Her var det mange gode argumenter for både det ene og det andre.
De fleste tabeller om utveksling forteller hvilken utvekslinger er gode for "improved fuel economy" "reduced fuel economy" og "back to factory ratio" og det er vel "back to factory ratio" jeg tenker på, og hvis jeg bytter fra 3,54 og til 4,10 eller 4,27 så ville jeg tro at jeg vil komme rimelig nære dette!
Jeg kan bruke min egen bil som eksempel, med 3,54 utv. og 33 tommere vil motoren ligge på 2349 omdreininger i 100 km/t i 4. gir (teoretisk, lest fra tabell) og er ikke så galt forbruksmessig. Den samme bilen men med 4.88 utv. vil ha nesten 3230 omdreininger også i 4. gir. dette sier seg selv ikke er drivstoffmessig gunstig, men jeg slipper å gire ned til 3. i lier bakkene. Bilen burde antagligvis hatt 4,10 eller 4,27 i utv. for å ligge litt over normal turtallsområde på ca. 2600, dvs motorens turtall med 29 tommere og 3,54 utv, i 100kmt i 4. gir (4. gir tilsvarer 3. gir på automat)
Men med 4,88 utv. er bilen antagligvis helt rå i skogen!
Thomas dine erfaringer om minimum 4,56 i utveksling, men helst 4,88 gjelder vel kanskje automatgir, forskjellen mellom standard 4liter automat og standard 4liter manuell er 3,07 i utv til 3,54 eller ca, 0,5,tror du dette gjelder videre oppover, dvs når du anbefaler 4,56 for automat, 4,10 for manuell?
Jeg mener nå at jeg burde ha 4.10 eller 4,27 eller 4,56 så har litt plass til å eventuelt vokse i!
Hvorfor er det så vanskelig å velge
Er det noen som vet om TJ D35 aksel kan passe på en YJ, og eventuelt hvor mye arbeid dette er!
mvh
Kjart