www.jeepclubnorway.no

Modeller => ZJ, WJ => Emne startet av: Grandch på On., 6,Januar,2016,11,21

Tittel: Varme i kupe WJ
Skrevet av: GrandchOn., 6,Januar,2016,11,21
Heisann. Sliter med å få opp varmen i kupeen på min WJ. Trudde det var det kjente problemet med spjeldene i kanalene, men de var like hele og fungerte som de skulle. Noen som har tips? Kjølesystemet ble renset for ca en måned siden, uten noe forskjell på før og etter denne operasjonen...  Det er jævli kaldt å kjøre til jobb nå om dagene...☃
Tittel: Sv: Varme i kupe WJ
Skrevet av: aslemjoenOn., 6,Januar,2016,12,56
Årsmodell og utstyrsmodell?
Vet at det har vært problemer med spjeldene på disse, men da på Limited og Overland....?
Tittel: Sv: Varme i kupe WJ
Skrevet av: cat-viFr., 8,Januar,2016,09,06
Når du skriver at spjeldene er like hele og fine, har du åpnet opp og sett på de? Har samme problemet på min 00' Limited, har rensa varmeregisteret uten at det hjalp noe nevneverdig, får ikke opp noen feilkode på dette systemet som skal tilsi at spjeldene ikke går helt til åpen eller stengt stilling, så jeg tror kanskje spjeldene lekker allikevel og hadde tenkt å kikke inn i elende. Har forstått det slik at  når de bygde bilen så begynte de med et varmeapparat og bygde en bil rundt dette, ditto arbeid å demontere, men at det lar seg gjøre å gå inn om hanskerommet med en bajonett sag og operere derfra, noen som har utført denne jobben her? Jeg har en 04' overland som blir veldig god og varm (kjørte i -16°C her om dagen og trengte ikke å ha full varme på apparatet) varmeapparatet er vel det samme på de to bilene så det skal være mulig å få en god varm 00' limited.
Tittel: Sv: Varme i kupe WJ
Skrevet av: teerexFr., 8,Januar,2016,15,56
Disse jobbene er utførlig diskutert og dokumentert på youtube og div. forum.
Gjelder også det kirurgisk inngrep. Søk på WJ blend door fix o.l. Det selges ymse kit.
Vanlig løsning er f.eks. å miste muligheten for separat fører og passasjer-justering av klima, i bytte mot å slippe å demontere dashbord (gjelder Limited/Overland).
Noen klarer å demontere og montere dashbord osv. på en dag inkl., bytte av varmeregister, spjeld, evt. spjeldmotor osv.
Det er mange måter og løsninger og svar disse problemene.
Husk det kan også være recirc door og ikke bare blend door som er defekt.

Her en ribbet WJ osv.
Tittel: Sv: Varme i kupe WJ
Skrevet av: cat-viFr., 8,Januar,2016,18,28
Å herre bevares, skal vel være ganske godt drilla i den jobben for å greie dette på en dag :) tror nok det i tilfelle blir å operere meg inn fra hanskerommet.
Tittel: Sv: Varme i kupe WJ
Skrevet av: terje pedersenLø., 9,Januar,2016,14,59
Har en liten lekkasje i varmeregisteret mitt så denne jobben skal gjøres til våren/sommeren.  Bytter da blend doors osv når alt først er i deler.
Tittel: Varme i kupe WJ
Skrevet av: GrandchSø.,10,Januar,2016,19,27
2001 limited jeg har, blend dørene er i orden, minimalt med varme som kommer ut, 2 timers kjøring, og jeg hadde fortsatt en "iskrans" rundt frontruta. Finner f.... Ikke hvor feilen ligger.

Og nå, toppen av det hele fikk jeg kontaktproblemer i vifta den dagen det var 26 minus hær
Tittel: Sv: Varme i kupe WJ
Skrevet av: teerexSø.,10,Januar,2016,23,52
Hva viser motortemperaturmåler da?
Rens av varmeregister samt montering av 88 graders termostat (samt ta ut sikring til el-kjølevifta så den ikke går kontinuerlig) funker fint vinterstid.
Tittel: Varme i kupe WJ
Skrevet av: GrandchMa.,11,Januar,2016,10,29
Motortempen er fin på den. Har vel 82?? Graders termostat på den. Skal bytte den da.  Tar du ut sikringen? Vil ikke motoren gå varm med litt belastning da?
Tittel: Sv: Varme i kupe WJ
Skrevet av: cat-viMa.,11,Januar,2016,10,54
Vinters tid så går nok dette helt greit, om det hadde vært mulig å justert opp temp. innslag på el. vifte på en enkel måte så skulle jeg ha montert 88 grd. termostat selv, tror motoren tåler dette helt fint, diesel forbr. en liten aning ned. Men tror ikke du vil helbrede varmeapparatet i bilen din med dette, jo da, jeg skjønner at 88 grd. er varmere en 82 grd. men stikk fingeren i 82 grd. så er det jævlig varmt, 88 grd. er bare litt varmere en jævlig varmt :) men for all del, nå er det jo en enkel affære å bytte termostat og flytte på sikringa to ganger i året så det er da overkommelig.
Tittel: Sv: Varme i kupe WJ
Skrevet av: teerexMa.,11,Januar,2016,11,09
Originaltermostat er 80. Men finnes i 82 også.
Jeg har brukt 88 gr om vinteren i mange år (men bruker originalpakninga da jeg syns den passer bedre).
Men skikkelig varmt blir det bare om varmeregisteret er rent. Og blend doors er OK.
Kanskje noe elektronikk som kan svikte også på Limited/Overland.

