Skrevet av Emne: Ryggekamera  (Lest 1676 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Ameland

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 19
Ryggekamera
« på: Lø.,14,November,2015,22,08 »
Er det noen som har montert Ryggekamera og samtidig byttet 2012 radio eller eldre, til en med skjerm?
Vil knappene på rattet fortsatt virke? Og hvor har camera blitt plassert for også å kunne se tilhengerfestet?
2012 JKU Rubicon

Utlogget ofnilsen

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 6
Sv: Ryggekamera
« Svar #1 på: Ti., 1,Desember,2015,10,50 »
Hei.

Jeg byttet for mange år siden (2007?) til en AVIC-X3 fra Pioneer på min 1999 WJ.  Systemet er fortsatt i bruk.

Ryggekamera ble plassert midt over skiltet på bakluken.
Jeg forsøkte med en del forskjellige plasseringer; Helt oppe i taket innenfor vinduet, til siden for skiltet etc.  Men, selv om bildet lar seg prosessere digitalt slik at det ser nogenlunde rett ut, så fant jeg ut at jeg syntes det var den beste plasseringen.  Innenfor vinduet så mistet det sikten med en gang vinduet ble skittent eller fullt av snø, mens ute er det lett å tørke det rent med én finger e.l.

Knappene til rattet fikk jeg til å virke ved å montere en "overgang".
Jeg skriver det i anførselstegn fordi det egentlig er en IR-fjernkontroll som kobles på første kontakt fra knappene.  Du finner den ved å fjerne plastdekslet på rattstammen.  Ledning ble så strukket opp langs A-stolpen og frem til takkonsollet.  Der titter IR-senderen frem, og da når signalet uhindret ned til spilleren.

Det finnes sikkert lignende overganger for alle andre merker også, samt mer moderne løsninger.  Jeg gjorde et raskt søk og fant ihvertfall denne da jeg søkte på "rattfjernkontroll overgang"
http://bernhardsbillyd.no/bernhards-bil-batlyd/tilbehor/rattfjernkontroll-overganger
Moderne spillere har sikkert en inngang som gjør at du slipper å gå via IR slik jeg måtte den gangen.
Verdens nordligste WJ?