En V8 må tilfredstille utslippskravene for herrens år 2000 og jeg kan da ikke benytte meg av en gammal TPI motor. De nye motorene som jeg har kommet over pr idag ligger på rundt 300hk og det kan jeg glemme å få godkjent!Hva med en 2000 mod WJ 4,7? Den ligger vel på 230, eller der omkring.
Avenger sitt kompressorkitt er bolt on.Kosta plenty men fungerer sikkert bedre enn turbo.Vet ikke hvordan de løser problemene jeg har erfart,men whatta heck det fuker.Kem bryr seg då.. 8)
Det er jo den jobben som krever minst inngrep i bilen.Effekt økningen kan sikkert svelges hos BT og med litt dokumentasjon på TJ 4.0L.
Ser for meg at nå med nye måter å regne avgifter på og de nye utslipp reglene som kommer.Så faller en V8 i TJ rett i dass. :-\
Hva med en 2000 mod WJ 4,7? Den ligger vel på 230, eller der omkring.
når det gjelder 4,7L i TJ mener jeg at Novak Adapters har de rette bitene.De har til 5,2/5,9L ivertfall...
Men jeg sier det igjen. 4.0L med automat fra cherokee er Bankers.. Vet ikke hvorfor du (stein) ikke vil ha automat,men jeg har kjørt TJ i skauen i 6 år nå.Og mitt STØRSTE ønske er automat.. Jeg ser ingen fordeler med manuell kasse.. Hva er dine erfaringer der.??
Vet ikke hvorfor du (stein) ikke vil ha automat,men jeg har kjørt TJ i skauen i 6 år nå.Og mitt STØRSTE ønske er automat.. Jeg ser ingen fordeler med manuell kasse.. Hva er dine erfaringer der.??
En slipper å file på clutchen, alternativt gire så lavt at en har problemer på landeveien eller får store hopp i utvekslingen (ved å bruke f.eks. 4:1 i transfer'n) En kan holde bilen stille i hvilken som helst posisjon.
Ulempen er mangel på motorbrems, det kan være litt skummelt å bremse dekka i nedoverbakkeVel vel, når jeg med TH350 automat skal ned noe som er styggbratt, så er det uforsvarlig å ikke sette bilen i 1. gir.
Motorbytte...Hvofor ikke en Rover 3.5L da..?? dette er jo en helaluminium motor..Hmmm.. ???
Ellers sladrer jeg til Petter,og han er ikke grei...
Fikk en pen bunke med papirer fra blant annet Amcar idag ang motorbytte ;D
Beregningene innbefatter 4,0L, 5,0L og 5,7L De har satt opp vekter, ytelser, størrelser og masse informasjon rundt motorbytter i CJ og YJ og sammenlignet disse med TJ igjen. For det var visst ikke mange som hadde dytta i noen motor på TJ enda.... ;D Han visste om Tarje og turbo, og en til som for 2 år siden hadde begynt å rote med en 5.0L men ikke blitt ferdig enda....
Så kanskje jeg blir den første med motor også?? ;D i tillegg til å være den største ;D
Får skrape sammen litt mer ang bremser, og 3 linken til Teraflex så sender jeg inne en hel pakke som søknad. Får håpe dette går da.....
Snakket med en Roy Tveitan hos Om-/Oppbyggings gruppa hos BT nå.
Det som var viktig var følgende:
- Hvor mye økt foraksel vekt, ( totale vekt )
- Bremser, aksler ( men de er like hos 2.5 og 4.0L )
- Avgass kravene etter EU direktiv 91441
* Lambda Justert 1 +/- 0,03
* Ikke CO over 0,3
* Ikke HC over 300
Er litt usikker på hva disse tallene er og sier, men det vet vel noen av dere?
Han mente også at hvis det egenerelle oppsettet mellom 2.5 og 4.0L var det samme, så var det en formalitet og avgifter som måtte betales bare.
Han mente heller ikke at det skulle by på problemer hvis jeg oppfylte de kravene over. Men kunne tenke seg et oppsett fra produsent / forhandler på vekt osv..
Det er lys i tunnellen!!