Kun om man drar tung henger i bakker så må man sette inn sikringa til el-vifta igjen (forutsatt at viskosevifta er OK da).
Noe jeg fikk erfare da jeg dro en drøyt 2 tonns bilhenger opp til fjellet i desember.
Glemte å sette inn sikringa først, oppdaget det når nåla var godt over 100 grader.
Med sikringa inne vil jo el-vifta gå stort sett hele tiden med 88 gr termostat så da går vinninga fort opp i spinninga for vanlig kjøring.

Fikk også for høy temp for noen år siden da jeg tok piruetter på isen = høyt turtall og ingen kjølende fartsvind.
Så ja det ideelle hadde vært en termostatbryter til el-vifta med ca 90 grader innslagspunkt istedenfor 85-86 eller hva det nå er originalt.
Kanskje det går an å koble inn en ekstra motstand eller noe, med bryter.
Men den styres vel av ECU eller lignende.
Tittel: Varme i kupe WJ
Skrevet av: HardKåreMa.,11,Januar,2016,16,00
Ble sinnssyk forskjell på varmen fra varmeapparatet på min XJ når jeg byttet fra 80 til 88 grader i allefall.. Fra mildt til full sommer.
Tittel: Sv: Varme i kupe WJ
Skrevet av: cat-viMa.,11,Januar,2016,16,51
Å såpass ja, ja men da er det jo vært et forsøk.
Tittel: Sv: Varme i kupe WJ
Skrevet av: teerexTi.,12,Januar,2016,14,50
Vil ikke si det ble sinnsyk forskjell hos meg, men merkbart iallefall.
Den sinnsyke forskjellen kom etter systemrens av kjølesystemet.
Men skulle ha begrenset meg til å rense bare varmeregisteret. Ble veldig mye trykk på kjølesystemet da jeg kjørte et par dager med systemrensen på.
Skulle nok ha kjørt uten termostat for å få bra gjennomstrømming.
Måtte skylle gjennom systemet mange ganger med rent vann og litt kjøring.
Kanskje ikke så bra å fylle kaldt vann på en varm motor...  Burde nok ha fylt varmt vann på.
Tittel: Varme i kupe WJ
Skrevet av: GrandchTi.,12,Januar,2016,20,25
Passer termostater fra biltema på 3,1 litern? Skal uansett innom i morgen, så det hadde jo vært perfekt...
Tittel: Sv: Varme i kupe WJ
Skrevet av: teerexTi.,12,Januar,2016,20,45
Nei du må nok på BilXtra, Mekonomen eller lignende.
Tittel: Sv: Varme i kupe WJ
Skrevet av: cnedOn.,13,Januar,2016,10,07
Originaltermostat er 80. Men finnes i 82 også.
Jeg har brukt 88 gr om vinteren i mange år (men bruker originalpakninga da jeg syns den passer bedre).
Men skikkelig varmt blir det bare om varmeregisteret er rent. Og blend doors er OK.
Kanskje noe elektronikk som kan svikte også på Limited/Overland.

Kun om man drar tung henger i bakker så må man sette inn sikringa til el-vifta igjen (forutsatt at viskosevifta er OK da).
Noe jeg fikk erfare da jeg dro en drøyt 2 tonns bilhenger opp til fjellet i desember.
Glemte å sette inn sikringa først, oppdaget det når nåla var godt over 100 grader.
Med sikringa inne vil jo el-vifta gå stort sett hele tiden med 88 gr termostat så da går vinninga fort opp i spinninga for vanlig kjøring.

Fikk også for høy temp for noen år siden da jeg tok piruetter på isen = høyt turtall og ingen kjølende fartsvind.
Så ja det ideelle hadde vært en termostatbryter til el-vifta med ca 90 grader innslagspunkt istedenfor 85-86 eller hva det nå er originalt.
Kanskje det går an å koble inn en ekstra motstand eller noe, med bryter.
Men den styres vel av ECU eller lignende.

