Skrevet av Emne: og jeg som ALDRI skulle ha jeep igjen...  (Lest 1427 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget vegsir

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 26
og jeg som ALDRI skulle ha jeep igjen...
« på: Fr., 2,November,2012,15,12 »
hadde tidligere en wj som jeg solgte mest pga at jeg følte det var altfor mye tull til å være en( i mine øyne) såpass ny bil... men savnet etter 4x4 ble for stort, og med et kraftig nedjustert budsjett så var vel egentlig jeep det eneste alternativet med det utstyrsnivået som jeg ønsket. så da ble det en 92mod xj  ::)

egentlig ganske fornøyd med bilen så langt, men det er en laaaang liste med småtterier som må utbedres.
- ujevn tomgang og stopper av og til på tomgang når den er varm. den idle air tingen??
- må bytte toppdekselpakning
- vindushviskere som er litt sånn over hele ruta og litt på utsia. trenger tips til hvor jeg kan få tak i foringer til denne
- av og til kan det høres ut som en slags hvesing i dashbordet på passasjer siden. kan dette være noe vakum til varmeapparatet?
- sto kun montert powerfilter i den. prøvde å vaske dette, men var så fullt av dritt at det ble midlertidig byttet ut med et fra biltema. har sån ram-air noe for seg, eller er det bortkastet penger?? lurer litt på sånn throttlebody spacer også. er det mye forskjell på de forskjellige merkene eller vil de billigste også ha samme effekt?
-fikk en slags pipende lyd under langtur i går så fort jeg dro rattet mot venstre. fikk på nye hjul og kjørte hjemover igjen uten at lyden kom igjen. noen som har en ide om hva dette kan komme av?
- satt på 30/9.5 bf-mtr dekk, men bilen er så segen bak at her må noe gjøres. har prøvd å lese meg opp litt på heving. da jeg(kjerringa) ikke vil legge altfor mye penger i bilen har jeg lurt litt på dette settet:http://www.ebay.com/itm/Zone-3-Suspension-Lift-Kit-w-Rear-Leaf-Springs-84-01-Jeep-Cherokee-XJ-/190734129859?forcev4exp=true&forceRpt=true vil dette funke greit på vei også? evt noe annet jeg bør supplere med for å få en god bil? vil bli mest veibruk, men har lyst på muligheten til å ta et par turer utenfor veien også.

det var det jeg kom på i farta. tips og råd mottaes med stor takknemlighet ;D

Vegard
« Siste redigering: Lø., 3,November,2012,07,59 av vegsir »
i've got your jeepting, now it burns when i pee
''liksommedlem av den skumle AT-ligaen''

Utlogget Adrian

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 59
Sv: og jeg som ALDRI skulle ha jeep igjen...
« Svar #1 på: Sø., 4,November,2012,13,52 »
-Powerfilter er smak og behag. Vil du ha fin lyd er det greit nok. Skal du ha ytelse må du ha et skikkelig filterkit(cai) eller rett og slett bare bruke org boksen med innsatsfilter.

-Pipelyder fra hjulene får du av og til hvis klossene legger seg litt feil mot skiven. Har vært "plaget" med det på min, kommer og går. Bare sjekk at bremsene ikke henger. Det er klossene hvis det piper mens du kjører, og forsvinner med et lite tramp på bremsepedalen.

- Glem 3" hevesett om du skal kjøre den så og si bare på veien. Den oppfører seg helt annerldedes i svinger, og styrefølelsen forsvinner. XJ er en kapabel terrengbil i utgangspunktet, med gode dekk og fornuftig sjåfør. Bytt bladfjørene, evt gå for et 2" hevesett. Da kan du slippe unna å måtte ta spissingen på nytt, slipper krøll med vibrasjoner i mellomaksling, masse argumenter for å velge 2" framfor 3". I alle fall med bruken du beskriver.

Håper dette hjalp deg litt i gang da.  :)

Adrian
00 Cherokee Sport 2.5 bensin

Utlogget Jarbra

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 31
Sv: og jeg som ALDRI skulle ha jeep igjen...
« Svar #2 på: Sø., 4,November,2012,15,37 »
http://www.rocky-road.com/xjspring.html  Her har de fjører til 550 kroner pluss frakt og moms. Foringer er ikke inkludert, men de har det på samme siden.

Eventuelt har amerikanskebildeler nye fjærpakker til ca 2500 stk.

Støtter Adrian på den. Originalt gir klart best kjørekomfort.

Utlogget vegsir

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 26
Sv: og jeg som ALDRI skulle ha jeep igjen...
« Svar #3 på: Ma., 5,November,2012,23,08 »
Cai var vel kanskje det jeg også mente ::) hvis det var cold air intake du mente.

Nå har jeg en kjørestil som ikke trenger så fryktelig mye bremsing. Men mener på at jeg har bremset endel ganger uten at pipinga stoppet av den grunn. Men hvis den først legger seg feil må det kanskje en grundig brems til?

Angående heving så har jeg prøvd å lese meg opp på dette på nett og kom vel frem til at 3" burde gå greit. Men etter å gå kikket på siden som det ble linket til hadde fraktpris på 5-6000 på deler til under 2000. Var jeg så heldig å få tak i et OME sett med bladfjører,fjører. Og dempere til en langt hyggeligere pris ;D veldig greit så blir det liksom lovlig også!

Bilen imponerte både meg og flere andre etter å ha vært på kjøretreff i sandtak i helga. Dønn orginal med kun nye mtr dekk. Har biler med 37" hjul som jeg har slitt mere med visse plasser i løypene der :-* noe som fører til et annet spørsmål. Det skal etter hva jeg har lest meg frem til være lsd diff på denne kjerra. Noe jeg overhodet ikke merker noe til. Så den er vel utslitt... Så tanken på en locker har streifet . Men nå er vel stikkakslinger en svakhet på disse og jeg ser for meg at noe som plutselig låser med et hjul spinnende vil føre til at noe knekker...??

En annen ting jeg glemte tidligere er at bilen er tregstartetmå stå og kjinne en stund før den fyrer. Kan vel være mange mulige løsninger på dette. Men tenker i første omgang å prøve et såkalt tune up kit. Med nye plugger, rotor, lokk til coilensaken, pluggledninger osv. Er det sånn at en får hva en betaler for i de setta???
i've got your jeepting, now it burns when i pee
''liksommedlem av den skumle AT-ligaen''