Tj- eier fra Vestfold, kjøpe min i høst etter mange og harde diskusjoner med meg selv....(10 min) har ikke angret ett sekund.....
Ser her på forumet att det finnes mange gode jeep eiere.. som har masse erfaring i å bygge om og modifisere..og godt er det for jeg er forholdsvis fersk på det området...... så gode råd motas med takk :-)
Tj'n er en 1998 2,5 mod ny importert fra Canada i juni 98, har fått fortalt att det er få av dem i Norge (us -utgaven) med orginal montert ac og div utstyr ,,,, og en farve jeg aldri har sett på en jeep her hjemme blå/gønn "gunsmoke met"
Den er såå orginal at den er nesten kjedelig.... ser for meg att ferie pengene for mange år fremover vil bli brukt i løpet av våren.:-)))
Valgte å kjøpe denne orginal "kjærra" fordi "hun" var pent behandlet og fordi att jeg fikk med soft-top, hardtop med sota vinuer, ferdig monterte sikerhets belter og baksete pakket i plast......
samt 10 felger med dekk 5 stål m 125x75x15 og 5 alu m 135x75x15.. ,men med disse skoa ser TJ'n ut som ei gammal kjærring.....
Tj'n trenger sårt noen nye sko og gummi..... og skjermer som passer til de nye sko...har noen noe til salgs?
Vet att det finnes orginal Tj- bøyle til ekstra lys med plass til 3 eller 5 lys har noen noe sånt til salgs?
kunne godt tenke meg vinsj med orginal montasje er det noen som har noe som passer en TJ?
Spørsmål til forumet.
Den skal noe som heter hevy duty dempere. har det noe med heving å gjøre ? og hvordan skal jeg finne ut om den har orginal heving... hvor høy bakkeklaring har en orginal TJ ca cm ?
Den har orginal montert AC- hvor mye efekt suger dette ut av "strikk" motoren min er det noe jeg bør fjerne?.
Alle råd og vink taes imot med takk
hilsen TJ-eier
r.martinsen@hotmail.com
Hei !
Du sier ikke hvor i Vestfold, men jeg holder til i Tønsberg området og lokalkontakten holder til i Larviksområdet.
Så til ? dine:
Dekk, du får 31x10,5-15 på de felgene du har. Det vil kunne subbe litt ved full sving, men dette ordnes greit ved å justere endestoppen for styreutslaget.
31" hjul er også omtrent det største du kan ha uten å dreve om bilen (koster en del $$$)
Hvis du skal over 31", så er det 2 størrelser som er greie, 33" og 35".
33" får du på med 2-3" fjærløft og 1-2" body lift. I tillegg omdreving av akslene.
Totalt med fjærløft, bodylift, dreving av aksler, dekk, felg nye ekjermbreddere osv, så går det fort 30 lapper...
Går du for 35", så er prisen stort sett den samme, muligens 4-6 lapper mer hvis du trenger et SYE kit.
Lyktebøyle, personlig er jeg ikke så glad i disse, men det finnes mange leverandører av slike. Det er mange av oss som handler en del direkte fra USA, TYpisk sjapper er
www.4wd.com, quadratec, 4 wheel wholesalers osv, osv.
Rusl ned på din favoritt Narvesen & kjøp Jeep magazine + et skjønnsomt utvalg av de andre "pornobladene". Da får de en grei oversikt over hva som gjelder av sjapper i USA.
Vinsj, det finnes ikke noen orginal vinsjplate (tror jeg ?). Uansett, den ville sikkert vært dyr...
Når det gjelder vinsj, så er det litt slik at du kanskje får det du betaler for. Warn er typisk et Veldig Godt Alternativ, men det koster. Det er veldig mange som har veldig god erfaring med T-Max (8500). Denne selges på flere steder, bl.a. på
www.netthandelen.no. Det er mange som har fått kjøpt den er for en 2-3 000. NB ! De sleger flere varianter, der er viktig at du får en 8500 eller større. 8500 er trekkraften i lb, drøye 4000 kg.
Et annet alternativ er
www.larsenvinsj.com (eller var det .no ?). Holder til i Sarpsborg, er en trivelig kar og har masse tilleggsutstyr for en rimelig penge.
Det er en til som ihvertfall har solgt tmax, men jeg kommer ikke på navnet i farta.
Jeg fikk tak i en annen billig vinsj, og har kjøpt vinsjplate på Biltema, den kostet vel 450,- eller så.
Du kan se noen bilder her:
http://racing.brakvatne.net/gallery/album01?page=3HD dempere tror jeg ikke gir noen heving i det hele tatt, men det må en nesten måle for å sammenligne.
Mål fra skjermkanten og loddrett ned til senter på hub'en / navet (foran & bak).
Skal jeg tippe, så suger AC'en 5-10 hk, men det er kun når du bruker den. Den har en clutch som kobler AC pumpa inn/ut når du velger AC inni bilen. Så den kan du bare la stå. Du kna sjekke dette ved å la bilen gå på tomgang, så trykker du på knappen. Da skal tomgangen synke bittelitte grann et lite sekund eller så, før den tar seg opp igjen. Det er elektronikk som komenserer for effekttapet når du kobler inn ac'en (øker pådraget på motor'n bittelitt..)