- Hvor mye økt foraksel vekt, ( totale vekt )
- Bremser, aksler ( men de er like hos 2.5 og 4.0L )
- Avgass kravene etter EU direktiv 91441
* Lambda Justert 1 +/- 0,03
* Ikke CO over 0,3
* Ikke HC over 300
Men Per da..... Spiller ingen rolle om det er en regel for biler eldre enn 10 år når min bare er 6 år gammel ::) ;D
4.0L var smekk i og skulle ikke by på noen problemer fra dem sin side...
5.0L og 5.7L var det disse kravene som måtte møtes:Sitat- Hvor mye økt foraksel vekt, ( totale vekt )
- Bremser, aksler ( men de er like hos 2.5 og 4.0L )
- Avgass kravene etter EU direktiv 91441
* Lambda Justert 1 +/- 0,03
* Ikke CO over 0,3
* Ikke HC over 300
Ved effekt økning utover 10-15% , måtte det litt mer tall på bordet om vridninger etc i rammer og innfestninger. ( TÜV eller produsent/forhandler...)
Nei, dette burde gå dette!
I hverstefall så må jeg bare bytte ut forakselen til en Teraflex der og ;)
Så nå har søket etter ny motor og drivverk startet!!! Det blir 5.0L. Skal kuulen litt til, men sonderer markedet etter motor, men kjøper ikkenoe før jeg har fått GO fra BT!
Etter å ha fin lest elskjemaer til TJ. 1998 model så har jeg funnet ut endel ting.
Tror jeg at jeg nå begynner å forstå hva som funker å ikke funker hvis man skal ha alt til å fungere av instrumenter+ airbager samt alle funksjoner i bilen skal virke ved motorbytte.
Det jeg skriver kan hende at ikke er helt rett for jeg er ingen data ekspert eller bilelektriker.
Skal man få en annen type motor til å fungere i tj må den motoren man setter i være med en nyere elsystem/ computeren enn 1995. Dette fordi:
Jeep Tj bruker obd 2 system
Etter det jeg har forstått så vil da eldre typer motorer med eldre versjon pcm ikke fungere sammen med elnettet til resten av bilen.
pcm i en tj styrer det meste av funksjoner i bilen.
Jeg tror da at en eldre utgave av pcm slik som er i en feks 1993 Jeep Grandcherokee 4.0 eller 5,2 v8
ikke vil fungere i en 1997 og nyere tj. Fordi de computerene går med obd1 program.
Etter det jeg har skjønt så vil en tj kunne kobles opp mot de fleste 1995 og nyere computere.
fordi de alle amerikanske kjører obd 2 computere i sine biler.
obd 2 er er pcm`s program som styrer det elektriske i bilen.
Det er nok også derfor man kan sette inn en "ny" gm v8 i en tj fordi en gm motor nyere enn 1996 snakker også i obd2 språk. Selvsagt må ledningsnettet modifiseres endel for det ettersom pcm til en gm ikke er lik i utførelsen, men den kjører samme signaler ut og inn som en tj.
Så det og sette inn en 305 tpi motor fra 1980 tallet går ikke, jeg er også redd for at en 4.0 ho fra xj og zj eldre enn 1995 vil heller ikke da fungere i en TJ.
Men en 4,7 og 4.0 wj motor vil kunne fungere i en tj uten voldsomme modifikasjoner i hele el nettet.
Dette er bare antagelser samt noen timer med finlesing av elnett på 1998 tj og 1993 zj.
De storyene som ligger på nettet, med motorbytte har de fleste byttet hele instrumentpanelet samt gitt f i airbager osv. for å få dette til å funke, med andre motorer.
En story byttet de ut hele elnettet i bilen å brukte alt det de kunne fra donor bilen slik at donorbilens orginale elssystem ble brukt i tj`n.
(eks 4,7 v8 pluss komplett elnett med instrument panel fra 2000 grandcherkoee)
Det er jo en løsning men det blir fort dyrt hvis en skal kjøpe dette komplett.
Som Per skriver så er 1997modellen er ganske anderledes enn de andre Tj utgavene. (I el nettet)
Mine antagelser er at Jeep har brukt noe de har liggende fra før, og modifisert dette til og passe i TJ. Jeg tror en bør skaffe tilveie elnett tegnniger over 1997 model TJ og 1995 96 grand og cherokee.
Er man heldig så er kanskje TJ veldig lik til en av disse modellene.
Er den lik i elnettet til en grand så vil det være mulig å sette inn en 5,2 v8 uten større problemer. Og instrument panel samt alle funksjoner i bilen vil virke..
