitt skifte kommer på over 100k inkl avgifter til staten.
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

renegade

  • Gjest
Sv: Motorbytte?
« Svar #8 på: On.,26,September,2007,12,19 »
Sitat
Nja, vet ikke om det blir så mye i deler da.
Jeg har en komplett 4 liter m/AW4 stående, cpuer og kabelklyse, den ga jeg godt under 10' for.

Men du burde bytte girkassa i samme slengen da den kassa som er for 2.5L akkurat holder for nettop 2.5L. Ingen av adapterkitene og produsentene gidder å vurdere å lage noe som helst for den girkassa da den ikke tåler så alltfor mye mer. Men ja det finnes unntak som bekrefter regelen. Turbo-Tarje med ca 170hk på orginal kasse osv.....

Jeg tok høyde for V8 bytte når jeg sa summen. Klarer noen det for under 40.000,- har de brukt mange år som skrotnisse og haia til seg deler eller arvet en onkel som hadde låven full.

Radiator ?? Kanksje ikke du trenger ca 2k
Motor ca 10k ++
Gearkasse ca 2k
Adapter kit mellom gir - Transfer ca 8k
Ledningsnett kan hende du slipper hvis komplett følger med motoren ? ca 3k
Motorfester 1k
Eksosanlegg 8k +

Og samtidig så blir det litt overhaling ++ på stashet, ca 6k og tillegs utstyr du blir litt hekta på underveis ca 6k.

Og så bare baller det på seg. Mitt skifte kommer på over 100k inkl avgifter til staten.

Skal en putte i en 8'er, så kan det dra på seg, det største problemet er kanskje allikevel å få det forhåndsgodkjent hos VaV.  Jeg vet at det etterhvert går endel YJ'er med 8'ere, men allikevel...

I en 87-89 YJ, så bør en klare det for 20-30'.  Husk at her kan en kjøre med forgasser motor, hvilket forenkler det hele ganske mye.

For 90 og nyere, så blir det straks langt mer komplisert, dette fordi en må over på injection av noe slag + katalysator osv.

Men en kan få komplette motor/girkasse pakker med cpu'er, kabelklyse osv. i USA for under 10', så kommer frakt og moms oppå dette.  For en 15' så bør en ha motor & gir i hus.

Så kommer adapter, radiator, motorfester, mellomaksler osv.
Når det gjelder adapter, så er det mange forskjellige varianter & prioriteringer en må vurdere før en bestemmer seg for løsning.  AA har løsning med eller uten stub-aksel, Novak har adapter uten stubaksel og STAX (?) kan levere et NP231 kompatibelt hus, som en så fyller med D300 innmat. osv.

Deler for kanskje en 15' er vel dette fort det også ?


Når det gjelder 6'er, så bør en komme unna med en lavere kost, som skissert i innlegget mitt.
Jeg fikk som sagt min pakke for godt under 10'
Hvilket betyr motor, 4-trinns automat, kabler, shifter, cpuer, kabel til gasspedalen osv. osv.
Det som mangler, er en 231 m/23 spline inn.

Det burde være mulig å få til dette for en 20' eller så.

Men til trådstarter, husker ikke hvor motorbytte-tråden ligger, enten under TJ eller under Stein's garasje.
Les den, er vel kanskje litt info der.

I tillegg, gå på gjemmesiden til AA (nei, det er ikke anonyme akoholikere, men Advance Adapters...)
Bestill det heftet som omhandler motorbytte i Jeep, det koster en 10 $ eller så.  Selv om du ikke skal bruke AA adapter, så er det veldig mye nyttig info i det heftet.
Tilsvarende, bruk litt (mye ?) tid på gjemmesiden til Novak adapters, der er det også mye god informasjon.

Når du har vært igjennom disse gjemmesidene + heftet til AA, så bør du ha en mye bedre oversikt over hva det innebærer å bytte motor i en YJ.

I tillegg kommer da diskusjonen med VaV (VaV = Våre andre Venner, biltilsynet. VV= Våre Venner, politiet...)

Utlogget pkk

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 86
Sv: Motorbytte?
« Svar #9 på: On.,26,September,2007,14,28 »
Dersom du går for V8 er det greit å være medlem i Amcar...
Jeg søkte BT om godkjenning på min 1990 YJ for V8, Ford 8.8 bakaksel og 35"
Den er tidligere godkjent hevet og med alternativ felgdim.

Amcar var behjelpelig med en hel del dokumentasjon, og et velargumentert skriv i sakens anledning.

Fikk svar fra BT her om dagen:

 -V8 er gode greier, så lenge den ikke har mer enn 190 hk, og tilfredsstiller 1990 utslippskrav. Det står ingen ting om injection eller katalysator. 4.2 liter'n har i alle fall ikke injection...
 -Ford 8.8 med skivebremser er gode greier så lenge akselen er innfestet lik eller bedre enn originalt, og blokkeringsrekkefølgen på bremsene er OK
 -35/12,5x15 hjul er gode greier så fremt de står på 10x15 TUV godkjente felger, har tilstrekkelige skjermer og speedometeret er riktig

Skal man først kødde med å bytte motor er det vel like dumt å skifte til en hel en?
JCN no 835
1990 4.2 YJ
1999 4.7 WJ

renegade

  • Gjest
Sv: Motorbytte?
« Svar #10 på: On.,26,September,2007,15,06 »
Dersom du går for V8 er det greit å være medlem i Amcar...
Jeg søkte BT om godkjenning på min 1990 YJ for V8, Ford 8.8 bakaksel og 35"
Den er tidligere godkjent hevet og med alternativ felgdim.

