Skrevet av Emne: Savner differensialsprerring på WJ 3.1  (Lest 1770 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget findaname

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Savner differensialsprerring på WJ 3.1
« på: Sø., 6,Januar,2013,19,30 »
Jeg hadde kanskje for store forventninger til Quadratrac. Jeg trodde faktisk at komputeren som styrte dreven klarte å styre kraft til de hjulene som trengte. I dag klarte jeg å rygge ned i en grøft på en bratt skogsvei. Ok. tenkte jeg. Nå skal vi se hva du egentlig kan. Hm. Det var ikke så veldig mye. Hvis den éne siden spant, så stå den andre siden stille. I effekt, tohjulsdrift. Skuffende. Har ingen av disse Jeep modellene differensialsperring?

Chryslercrap

  • Gjest
Sv: Savner differensialsprerring på WJ 3.1
« Svar #1 på: Sø., 6,Januar,2013,19,54 »
Har du quadra-trac??

Min med quadradrive spant på alle 4.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Savner differensialsprerring på WJ 3.1
« Svar #2 på: Sø., 6,Januar,2013,19,56 »
Det er nok ingen computer som styrer dette på WJ.
Men du har altså Quadra Trac II og ikke Quadra Drive ?  Les mere her http://www.wjjeeps.com/tcases.htm
Quadra Trac vil spinne på minst et forhjul og et bakhjul så sant transferkassen er i orden, eller den står i 4 Low.

Quadra Drive har en delvis sperrefunksjon på for og bakdiff "når dette fungerer optimalt", men krever noen ganger en del hjulspinn for å overføre nok kraft til motsatt side hvis det er bratt eller kreves mye kraft for å komme løs. Se forklaring her http://www.youtube.com/watch?v=0PmxnShlfZI
Det fungerer altså ikke med full effekt direkte fra nærmest stillestående hjul.

Jeg testa min quadradrive i en bakke med is under ene siden og asfalt under andre siden av bilen og den dro greit opp uten å spinne bare på den siden med is-underlag (piggfrie dekk).

"Fordelen" med Quadra Trac er at du kan montere inn manuelle sperrer siden dette er åpne differ....
« Siste redigering: Sø., 6,Januar,2013,20,08 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget findaname

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Sv: Savner differensialsprerring på WJ 3.1
« Svar #3 på: Sø., 6,Januar,2013,21,42 »
Måtte over til garasjen for å se hva jeg egentlig har. Quadra-Drive heter det. Bilen fra 2000.

Jeg har opplevd bra "traction" hittil, men dagens situasjon var nok for mye av en utfordring for bilen. Den éne siden hadde drev mens siden som var i grøften, hadde null drev. Hjulene der stå bare bomstille.

Jeg forstår at det er kun limited slip på bak diffen. Foran er det bare ethjulsdrift uansett, hvis den ene hjulen spinner.

Jeg leser flere tråder på netter og jeg er nok ikke den eneste som synes det er rart at ikke Chrysler hadde en diff-lock alternative å tilby. Jeg er vant til Galenderwagen og der er det diff-lock som standard. Som sagt, er noe skuffet.

Takk for tilbakemeldingene.

Utlogget findaname

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Sv: Savner differensialsprerring på WJ 3.1
« Svar #4 på: Sø., 6,Januar,2013,21,48 »
Takk, Teerex. Suverén informasjon om Quadradrive.

Neste gangen skal jeg prøve med mer gas.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Savner differensialsprerring på WJ 3.1
« Svar #5 på: Sø., 6,Januar,2013,22,02 »
Det er samme system foran og bak på quadradrive, men mulig det er satt opp med større effekt bak fordi bakdiffen er størst.

Det er enkelt å sjekke om systemet funger i det hele tatt.

Jekk opp begge forhjul, sett transferkassen i N og drei rundt på et hjul, det andre vil da først gå motsatt vei ca. en omdreining før det stopper og så går samme vei som det man dreier rundt på (hvis quadradrive-systemet er i funksjon).

Hvis begge hjulene av en eller annen grunn snurrer samme vei med en gang, så må man sette transferkassen ut av N og så dreie på nytt.  Det andre hjulet vil da gå motsatt vei ca. en omdreining før det vil bli tyngre å dreie og til slutt umulig å dreie rundt (hvis quadradrive-systemet er i funksjon).

Gjør så det samme bak.

Her er en tråd med samme problematikk: http://www.4x4community.co.za/forum/showthread.php?t=122326

Grand Cherokee quadradrive var nok ment å være et enkelt system som skal gjøre alt automatisk for sjåføren, og i utgangspunket var vel ikke bilen ment for de helt store off-road oppgavene.
Systemet fikk mye skryt da det kom for det var jo et framskritt sammenlignet med ZJ-modellen og andre Jeep-modeller.
Manuelle difflock-sperrer krever mere forsiktighet fra sjåføren eller mye mere elektronikk/automatikk som overvåker og kobler ut sperrene når det er nødvendig.

Interessant test http://www.youtube.com/watch?v=i0bKtjvnM8Y
« Siste redigering: Ma., 7,Januar,2013,19,31 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget findaname

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Sv: Savner differensialsprerring på WJ 3.1
« Svar #6 på: Ma., 7,Januar,2013,17,51 »
Kjmpebra.

Tusen takk Teerex. Nå forstår jeg litt mer av hvordan disse tingene fungerer.

Genialt men enkelt måte å teste bilen min. Det skal jeg gjøre en av de nærmeste dagene. Spent på resultatet.

Forresten, noen formening om hvorvidt det er tilrådelig med ekstra (Mopar?) "friction modifier" i diffene nå man bruker en diff olje som er allerede tilpasset (?) biler med limited-slip differ - som for eksempel Castrol Syntrax LS 75W/140?

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Savner differensialsprerring på WJ 3.1
« Svar #7 på: Ma., 7,Januar,2013,19,36 »
Hvis du får ulyd (vibrerende gnisselyd) fra bakdiffen når du svinger så trenger du friction modifier.
Det skjer helst når det er varmt i været eller når olja er blitt varm.

Foran tror jeg ikke det behøves noe om man bruker LS-olje, men jeg har nå fylt på F.M. både foran og bak da jeg har brukt Castrols "gamle" SAF-X olje uten LSD tilsetning.
Samme olja heter nå Syntrax Long Life.

« Siste redigering: Ma., 7,Januar,2013,19,49 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget findaname

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Sv: Savner differensialsprerring på WJ 3.1
« Svar #8 på: Ma., 7,Januar,2013,19,41 »
Fint. Takk. Da sparer jeg de kronene - til noe annet som må gjøre. Nokså dyre dråper når kjøpt fra forandleren:(

Jeg har ikke registrert noen skubbing i sving, så da er alt vel:)

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Savner differensialsprerring på WJ 3.1
« Svar #9 på: Ma., 7,Januar,2013,19,47 »
Ja du får vente til sommeren og ta noen runder i ei rundkjøring, hvis fortsatt ingen ulyd så skulle alt være OK (eller quadradrive-systemet er defekt  :o )
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.