Men har du sett på 1996 grand da?
Grand har modellskifte på elsystemet i 1996.
Kan hende at 1997 modellen er lik til det ledningsnettet. Men så forandrer det seg i 1998.
Hmmmm, det spørs om du fixer avgasskravene med en tbi motor.
Det er litt avhengig av årsmodell, på en '97 så går det muligens, men på nyere er jeg mer i tvil.
Dette fordi det kom et nytt direktiv i '97 (ellerderomkring).
SitatHmmmm, det spørs om du fixer avgasskravene med en tbi motor.
Det er litt avhengig av årsmodell, på en '97 så går det muligens, men på nyere er jeg mer i tvil.
Dette fordi det kom et nytt direktiv i '97 (ellerderomkring).
Så vidt jeg har skjønt, så er det "bare" å strupe motoren til den klarer kravet. Den vil gå dårlgere men det vil kunne gå. Trenger jo ikke så masse 100hk`er da...
Har begynt å titte på en AMC 304 med 727 kombinasjon.... Burde ikke det passe overens? Jens trodde kanskje at det var en bolt ekstra på 727 kontra NP 231, men den kappet bare gutta i statene vekk og da passet den! Det hadde jo vært 100% supert! Skal sjekke ut det og...
Skal google litt mer på dette i.l.a. vinteren tenkte jeg.
Av det eg har lest meg til, så beholdes the orginale ledningsnettet og cpu for å drifte lys, dash osv.... Så tar man et tredjeparts ledningsnett som kun tar for seg motorstyringen av den nye motoren. Disse settene møtes på batteriet og det er eneste fellensnevneren. Det eneste som ikke folk har fått til å fungere på dette oppsettet er turtelleren, her må ny ekstern inn for den aktuelle motoren. Slik har de fleste jeg har snakket med og lest om gjort det, og det har fungert.SitatSkal google litt mer på dette i.l.a. vinteren tenkte jeg.
Du får Google mye, så kan jeg prøve å feile litt og så snakkes vi underveis når en av oss lurer på noe ;)
Har sitti å regne litt på forskjellige løsninger.
- Sliten brukt motor og full overhaling med "offroad" oppsett, ( kam med lav RPM - høy NM ) osv. Dette kommer på bortimot 25 - 30k + avgifter.
- Turn Key / Crate engine, Komplett "NY" i eske, fullstendig strøken med den specen jeg ønsker ( nesten ) kommer på 25k + avgifter Problemet her er at ingen leverer mindre enn 350 og 320 hk.... Det blir dyr avgift :P
I tillegg til begge alternativene over, så kommer radiator, Converter, shifter, girkasse etc i tillegg. Har snakket med Turn Key gutta og de skulle sjekke ang 305 og om de kunne skaffe en slik liten motor.... ;) Fortalte de om avgiftene her på berget og jeg hørte at han gispet etter luft mellom latterkrampene. Han klarte å stottre frem at han trodde jeg kødda :(
Letingen etter optimal løsning fortsetter......
Hvis dette blir aktuellt for meg, så vil jeg satset på noe slikt:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/5-7-LS1-Engine-w-Automatic-Transmission-Package_W0QQcmdZViewItemQQcategoryZ33615QQihZ005QQitemZ150064278174QQrdZ1
(akkurat denne har gått litt langt, men et greit eksempel...)
SitatHvis dette blir aktuellt for meg, så vil jeg satset på noe slikt:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/5-7-LS1-Engine-w-Automatic-Transmission-Package_W0QQcmdZViewItemQQcategoryZ33615QQihZ005QQitemZ150064278174QQrdZ1
(akkurat denne har gått litt langt, men et greit eksempel...)
2400$ * 6,4 = 15360,- + mva = 19200,- + frakt og fortolling 6000,- = 25200,- NOK
Hadde vel kanskje kjøpt en ny Turn Key engine med 0km til samme prisen omtrent ???? Disse motorene bruker gammel blokk, men alt annet er nytt, topper, kammer, veiver, råder, vannpumpe, oljepumpe, tenningsannlegg osv er splitter nytt.
