Hei
Har du bruksanvisning / oppskrift for å montere mystery switch ? hadde vert gøy å prøve er enig at det er litt støy i 80-90
Roger
Hvis du søker på mystery switch på hovedsiden til ZJ, WJ her så får du ca 20 treff.
Det ligger en del info spredd, husker ikke på sparket hvilken tråd som har mest om selve monteringen men om du har tid å pløye igjennom dem så får du nok svar på det meste.
Opprinnelsen for "mystery switch" er jo at automatkassens lock-up funksjon på 3,1TD av en eller annen grunn er enten feilprogrammert eller med vilje lagt til innkobling på ca 120 km/t (75 mph) som jo er relativt ubrukelig for folk flest. Det normale er jo ca 75 km/t.
Fordelen med mystery switch mot vanlig lock-up er at man har full manuell kontroll over lock-up funksjonen og kan utnytte motorens dreiemoment som om det var en manuell kasse. Både i 3. gir og 4. gir (overdrive). Og dermed slipper masse unødvendig turtallshysteri, spesielt når man kjører på cruise control f.eks. Og turtallet ved jevn hastighet går også ned et par hundre rpm.
Ulempen er at man kan glemme å slå av lock-up når man senker hastigheten eller må bremse og da blir det fort litt lavt turtall kan man si, siden automatkassen ikke girer ned som normalt med lock-up innkoblet.
Og ligger man i lav hastighet på 3. gir med lock-up innkoblet og gir full gass så kobler gjerne kickdown inn og det er ikke bra når lock-up er innkoblet. Det blir et kraftig rykk i drivverket siden det ikke er noen convertersluring tilstede.
Man kan skille mellom basismontering og løsning for "viderekomne".
Basismonteringen er relativt enkel og krever bare en 33 ohms motstand. noen ledninger og krympeslanger, en enkel bryter og evt. en strømtyv.
For de viderekomne innebærer løsningen et rele/kretskort osv. som gjør at lock-up automatisk kobler ut når man bremser, evt. slipper gassen helt. Samt under en viss hastighet.
Det står mere om dette i noen av de trådene du vil finne.
Jeg har bare basismontering (hatt i 3 år), men har liggende det som trengs for viderekommen installasjon. Tar det en gang jeg gidder