Skrevet av Emne: Varm bil - Problemet løst  (Lest 2873 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Rune77

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 62
Varm bil - Problemet løst
« på: To.,20,Mai,2010,09,19 »
Har de siste dagene oppdaget at tempraturmåleren ligger rett opp mot det rød feltet og ofte litt over på rødt.
Har sjekket at det er nok veske i beholderen og også i radioatoren.

Virker som anlegget er stort sett tett også. Men ser det har kommet noen drypp ut fra den høyre slangen på undersiden av radiatoren.
Men kan egentlig dette være årsaken, så lenge det er nok vann på den?
Noen forslag på hvor jeg skal begynne?
« Siste redigering: To.,16,September,2010,19,43 av Rune77 »

Utlogget BTG

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 141
Re: Varm bil
« Svar #1 på: To.,20,Mai,2010,10,19 »
Det kan vel være flere ting....

Begynne med å sjekke om radiatoren er full av drit sånn at luftstrømmen gjennom blir dårlig og dermed dårlig kjøling
Har du elektrisk vifte som ikke starter?
Har du vifte med viskose kobling som ikke starter?
Sjekke termostaten at ikke denne er lukket hele tiden (skal vel normalt stå konstant åpen hvis den ikke virker, men man vet aldri)

Kan jo kanskje også sjekke at ikke det er noe med sirkulasjonspumpa. Hvis du setter varmeapparatet på fult når bilen er varm (ta på shorts 8)) så ser du om den blåser varmt hele tida eller om det blåser kaldere etterhvert. Blåser det kaldere så kan det vel tyde på at du har dårlig med sirkulasjon.

Ellers kan det vel hende du rett og slett har noe feil på føleren, hvis alt det andre er OK.

Bjørn Terje
JCN member 281,  Tlf 41632896
CJ6 V8 (Solgt 2003)
TJ 4L 1997 Sahara (solgt Mai 2013),
XJ 4L 1997 LTD (Kjøpt Mai 2013, solgt Mars 2015)
XK 3.0 CRD Limited 2007 (Kjøpt Nov.14, Solgt Okt 15)
JKU 2.8 CRD Rubicon 2008 (Kjøpt April 15, Solgt Nov.15)

Utlogget Rune77

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 62
Re: Varm bil
« Svar #2 på: To.,20,Mai,2010,11,34 »
Takk for svar.
Kan man sjekke radiatoren mht. dritt uten å tømme hele systemet?

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Re: Varm bil
« Svar #3 på: To.,20,Mai,2010,12,21 »
Det er vel heller vanskelig...
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Re: Varm bil
« Svar #4 på: To.,20,Mai,2010,13,56 »
Utvendig er det jo lett å sjekke.  Sitter møkka igjen fra siste tur i skogen??  Invendig i radiator så kan du benytte radiatorrens, prøve i alle fall.  Finnes på bensinstasjoner og bilrekvisitaforretninger.  Ellers en god ide å kjøre med varme på til feilen er funnet.  Det virker som ekstra kjøling for motoren i tilfelle den går litt varm for tiden.  Det finnes også deodorant for føttene om de blir for varme  ;)
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Re: Varm bil
« Svar #5 på: To.,20,Mai,2010,16,04 »
Har du vifte med viskose kobling som ikke starter?

Vifteclutchen er forbruksvare på disse vognene !  Dersom vifta er lett å snurre rundt for hånd, er den gåen og må byttes !    Den fører til alle de symptomene du beskriver.
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

Utlogget Rune77

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 62
Re: Varm bil
« Svar #6 på: Fr.,21,Mai,2010,14,12 »
Har du vifte med viskose kobling som ikke starter?

Vifteclutchen er forbruksvare på disse vognene !  Dersom vifta er lett å snurre rundt for hånd, er den gåen og må byttes !    Den fører til alle de symptomene du beskriver.


Lett å snurre rundt? Den kan jo beveges men er ikke slik at om jeg gir den en "sveiv" så fortsetter den.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Re: Varm bil
« Svar #7 på: Fr.,21,Mai,2010,14,36 »
Da er den i orden! Du skal bare kjenne at det er litt motstand i den når du drar den rundt med armen. Den skal liksom være litt tung å dra rundt, uten at det er noe problem heller.
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget Rune77

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 62
Re: Varm bil
« Svar #8 på: Sø.,25,Juli,2010,15,39 »
Trodde jeg hadde fått løst dette da systemet ble renset, men den gang ei.
Har også byttet termostaten, men det hjalp heller ikke.

Denne føleren, hvordan kan jeg sjekke om den er intakt?
Andre tips?

Utlogget bg

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 2
Re: Varm bil
« Svar #9 på: Ma.,26,Juli,2010,12,05 »
Det kan vara erosion på baksidan av tempmätaren, plocka av instrumentpanelen och gnugga med 5-56 och tops(öronrens) på kontaktytan till tempmätaren. Det ligger ett kretsark på baksidan som du får vara aktsam om. Checka om kontakten till givaren sitter ordentligt på(den sitter på baksidan av motorn uppe mot mot torpedvägg, en liten kontakt som kan vara svår att hitta) hoppas du hittar problemet. 8)

bg

Utlogget Rune77

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 62
Re: Varm bil
« Svar #10 på: Ti.,27,Juli,2010,19,19 »
Det kan vara erosion på baksidan av tempmätaren, plocka av instrumentpanelen och gnugga med 5-56 och tops(öronrens) på kontaktytan till tempmätaren. Det ligger ett kretsark på baksidan som du får vara aktsam om. Checka om kontakten till givaren sitter ordentligt på(den sitter på baksidan av motorn uppe mot mot torpedvägg, en liten kontakt som kan vara svår att hitta) hoppas du hittar problemet. 8)

bg

Noen som evt har et bilde av giveren, slik at jeg finner denne?
Hva med føleren, kan denne sjekkes om fungerer?

Utlogget Rune77

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 62
Re: Varm bil
« Svar #11 på: Sø.,22,August,2010,09,52 »
Oppdatering.
Etter å hatt bilen inne på eu kontroll, sjekket de også litt på problemet her. Mente det måtte være vannpumpe. Ny pumpe er på vei over dammen, men er det noen som har en "how to" på hvordan den byttes?

Utlogget Rune77

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 62
Re: Varm bil - Løst
« Svar #12 på: On., 8,September,2010,10,13 »
Da var også vannpumpa byttet. Det hjalp heller ikke.
Termostat byttet, radiator spylt, instrument renset.
Feilen er som følger nå:
 - Vannet holder ca 100 grader på tomgang med både kald og varm luft ut av varmeapparatet.
 - Ved vanlig kjøring holder det ca 100-110 grader med full gnu på varmen
 - Ved vanlig kjøring koker det med kald luft i varmeapparatet.

Greit nok at det går mot kaldere tider, men vil jo helst ha det i orden. Har dere noen flere råd?


NICE!! Ny radiator og problemet var løst
« Siste redigering: To.,16,September,2010,19,42 av Rune77 »