For å godkjenne denne typen ombygging trengs det ingen TÜV papirer eller annet godkjenningspapir. BT krever kun tre ting:
1: Vekt
2: Avgasskrav for det året bilen er registrert
3: At du har betalt / betaler avgiftene ( for oss med så ny bil.... )
Utover det så bør jo bremser og slikt henge sammen med motorytelse. Her har jeg funnet et sett som gjør det i mitt tilfelle. Se tråden om bremser under TJ.
Driver å titter etter på en 700R4 kasse kontra TH 350. Sikler veldig på 700R4 kassa som er en TH 350 med et fjerde gir. Dog bygger den noen cm ekstra, men er ikke fullt så lang som en TH 400 kasse. Leste om en som monterte denne i en YJ uten noen større problemer.
Bare pass på en ting og det er at noen av de nyere LS motorene har vannpumpa eller noe liggende slik at den kommer i konflikt med rammevangene på TJ. Og da må du begynne å bygge om fester og reimer osv.... 4,7L fra en WJ feks hadde jo også vært artig!
Den prisen du nevner er det kun for motor'n, eller er det komplett med injection, pumper, servostyring, dynamo, kabelnett, computere, girkasse osv. osv ?
Jetcarrier (sjø)frakter fra USA for ca. 2000,- kubikken ink. moms.
SitatDen prisen du nevner er det kun for motor'n, eller er det komplett med injection, pumper, servostyring, dynamo, kabelnett, computere, girkasse osv. osv ?
Komplett klar for start.
TH 700 kassa får du så vidt jeg har skjønt problemer med den fremre mellomakslingen. Der må du legge på et ekstra ledd og sveise fast ei hylse på ramma for å holde akslingen... Rett meg hvis feil... Info kommer fra Erik Bjørn.
Men jeg sliter litt med økte vekter og nyttelast.
305cid veier opptil 270kg, samme gjør en 350cid, mens 4.0L r6 veier rundt 230kg....
999 kassa veier .....kg og en TH 350 50kg og 700R4 veier rundt 70kg.
Vektene på chevymotorene kan lettes med alu deler til masse $$$
Adapter til TH 350 mot NP 231 bygger 25mm. men kassa har 23 splines som du sier ( gjelder alle chevy kassene såvidt jeg har lest...) så denne må byttes. Denne akselen følger med i Advance Adapter kitet.SitatJetcarrier (sjø)frakter fra USA for ca. 2000,- kubikken ink. moms.
Ja, det gjør de, men så kommer det et tillegg på mellom 1500 og 2000,- for fortollingen....
Det er mange variabler inne i bildet, så jeg tror jeg bare setter igang og justerer/fikser underveis....
Griselekker motor. Det er den som står i snøskredet mitt. Bruker nesten ikke bensin og går som f. i den tunge bilen. Blir moro i en TJ, ja.
Det nye avgiftsystemet gjelder IKKE for endring av kjøretøy og IKKE for varebiler over 1205kg før i år 2008! Så jeg slipper å betale noe mer til nesteår for ombyggingen enn avgiften er pr idag!! Det var hyggelig lesning.
Har funnet enda et firma i statene som tilbyr small block og long block, Gasser og innsprut restaurerte motorer. De er dog de første jeg har funnet som tilbyr noe så smått som en 305cid :o.
Har sent dem en forespørsel på en slik en og hva som kommer i tillegg av deler osv. Har leita en del etter en TH 350 med lockup og de vokser visst ikke på trær.... Finnes plenty av dem uten lockup da :(
Link til motorsjappa i statene: http://www.cdpautomachine.com/ecatalog/indexpage.html (http://www.cdpautomachine.com/ecatalog/indexpage.html)
De har også standard Jeep motorer ( oppfriska ytelser!! ) og AMC osv!!
Hvorfor skal du ha en th 350 Lengden ??
Jeg ville helt klart ha gått for en th700 eller 4l60e (avhengig av hvor ny motor du velger).
Vær generellt litt forsiktig med slike motorverksteder, de har som regel ikke så mye greie på motorer til vårt bruk.
De bygger som regel motorer med effektregister fra ca. 2500 til 6000. Det er som regel ikke det vi er interessert i, vi trenger som regel effekten og dreimomentet fra tomgang til max. 5500 eller så.
SitatHvorfor skal du ha en th 350 Lengden ??
Jeg ville helt klart ha gått for en th700 eller 4l60e (avhengig av hvor ny motor du velger).
