Nja, vet ikke om det blir så mye i deler da.
Jeg har en komplett 4 liter m/AW4 stående, cpuer og kabelklyse, den ga jeg godt under 10' for.
Men du burde bytte girkassa i samme slengen da den kassa som er for 2.5L akkurat holder for nettop 2.5L. Ingen av adapterkitene og produsentene gidder å vurdere å lage noe som helst for den girkassa da den ikke tåler så alltfor mye mer. Men ja det finnes unntak som bekrefter regelen. Turbo-Tarje med ca 170hk på orginal kasse osv.....
Jeg tok høyde for V8 bytte når jeg sa summen. Klarer noen det for under 40.000,- har de brukt mange år som skrotnisse og haia til seg deler eller arvet en onkel som hadde låven full.
Radiator ?? Kanksje ikke du trenger ca 2k
Motor ca 10k ++
Gearkasse ca 2k
Adapter kit mellom gir - Transfer ca 8k
Ledningsnett kan hende du slipper hvis komplett følger med motoren ? ca 3k
Motorfester 1k
Eksosanlegg 8k +
Og samtidig så blir det litt overhaling ++ på stashet, ca 6k og tillegs utstyr du blir litt hekta på underveis ca 6k.
Og så bare baller det på seg. Mitt skifte kommer på over 100k inkl avgifter til staten.
Skal en putte i en 8'er, så kan det dra på seg, det største problemet er kanskje allikevel å få det forhåndsgodkjent hos VaV. Jeg vet at det etterhvert går endel YJ'er med 8'ere, men allikevel...
I en 87-89 YJ, så bør en klare det for 20-30'. Husk at her kan en kjøre med forgasser motor, hvilket forenkler det hele ganske mye.
For 90 og nyere, så blir det straks langt mer komplisert, dette fordi en må over på injection av noe slag + katalysator osv.
Men en kan få komplette motor/girkasse pakker med cpu'er, kabelklyse osv. i USA for under 10', så kommer frakt og moms oppå dette. For en 15' så bør en ha motor & gir i hus.
Så kommer adapter, radiator, motorfester, mellomaksler osv.
Når det gjelder adapter, så er det mange forskjellige varianter & prioriteringer en må vurdere før en bestemmer seg for løsning. AA har løsning med eller uten stub-aksel, Novak har adapter uten stubaksel og STAX (?) kan levere et NP231 kompatibelt hus, som en så fyller med D300 innmat. osv.
Deler for kanskje en 15' er vel dette fort det også ?
Når det gjelder 6'er, så bør en komme unna med en lavere kost, som skissert i innlegget mitt.
Jeg fikk som sagt min pakke for godt under 10'
Hvilket betyr motor, 4-trinns automat, kabler, shifter, cpuer, kabel til gasspedalen osv. osv.
Det som mangler, er en 231 m/23 spline inn.
Det burde være mulig å få til dette for en 20' eller så.
Men til trådstarter, husker ikke hvor motorbytte-tråden ligger, enten under TJ eller under Stein's garasje.
Les den, er vel kanskje litt info der.
I tillegg, gå på gjemmesiden til AA (nei, det er ikke anonyme akoholikere, men Advance Adapters...)
Bestill det heftet som omhandler motorbytte i Jeep, det koster en 10 $ eller så. Selv om du ikke skal bruke AA adapter, så er det veldig mye nyttig info i det heftet.
Tilsvarende, bruk litt (mye ?) tid på gjemmesiden til Novak adapters, der er det også mye god informasjon.
Når du har vært igjennom disse gjemmesidene + heftet til AA, så bør du ha en mye bedre oversikt over hva det innebærer å bytte motor i en YJ.
I tillegg kommer da diskusjonen med VaV (VaV = Våre andre Venner, biltilsynet. VV= Våre Venner, politiet...)