Ang behandling av ramme har jeg nå tatt et valg.. Har luftet dette på to forum, og snakket med minst 10 firma som driver med diverse former for korrosjonsbehandling.
Jeg kommer til å levere ramma til syrebad. De dypper den deretter i lut, for å nøytralisere syren. Da er ramma helt ren innvendig og utvendig. Deretter går jeg over og ser etter sprekker og lignende som må fikses, samt at jeg sveiser på fester og braketter til det som trengs for ombygging til spiral framme. Så blir det en liten dypp i syre igjen, bare for å "skylle" bort rusten som har kommet siden sist dypping. Til slutt blir det varm galvanisering, lakking og understellsmasse. Her er mange teorier om hva som kan skje, alt fra vridning i ramma, sinkslepp og brist i galv ved kjøring. De firma som har gjort dette på tilsvarende biler har ikke noe negativt å melde. Termisk sprøyting kan umulig være spes mye billigere. Hele denne prosessen med syre og galving koster meg ca kr8,- pr kg ramme. Dersom den veier 100kg snakker vi om 800,- + mva...
Skulle det vise seg at dette ikke virker får jeg heller kjøpe ny ramme om 15 år.