Skrevet av Emne: Lasterack til hardtop  (Lest 2524 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget pkk

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 86
Lasterack til hardtop
« på: Ti.,29,Januar,2008,18,48 »
Er det noen som har gode erfaringer med å montere takrack på glassfibertoppen?

Jeg er ute etter et eller annet for å få med ski, kajak, rattkjelke og annet rammel (hi-lift, spade, stropper div tools mm) som er kjekt å ha med seg til tider, for både små og store unger...

Ser for meg å bruke samme anretning til å feste lys på, og bruke til å stroppe etter for å løfte av og på toppen.


JCN no 835
1990 4.2 YJ
1999 4.7 WJ

Utlogget CJ-7

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1412
  • Jeep CJ-7
    • Red Rock
Sv: Lasterack til hardtop
« Svar #1 på: On.,30,Januar,2008,08,57 »
Er det noen som har gode erfaringer med å montere takrack på glassfibertoppen?
Ronny her har vel noe slikt på HT til YJ`n sin?
Petter
Clutcher`n. GPW 1943
CJ-7 AMC 360, 35" ARB f&b. 1984

JK Wrangler Rubicon 2009

Jeep Garasjen

Utlogget Ronny

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 618
Sv: Lasterack til hardtop
« Svar #2 på: On.,30,Januar,2008,16,11 »
Jeg har forgjenger`n til denne:
http://www.thule.com/Thule/ProductPage____66058.aspx

Ellers så er jo denne litt kul:
http://www.thule.com/Thule/ProductPage____66053.aspx

Jeg boltet min rett i hard-toppen med gjennomgående 4stk 8mm bolter. Satte over en gummi-propp inni taket, over mutterene.

Da har du ett greit utgangspunkt for å feste saker og ting :) Og så står jeg på bakhjulet, og stigtrinnet når ting skal lastes opp eller ned.
Regards
Ronny Andersen
I do understand the "Jeep thing", therefore I drive BMW

Utlogget pkk

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 86
Sv: Lasterack til hardtop
« Svar #3 på: On.,30,Januar,2008,17,26 »
Se der ja, det var disse jeg hadde sett litt på også, ser veldig hensiktsmessig ut syns jeg.

Jeg var litt skeptisk til om glassfiberen ville tåle nok til å tørre å lasete noe oppå...
Tror det må bli en av disse på meg også da :)

Så kansje for meg å støpe fast flattjern både oppå og inni for å fordele vekta så mye som mulig utover taket, men det er kansje ikke nødvendig?
Sikaflex el. lignende gugge er sikkert fin for å unngå lekkasje langs boltene.

Takker og bukker!
JCN no 835
1990 4.2 YJ
1999 4.7 WJ

Utlogget Ronny

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 618
Sv: Lasterack til hardtop
« Svar #4 på: On.,30,Januar,2008,20,26 »
Jeg har bare bolta rett i taket, uten bruk av sika eller annen gugge. Dette fordi jeg også har brukt rack`n på LandRovern`n (den engelske pasienten) av og til. Og det har holdt tett.

Jeg har heller ikke brukt innstøpte jernstag, til tross for lass som 4 fulle jerry-kanner osv. Jeg har også brukt racken som arbeidsplattform ved å stå på den under ett tak.

Men......taket har "dratt" seg ned litt i området over der hodet ditt er når du kjører. Men det kan være pga. "min" plassering av boltene.

Regards
Ronny Andersen
I do understand the "Jeep thing", therefore I drive BMW

Utlogget Espen YJ

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 23
Sv: Lasterack til hardtop
« Svar #5 på: To.,31,Januar,2008,11,16 »
Når du skal laste tungt, legg en gummi kloss/list mellom veltebøyle og tak som vil hjelpe som støtte. Det funker for meg. Jeg kjøpte stativ fra thule som er i lettmetal og dro ledningene til lys inni stativet. Har lys foran og bak. Dro ledningene så i lufte kanalene bak på hardtoppen og koblet alt der det er koblinger fra før.
Lykke til.
JCN NR 810
94 YJ 4.0

Utlogget Ronny

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 618
Sv: Lasterack til hardtop
« Svar #6 på: To.,31,Januar,2008,14,04 »
Ja det glemte jeg.......jeg også puttet/dyttet/presset 4 stk gummiforinger inn under hvert hjørne, mellom tak og rack. Da ble det en liten avstand, som hindret evnt. gnissing osv. og som fordelte vekten av racken med lass.

