www.jeepclubnorway.no

Modeller => ZJ, WJ => Emne startet av: awaasen på Ma.,29,Mai,2017,23,35

Tittel: Bremse problemer
Skrevet av: awaasenMa.,29,Mai,2017,23,35
Hei, har en Wj 4,7 2000 fikk mangler på Eu'n før jul og har puslet med dette i vinter og har hatt stor nytte av å lese forumet med mange gode tips. Har blant annet skiftet bremserør og slanger og trodde at å lufte bremsene var en smal sak, men den gang ei. Har luftet og luftet men får bare lav pedal når jeg starter opp. Har funnet ut at når jeg lufter forran virker det som det produseres luft, har ikke funnet noe lekkasje noen steder, får ut mest luft på venstre forran. Kan det være pakningene på pumpa eller er det en lekkasje et sted.
Noen som har et tips?


Sent fra min GT-N5110 via Tapatalk

Tittel: Sv: Bremse problemer
Skrevet av: teerexMa.,29,Mai,2017,23,44
Jeg koblet slanger på kaliprene foran og sugde bremsevæsken ut. Fant ut at det var en grei måte å få ut all luften av systemet.
Men da hadde stort sett all bremsevæske rent ut, siden bilen hadde stått et år og kaliprene var tatt av. Det var i 2012.
Byttet bremseslanger foran, og reparerte et bremserør bak. Men ingen luftproblemer hittil.
Tittel: Bremse problemer
Skrevet av: awaasenOn.,31,Mai,2017,00,44
Takker for svar, har prøvd og suge ut lufta men det er mye luft som kommer. Har prøvd med slange ned i flaske og tråkke på pedalen, på tråkk nr.2 forsvinner trykket liksom, begynner og lure på om pakningene for stemplet forran i pumpa er defekte.

Sent fra min GT-N5110 via Tapatalk

Tittel: Sv: Bremse problemer
Skrevet av: awaasenTi.,27,Juni,2017,18,05
Takker for svar, har prøvd og suge ut lufta men det er mye luft som kommer. Har prøvd med slange ned i flaske og tråkke på pedalen, på tråkk nr.2 forsvinner trykket liksom, begynner og lure på om pakningene for stemplet forran i pumpa er defekte.

Sent fra min GT-N5110 via Tapatalk
Skiftet masterpumpa og luftet et par ganger så løste det seg. 8)

Sent fra min GT-N5110 via Tapatalk

Tittel: Sv: Bremse problemer
Skrevet av: cat-viTo.,29,Juni,2017,13,46
Godt å se noen som skriver om løsning av problemet, to tomler opp!!
Tittel: Sv: Bremse problemer
Skrevet av: PerHTi.,12,September,2017,22,40
Jeg kaprer denne tråden siden du er ferdig med den:

Bremsene på min var helt fine helt til jeg hørte at det var stål mot stål på ene siden. Dette avdekket gåen kaliper, og denne er nå byttet.
Etter endel lufting på gamlemåten er status nå at pedalen er lav, og hvis jeg pumper litt og holder så siger den innover.

Er det bare å bestille masterpumpe, eller har dere andre forslag? Jeg har ikke erfaring med biler med ABS og ikke minst kraftforsterker på dieseler.. Hjelp!
Tittel: Bremse problemer
Skrevet av: awaasenTi.,12,September,2017,23,50
Sjekk om du har lekkasje og eller fremdeles luft i den nye caliperen. Har du fått luft opp i masterpumpa så må du lufte denne med 2 korte rør som går ut av pumpa og opp i beholderen igjen.
Jeg fant ut at det funket best med en hjelper når en luftet,  det virket som om jeg fikk luft inn igjen via gjengene på lufteskruen.
Noe som normalt er enkelt, var veldig frustrerende en stund:)

Sent fra min GT-N5110 via Tapatalk

Tittel: Sv: Bremse problemer
Skrevet av: PerHMa.,18,September,2017,08,38
Det var ikke mange sekundene fra kaliper av til caliper på, så så mye luft kan jeg ikke ha innført. Det ville vel i så fall havnet i ABS enheten?

Prøvde å lufte med motor igang igår, på gamlemåten med en på pedal og en på lufteskrue. Fikk litt bedre pedal. Syns fortsatt det er litt lite effekt, jeg får ikke til å blokkere (eller sette ABS i arbeid) hjulene på tørr asfalt fra 40-50 km/t. Det er kanskje vanskelig med disse bilene generelt? Ikke så vant til tung bil med store hjul :)

En annen ting er når jeg bråbremser, neste tråkk på pedalen rett etterpå så har jeg mye dårligere effekt. Sier det noe?

Spørs om jeg ikke må få bilen ned til jeep verksted i Drammen..
Tittel: Sv: Bremse problemer
Skrevet av: teerexMa.,18,September,2017,20,21
Jeg brukte sugemetoden. Satte en plastnippel på kaliper, istedenfor luftenippelen. Og lang gjennomsiktig plastslange.
Så er det bare å suge i vei, blir god gjennomstrømming og lett å se når lufta er borte.
Tittel: Sv: Bremse problemer
Skrevet av: PerHLø.,23,September,2017,10,42
Hvor langt går pedalen på deres WJ diesel før det begynner å bremse skikkelig? Selv etter at systemet er luftet skikkelig syns jeg pedalen tar lavt.. De 2-3 første cm av vandringen skjer det svært lite..
Tittel: Bremse problemer
Skrevet av: KnuNorSø.,24,September,2017,16,57
Tar temmelig fort. Høres ut som du har en hovedbremsesylinder som lekker. Innvendig altså.
Tittel: Sv: Bremse problemer
Skrevet av: PerHOn.,11,Oktober,2017,08,25
Da ligger hovedbremsesylinder klar. Noen her som har byttet den selv?

Jeg har forstått at man må lufte pumpa for seg selv på benken først, men hvorfor skulle det hjelpe når man likevel demonterer rørene når man setter den inn? (som jo introduserer luft)
Hvis man er rask med rørbytte, lufter man da helt ut til caliperene, eller får man ut luft bare ved å holde sylinderen så utløpet til reservoaret er øverst? Det frister jo ikke å trykke eventuelle luftbobler gjennom ABS sentralen..


Jeg fikk forresten litt info av VS Auto om hvorfor mange har problemer med TEVES kaliperene, bakelitt sveller visst over tid i kontakt med bremsevæske! Derfor kan de skjære seg helt når man bytter klosser.. Ikke så lurt å bruke bakelitt der altså..
Tittel: Sv: Bremse problemer
Skrevet av: HardKåreOn.,11,Oktober,2017,11,11
Jeg lot det være fullt i kamrene når jeg monterte masteren etter benklufting. Måtte pumpe ganske mye før det sluttet å boble. Med en handduk liggende under portene ble det ikke mye søl når jeg byttet rør.
(https://rustflekk.files.wordpress.com/2017/07/6cc74a88-a69e-4464-8759-c353abe336d9.jpg)
Men dette var på en 60-tallsamerikaner, så der hadde jeg ingen problemer med å pumpe gjennom luftboblene, og få byttet bremsevæska samtidig. :)
Tittel: Sv: Bremse problemer
Skrevet av: teerexOn.,11,Oktober,2017,14,10
Løsningen på problemet med kaliprene bak er som regel å hone dem, da utvider man sylindrene litt slik at bakelittstemplene får nok plass etter klossebytte.