Hei Har et lite forslag til dere ang den vifte kontrollen ,
Dette er noe som jeg egentlig hadde tenkt å ha på 6,5td chevy for å få igang kjøling litt tideligere , men er fint brukende til å forsinke kjølingen å ;)

Vifte kit - Kjøpte mitt på rock auto med ser dem har det på ebay og . Greit med "push in sensor" så slipper dere på koble dere inn på kjølekretsen.
http://www.ebay.com/itm/Engine-Cooling-Fan-Controller-Temperature-Switch-HAYDEN-3647-/252016295263?hash=item3aad577d5f:g:fKwAAOSwT6pVl6qc&vxp=mtr


Med denne løsningen så er det bare å trykke på en bryter når dere ønsker å ha "Vintermodus" , muligens kansje dere slipper å¨endre termostat da dette utsetter el viften til øsnket temp og dermed opnår høyere temp på kjølevannet ,

Samt at dere har full kjøle effekt når dere trenger det;)

Vet ikke om jeg fikk til å legge ut den tegningen jeg rablet sammen , ligger som vedlegg.

Mvh
Mr.C

 
Tittel: Sv: Varme i kupe WJ
Skrevet av: teerexOn.,13,Januar,2016,19,45
Ja den kan jo være smart å montere så slipper man å fikle med eller glemme å sette inn sikringen med derpå uønsket overoppheting.

En annen men halvgod løsning er jo å montere en innvendig bryter på strømmen til det originale viftereléet så man slipper å åpne panseret når man skal koble inn og ut vifta.

Termostaten må nok byttes uansett om man ikke kjører med tung henger konstant iallefall, og ønsker litt høyere temperatur.
Tittel: Sv: Varme i kupe WJ
Skrevet av: cat-viOn.,13,Januar,2016,21,54
Har en GMC Typhoon (kloning) hvor jeg har koblet opp på denne måten som cned tenker på, dette fungerer helt fint det og skal nok fungere like bra på en WJ.
Tror 88 grd. termostaten skal fungere like greit om sommeren den(?) vet flere som har satt i varmere termostat på 6,5 td og de mener motoren går penere da, om kjølesystemet er i orden ellers så skal ikke motoren gå varmere om sommeren en om vinteren.
Tittel: Varme i kupe WJ
Skrevet av: GrandchTo.,14,Januar,2016,21,10
Har nå skiftet fra 80 til 87 graders termostat. Ble ikke noe forskjell i kupeen, og på tempnåla er det minimalt med "avvik"fra før....
Før og etterbilde...
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20160114/7f6992ffeb932113a9c2e499524c04f5.jpg)(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20160114/123c076dd8e57eb794dd308efe3cc22a.jpg)
Tittel: Sv: Varme i kupe WJ
Skrevet av: teerexFr.,15,Januar,2016,06,38
Tok du ut 40A sikringen til el-vifta da? (radiator fan relay fuse 40A)
Tittel: Varme i kupe WJ
Skrevet av: GrandchFr.,15,Januar,2016,08,30
Måtte prøve uten først, tar den ut i dag til jobb, så får vi se.....
Tittel: Varme i kupe WJ
Skrevet av: GrandchFr.,15,Januar,2016,10,53
Kjørte 6 mil uten sikringen, null forskjell....
Tittel: Sv: Varme i kupe WJ
Skrevet av: cat-viFr.,15,Januar,2016,19,51
Er nok redd for at du må kikke på spjeldene, det blir i hvert fall det jeg må ta meg til med for å få litt varme i min 00', Til sammenligning, varmeapparatet i min 04' gir mer varme før temperatur nåla i det hele tatt beveger seg en det 00' gjør ved driftstemp, så att den drar inn kald luft som ikke går gjennom varmeregisteret er jeg ganske så sikker på. 
Tittel: Varme i kupe WJ
Skrevet av: GrandchFr.,15,Januar,2016,21,30
Drittjobb.... ?? Sett at spjeldene bak hanskerommet fungerer som de skal, hvor sitter de andre spjeldene?
Tittel: Sv: Varme i kupe WJ
Skrevet av: teerexFr.,15,Januar,2016,21,43
Det spjeldet man ikke kommer sånn uten videre til er "recirc door", som styrer resirkulasjon av kupeluften.
Hvis det står feil eller har falt ned så vil det vel komme kald luft direkte inn i bilen og ikke kun via varmeregisteret.

Alt om slikt finner man på div. jeepforum og youtube heldigvis

https://www.youtube.com/watch?v=20KsSaFwT8o

https://www.youtube.com/watch?v=aCPiSE-3-EI

Tittel: Varme i kupe WJ
Skrevet av: GrandchFr.,15,Januar,2016,22,55
Tusen takk teerex
Tittel: Sv: Varme i kupe WJ
Skrevet av: teerexFr.,15,Januar,2016,23,05
Det finnes jo en slags fix som ikke innebærer å ta av dashbordet.
Men man mister jo da mulighet for resirkulering men man får iallefall varme og friskluft.

https://www.youtube.com/watch?v=cQEvWTgV0FA

http://www.jeepforum.com/forum/f310/wj-recirculation-door-fix-pics-347814/

Normalt skal man vel kunne lese ut en feilkode på displayet til klimaanlegget på Limited/Overland.
Bl.a. kode 20, 46 eller 52 betyr problem med "recirc door".

Her er komplett oversikt over feilkoder http://www.wjjeeps.com/climate.htm