Ikke lengden men vekta !!!
En TH 350 veier ca 55 kg og en TH 700 veier over 80kg. I tillegg må du bygge om mellomakselen forover med et ekstra kryss.
Jeg sliter litt med å holde vekta innenfor totalvekta på bilen. Jeg har 200 kg til rådighet inkl passasjer og bagasje, så hvis jeg putter i en 305 og en TH 700, så er lastekapasiteten nede i 110kg !!!! Det er ikke mye jeg får med meg da..... Men med en TH 350 så har jeg hele 140kg :o
Hadde det ikke vært for vekta, så hadde jeg gått for en 700r4 kasse!!SitatVær generellt litt forsiktig med slike motorverksteder, de har som regel ikke så mye greie på motorer til vårt bruk.
De bygger som regel motorer med effektregister fra ca. 2500 til 6000. Det er som regel ikke det vi er interessert i, vi trenger som regel effekten og dreimomentet fra tomgang til max. 5500 eller så.
Så om jeg ikke har det helt opptimale dreiemomentskurven det første året eller to... Jeg øker uansett nm fra 140 til godt over 250 i samme turtall og med 4:1 lavserie og 4:88 i akslingene så tror jeg ikke krafta er noe som helst problem uansett hva du mener....
Regner med å gå tilbake til 3.73 i akslingene ganske kjapt for å holde turtallet nede på motorveien, men fortsatt er ikke manglende kraft et tema.
Så om jeg ikke har det helt opptimale dreiemomentskurven det første året eller to... Jeg øker uansett nm fra 140 til godt over 250 i samme turtall og med 4:1 lavserie og 4:88 i akslingene så tror jeg ikke krafta er noe som helst problem uansett hva du mener....
Regner med å gå tilbake til 3.73 i akslingene ganske kjapt for å holde turtallet nede på motorveien, men fortsatt er ikke manglende kraft et tema.
En annen ting: hva vet du om de vektene som er oppgitt i vognkortet ?
Med 4.88 i akslene, 35" hjul og 95 km/t, så snurrer du 8'er rett rundt 3000 tørn
Meeeen du kommer til å bruke *mye* bensin.
Jeg ville ha beholdt 4.88, og funnet en kombinasjon av motor & 4-trinns girkasse som passet med vekta.
Jeg vet at jeg har 200 kg lastekapasitet igjen før totalvekta overskrides.
Stein Moe fra Amcar påstår at en standard 305 fra Camaro veier ca 80 kg mer enn min 2.5L
Stein Moe fra Amcar påstår at en standard TH 350 veier ca 55 kg med converter og at en TH 700 veier ca 80kg med converter.
Kjører på 36" og da vil turtallet ligge på ca 2800runder, men med lock up vil den ligge på 2400 - 2500 runder.Hmmmm, jeg trodde faktisk ikke at th350 kom med lock-up konverter i det hele... (?)
og med 3.73 i akslingene vil den ligge i underkant av 2000 runder.
En slik kombinasjon har jeg ikke klart å finne uten å gå for motorer med de grommeste delene og da prater vi store $$$$$$ Motoren passerer lett 50.000,- og det blir for dyrt!
Så inntil noen lager en Titan basert 700R4 med helium istedet for olje og en titan blokk med titan topper og innsug osv til en fornuftig penge, så blir nok kombinasjonen 305 med TH 350 og lock up på 3.73 giring i akslingene og 4:1 i transfer på 36" hjul.
Har ingen ambisjoner om å overstige 100.000,- på denne ombyggingen, men prøver å holde den i underkant av 50.000,- som jeg har råd til. Og da kan man ikke plukke på øverste hylle!
Hvordan vet du det ?
Har du veid bilen din ?
Hvilken camaro motor er det (fra hvilken tidsepoke, dette har med materialene i motor'n å gjøre)?
En komplett støpejernsmotor eller støpejern m/aluinnsug eller støpejernsblokk m/alutopper + aluinnsug, er det med støpejernsmanifolder eller hedders, stor eller liten starter osv...
Og skulle det være nødvendig, så finner jeg mange LS1 alumotorer m/automat, typisk pris $ 3500 ink. frakt i USA. Det blir under 30 000 for motor & gir, ferdig levert i Gnore.
Hmmmm, jeg trodde faktisk ikke at th350 kom med lock-up konverter i det hele... (?)