Jeg brukte noen helt tilfeldig valgte stab.stag foringer til Mercedes, og jeg er helt sikker på at nesten hva som helst kan brukes.
Regards
Ronny Andersen
I do understand the "Jeep thing", therefore I drive BMW

Utlogget pkk

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 86
Sv: Lasterack til hardtop
« Svar #7 på: To.,31,Januar,2008,16,08 »
Var på Mekonomen i dag, i katalogen har de tre størrelser av dette Thule Explorer racket, minste til kr 1850,- og det største til 2250,-
Hvor store er rackene deres?
Etter som de måtte bestille, avventer jeg til i morgen. Må ta mål for å se hva som er hensiktsmessig størrelse.

Jeg har lyst på det største, som har mål 104x132cm
Det mellomste er 85x132cm...

Det største blir litt for bredt til WJ'n tror jeg, men boltes det til YJ'n blir det sikkert der.

Bilder er artig forresten, om dere gidder ;D
JCN no 835
1990 4.2 YJ
1999 4.7 WJ

Utlogget Espen YJ

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 23
Sv: Lasterack til hardtop
« Svar #8 på: Fr., 1,Februar,2008,01,48 »
Jeg har det minste. Var veldig usikker men valgte dette pågrunn av "transport trekket" som passer som hånd i hanske og at taket ikke tåler så mye.

« Siste redigering: Fr., 1,Februar,2008,01,55 av sten_morten »
JCN NR 810
94 YJ 4.0

Utlogget Espen YJ

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 23
Sv: Lasterack til hardtop
« Svar #9 på: Fr., 1,Februar,2008,01,54 »
Nå ble jeg litt usikker om det var det mellomste. Det er ihvertfall det som passer til "transport baggen" til Thule.
JCN NR 810
94 YJ 4.0

Utlogget Ronny

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 618
Sv: Lasterack til hardtop
« Svar #10 på: Fr., 1,Februar,2008,07,36 »
Jeg har vel maken til det Espen YJ har. Bortsett fra at jeg har en eldre variant med aluminium-hjørner.

Denne størrelsen er fin, da den kan settes på tvers også. Jeg prøvde det - det ble fint det og........vel og merke, helt bakerst :)

Jeg husker også jeg grublet på dette med størrelse. Kjærringa sier stort er topp, og hu`får det. Men på tack-racken var det sånn rent visuelt penest med den minste. Jeg prøvde fysisk på alle tre størrelser, da vi hadde "vareprøver" på jobben. Valget falt som sagt på den minste.....
Regards
Ronny Andersen
I do understand the "Jeep thing", therefore I drive BMW

Utlogget pkk

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 86
Sv: Lasterack til hardtop
« Svar #11 på: Ma., 4,Februar,2008,23,20 »
Har vært i tenkeboksen litt :)

Jeg tror nok at jeg satser på det største, da får jeg plass til et 35" reservehjul oppi, dersom jeg noen gang skal finne på det...
Sånn ca mål på taket er 160++cm på langs, og ca 140++cm på tvers. Målene er ut fra sånn ca hvor langt ut det er mulig/ hensiktsmessig å feste med gjennomgangsbolter.

Tror også jeg kommer til å forsterke med noe stålskrot både oppå og inni, men først skal jeg reise en tur på jobb.

På sånn halvskeivt øyemål syns jeg kansje det ligner på at du har det mellomste Espen YJ..?
JCN no 835
1990 4.2 YJ
1999 4.7 WJ

Utlogget Espen YJ

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 23
Sv: Lasterack til hardtop
« Svar #12 på: On., 6,Februar,2008,13,29 »
Jeg tror du har rett i det. Gleder meg til å se hvordan det blir når du har fått det montert. Jeg kommer til Gol så kan vi se hvordan det er og kunne blitt.
JCN NR 810
94 YJ 4.0