Amcar var behjelpelig med en hel del dokumentasjon, og et velargumentert skriv i sakens anledning.

Fikk svar fra BT her om dagen:

 -V8 er gode greier, så lenge den ikke har mer enn 190 hk, og tilfredsstiller 1990 utslippskrav. Det står ingen ting om injection eller katalysator. 4.2 liter'n har i alle fall ikke injection...
 -Ford 8.8 med skivebremser er gode greier så lenge akselen er innfestet lik eller bedre enn originalt, og blokkeringsrekkefølgen på bremsene er OK
 -35/12,5x15 hjul er gode greier så fremt de står på 10x15 TUV godkjente felger, har tilstrekkelige skjermer og speedometeret er riktig

Skal man først kødde med å bytte motor er det vel like dumt å skifte til en hel en?

Sjekket litt nærmere, ser ut som om YJ skillet er i 90/91, dvs. t.o.m. 90 er 4.2 m/forgasser og uten kat.  91 og nyere er 4.0 m/injection og katalysator.

Men om dette egentlig er i synk med gnorske regler, der er jeg litt usikker på.  Jeg mener at endringen i avgassreglene skjedde 1 år før, dvs. 89/90.  Men det kan jo hende at en hadde disp 1 år ?
Har en en 90 modell, så ville jeg sjekket nøye med VaV ville regler som gjelder for denne årsmodellen, kan hende at en får 2 forskjelige svar på det.  Da må en se på hva bilen er levert med (?).

Og ja, skal en først bytte & en har anledning / lyst, så er det klart mer artig med hel motor.  Men det kompliserer som sagt det hele en god del.

Utlogget Magga

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 37
Sv: Motorbytte?
« Svar #11 på: On.,26,September,2007,17,14 »
Takk for nyttige svar! :) Det som iallfall er sikkert er at jeg gjør det selv. Har heldigvis evner til å skru... Blir alt for dyrt å sette bort.
Nå er jeg usikker på om jeg putter inn en 4 liter eller om jeg bytter utvekslinga. Noen som har deler til en av delene til salgs her da?
Snakket forresten med de dere kaller VaV (hehe) her om dagen ang. å få heving og hjul inn i vognkortet. Det mannen i røret gjorde var å begynne å le!  >:( Han mente det var umulig å få til. Tror kanskje jeg traff på feil mann. Det må da gå an? Mange her inne som har fått det til har jeg sett. Hvor har dere vist? Fremgangsmåte?
Har lagt til info om bosted i profilen...

Magnus
-01 Grand Cherokee 3,1td limited, -03 X5 3,0D sport, -71 Camaro, -79 Malibu, -08 MXZ 800 XP, -06 KFX 400, -62 Tempo Corvette med NOS;)

"Det er hardt i olja, men det er bedre enn å jobbe..."

renegade

  • Gjest
Sv: Motorbytte?
« Svar #12 på: On.,26,September,2007,17,31 »
Takk for nyttige svar! :) Det som iallfall er sikkert er at jeg gjør det selv. Har heldigvis evner til å skru... Blir alt for dyrt å sette bort.
Nå er jeg usikker på om jeg putter inn en 4 liter eller om jeg bytter utvekslinga. Noen som har deler til en av delene til salgs her da?
Snakket forresten med de dere kaller VaV (hehe) her om dagen ang. å få heving og hjul inn i vognkortet. Det mannen i røret gjorde var å begynne å le!  >:( Han mente det var umulig å få til. Tror kanskje jeg traff på feil mann. Det må da gå an? Mange her inne som har fått det til har jeg sett. Hvor har dere vist? Fremgangsmåte?
Har lagt til info om bosted i profilen...

Magnus

Se "mine meldinger".

Når det gjelder bytte utveklsinger selv, finn frem til gjemmesiden til Randy's ring & pinion, han har skrevet en bok på tema.  koster noen få $$ og kan være verdt innvesteringen hvis du skal forsøke å bytte selv.  Ellers er Bæken offroad service et greit valg.

Når det gjelder å få godkjent større dekk osv: meld deg inn i Amcar, det hjelper.
Se innlegget til pkk...

Utlogget sjant

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 16
Sv: Motorbytte?
« Svar #13 på: On.,31,Oktober,2007,12,04 »
Hei magga.
Jeg kan kanskje hjelpe deg et stykke på vei.
Har liggende motorfester for Chevy V8 i Wrangler + TH350 automat m/adapter for
fordelingskassa + fordelingskassa + gearkassefester + mellomaksel (bakre) + headders for Chevy V8 i Wrangler + dobbel eksos
som kommer ut helt bak (hver side av tanken).

Har solgt fremre mellomaksel.
TH350 er defekt.

Men vil anta at dette vil spare deg for mye tid.

Mvh
Thor