Når du sier 305, mener du da en gammeldags 305 fra 70-80 tallet, eller mener du en moderne 5.0 fra 90-tallet ?
standard TH 350 veier ca 55 kg med converter og at en TH 700 veier ca 80kg med converter.
SitatHvordan vet du det ?
Har du veid bilen din ?
Ja, jeg har veid den på vekt med feilmargin på +/- 100g, så jeg vet at hva den veier og hva jeg må foholde meg til. Hva den veide orginalt før jeg putta på vinsj, bakaksel, Teralow, SYE, hevesettet, bodyliftet, 5 stk 10x15" felger og 36", den kraftige dynamoen, dobble batterier, panser stål under tanken, rocksliders, diff cover, steering box skid plate, avstiver stag for panhard ekstra stereo, CD radio ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ Summa summarum så sitter jeg igjen med en lastekapasitet på ca 200kg. Ja jeg skal skru av en god del av disse tingene før BT, men det er ingen vits i å lure seg selv heller...?SitatHvilken camaro motor er det (fra hvilken tidsepoke, dette har med materialene i motor'n å gjøre)?
En komplett støpejernsmotor eller støpejern m/aluinnsug eller støpejernsblokk m/alutopper + aluinnsug, er det med støpejernsmanifolder eller hedders, stor eller liten starter osv...
Det vet jeg ikke akkurat, men vi snakket om en TBI....SitatOg skulle det være nødvendig, så finner jeg mange LS1 alumotorer m/automat, typisk pris $ 3500 ink. frakt i USA. Det blir under 30 000 for motor & gir, ferdig levert i Gnore.
Jeg leter tydeligvis på et helt feil sted... Kunne du sendt meg en link til alle de stedene du finner disse tingene ? Det hadde vært gull!SitatHmmmm, jeg trodde faktisk ikke at th350 kom med lock-up konverter i det hele... (?)
Knut ratter rundt med en så vidt jeg vet.?...SitatNår du sier 305, mener du da en gammeldags 305 fra 70-80 tallet, eller mener du en moderne 5.0 fra 90-tallet ?
Har hele tiden snakket om en orginal TBI motor fra midten av 90 tallet....
Det er alumotorer med alt fra drøye 300 hk (de billigste) til 375 hk og deromkring (de dyreste).
En nyere motor kan du snobbe nedover, dvs omprogrammere, ned til f.eks 235 HK.
SitatEn nyere motor kan du snobbe nedover, dvs omprogrammere, ned til f.eks 235 HK.
Det var faktisk ikke så lett det...!
Snakket med Sarpsborg Motor, de viste ikke hvordan, men kanskje Anders Ringstad visste....
Anders trodde kanskje det skulle gå ann å strupe luftinntaket før luftmengdemåleren, men da vill den kanskje få for mye suppe og gå surt.... Virket ikke som han hadde lyst til dette...!
Turen gikk videre til Turbo service og han var enig med Anders R., men han sjekket om det var laget noen chip for å tøyle hestene istedet for mangfoldig gjøring og han fant ingenting.... kanskje Turbo Teknikk i Mjøndalen....
Joda! Trygve hos Turbo Teknikk mente det skulle la seg ordne med struping av luftinntaket før luftmengdemåleren og justere bensin etc etc. Men da jeg spurt hvor mye noe slikt ville koste ??? Det ante han ikkenoe om, dette gikk på timer. Så jeg spurte om han hadde noe peiling på om han kunne trenge 5, 10, 20 eller 50 timer på en sånn jobb, så var svaret enkelt:
Skal du vite det, så gidder jeg ikke å ta jobben!!
Har jo hørt mye positivt om fyren og firma oppigjennom årene, så jeg tviler på at han skulle komme til å svindle meg, men det hadde vært greit å vite sånn cirka om det kunne koste 5000,- eller 25.000,- å "bygge ned" motoren ?? Han kunne forøvrig teste motoren og dokumentere hk osv ovenfor BT når jobben var gjort. Ventetid på verkstedtime var ca 1,5 mnd !!
Videre har jeg sjekket litt vekter og lengder etc:
TH 350: Vekt 54kg, lengde 553mm ( før adapter mot NP 231 ) Finnes konverteringssett mot nye el styrte motorer alla 5,3L Vortech!
700 R4: Vekt 70kg, lengde 595mm ( før adapter mot NP 231 ) Bolt On på 5,3L Vortech !!
AX 5: Vekt ca 40kg ( Anslått av Stein Moe ) lengde 420mm
Small Block motorer:
Gen I & II ca 250kg (550lbs)
Gen III ca 213kg (470lbs)
LS1 ca 185kg (407lbs)
Jeep 2.5L ca 154kg ( 340lbs)
Giring med forskjellige kasser og utvekslinger:
TH 350 kasse:
4.88 i aksler gir 2730rpm ved 95 km/t
3.73 i aksler gir 2080rpm ved 95 km/t
700R4 kasse:
4.88 i aksler gir 2150rpm ved 95 km/t
3.73 i aksler gir 1650rpm ved 95 km/t
Vektøkningen med en 5,3L Vortec med TH 350 er på ca 75 kg + oljekjøler og annet småsnadder.
Vektøkningen med en 5,3L Vortech med 700R4 / 4L60E kasse er på ca 90kg + oljekjøler og annet småsnadder.
Så da skulle jeg ha plass til en passasjer med en kasse øl før total vekta overskrides.....
Men så tenkte jeg på å definere den ekstra vekta i Teraflex akselen kontra Dana 35C ! Det er jo ufjæret vekt, så det burde kunne spille inn på økt totalvekt uten å stjele fra lastekapasiteten.... ? Teraflexen veier 120 kg ( målt av BG Nor ), men jeg finner ingen data på 35C akslingen ???? Så hvis noen vet, eller har en liggende og slenge i bakgården og kan veie den, så blir jeg veldig glad.
Føler at jeg er et stort skritt i riktig retning!! Smilet blir større og større for hver dag ;D :D ;D
Men du glemmer den viktigste motor'n - høvelbenken.
Poenget mitt er følgende:
*HVIS* TJ m/høvelbenk har høyere egenvekt/totalvekt i vognkortet (enn med firer'n), hvilket er noe den burde ha, fordi høvelbenken veier ca. 70 kg mer enn firer'n, så må en kunne få hevet egenvekten / totalvekten tilsvarende på en TJ m/firer ved et motorbytte.
SitatMen du glemmer den viktigste motor'n - høvelbenken.
Poenget mitt er følgende:
*HVIS* TJ m/høvelbenk har høyere egenvekt/totalvekt i vognkortet (enn med firer'n), hvilket er noe den burde ha, fordi høvelbenken veier ca. 70 kg mer enn firer'n, så må en kunne få hevet egenvekten / totalvekten tilsvarende på en TJ m/firer ved et motorbytte.
Hvis 4.0L har høyere totalvekt enn 2.5L, så er det en gave pakke for meg. Men som du sier, så er sannsyneligvis 2.5L regga med vektene til 4.0L og da har jeg lite å gå på!! Har veid Teraflex akselen til 120kg og hvis 35C veier 79kg og jeg klarer å overbevise BT om at dette er 40 kg økt ufjæret vekt som kan øke totalvekten likt med egenvekten på disse kiloene, så er mye gjort....
Renegade: Har du tillatt total vekt, tillatt akselvekt f/b, og egenvekt data på en 4.0L TJ?
se her stein. AEV har laget V8 sett for wrangler TJ. De tar utgangspunkt i en hemi 5.7liter V8, med 5-trinns automatkasse fra dodge Durango og 4-1 transfern som sitter i rubicon. De sier at hele settet kun øker egenvekten med 57 pund eller noe. tilsvarer ikke det litt over 25 kg da?
Den blir godkjent i USA, (men hva gjør ikke det). Da får du rundt 350 hk, og ett sinnsykt dreimoment.
http://www.thehemi.com/news.php?id=20031211-1
Kom til å tenke på en ting til. Jeg mener det er tatt inn EN rubicon til norge. Den er originalt satt opp med dana44 forran og bak, med elektroniske sperrer, større hjul og mer heving. Kanskje du burde sjekket dataene på den bilen også. Mulig at den veier en del mer enn 2.5 og 4.0 liter TJ pga alt ekstra utstyret, og kanskje den har beholdt lasteevnen. noe som gir deg enda flere kilo du kan leke deg med.
Og det er det som er mitt poeng:
I forhold til en TJ m/høvelbenk, så mener jeg at de fleste moderne 8-ere m/alutopper + aluinnsug ikke veier vesentlig mer enn høvelbenken.
se her stein. AEV har laget V8 sett for wrangler TJ. De tar utgangspunkt i en hemi 5.7liter V8, med 5-trinns automatkasse fra dodge Durango og 4-1 transfern som sitter i rubicon. De sier at hele settet kun øker egenvekten med 57 pund eller noe. tilsvarer ikke det litt over 25 kg da?
Here is some info on the AEV Hemi TJ Conversion:
Dealer serviceable
Turn-key conversion
360-hp 5.7L Hemi V8
5-45RFE 5-Sp Auto Trans
0-60 in 5.9 seconds
Retains factory gauges, A/C, cruise and OD
Warranty from AEV
For people like myself who love the Hemi and Wranglers, this is an awesome combination. They estimate the entire cost of the swap to be around $18,000.
Og det er det som er mitt poeng:
I forhold til en TJ m/høvelbenk, så mener jeg at de fleste moderne 8-ere m/alutopper + aluinnsug ikke veier vesentlig mer enn høvelbenken.
Renegade. Du har hengt deg opp i denne høvelbenken.... Skjønner hva du sier, men det er teori og jeg må holde meg til det praktiske!! Det hjelper ikke om høvelbenken kanskje er litt tyngre enn en moderne V8 da jeg må forholde meg til de siste kiloene i vognkortet mitt med den ombyggingen jeg tidligere har gjort osv, så har jeg en rest på 200kg og en ombygging vil ligge på ca 100kg + iforhold til det som sitter i min pr idag ( og igjen hjelper det fortsatt ikke at i teorien så veier en høvelbenk mer enn en Alu V8.... ) Håper du ser det poenget når det gjelder min ombygging. Dette er nok mer relevant på de bilene som ikke er så mye ombygd som min.
Fant en 91 mod Camaro 305 TPI med 4L60E kasse komplett med alle kabler, slanger, dynamo, vannpumpe etc for 750$ Den var gått 140k, men den skal jo koses litt med og da... Tenke tenke!!! Er enig med 5,3 Vortech og 4L60E. Har siktet mest på den i det siste....
Pr. nå, så er det 1312 visninger av denne tråden, med 93 svar.
Jeg antar derfor at denne tråden har en relativt stor interesse "der ute"...
Hmmmm, fantes 4l60e i 91 ? Trodde ikke den kom før litt senere.
Hemi kitet til AEV koster ikke 18000 USD, jeg er faktisk ikke sikker på prisen, og vet heller ikke
om det er lagt ut til fritt salg enda.
Men hele ombyggingen til AEV bygger jo på standard komponenter du finner i en del Dodger og Chrysler biler i dag, og som burde være mulig å oppdrive på huggere rundt om kring.
Dere må huske på en ting når det gjelder MIN bil! Avgifter...
-Mva på motor med frakt!
-Avgifter på motorkraft:
kr 120,59 pr. kW av de første 65 kW av motoreffekten,
kr 502,47 pr. kW av de neste 25 kW av motoreffekten,
kr 1 205,92 pr. kW av de neste 40 kW av motoreffekten,
kr 2 512,33 pr. kW av resten (motoreffektavgift)
-Avgifter på motorvolum:
kr 12,88 pr. cm 3 av de første 1 200 cm 3 av slagvolumet,
kr 33,71 pr. cm 3 av de neste 600 cm 3 av slagvolumet,
kr 79,30 pr. cm 3 av de neste 400 cm 3 av slagvolumet,
kr 99,05 pr. cm 3 av resten (slagvolumavgift),
Kjapt regne stykke:
ØKT HK avgift etter 75% bruksfradrag:
200hk = 15.580,-
275hk = 50.200,-
ØKT Volum avgift:
5.0L = 61.906,-
5,3L = 62.585,-
5,7L = 79.240,-
OI !!! Dette blei dyrere enn forventet.... Var klar over HK avgiften, men ikke at volumavgiften skulle være så høy!! Kan noen dobbeltsjekke summene mine??? Hvis ike så blir det et ekstra år med 2,5L i bilen hvis dette stemmer.... Bruksfradraget vil jo gå ned ytterligere 10 prosent til sensommeren....
(hvis de måler bilens egenvekt da).
AX5 er ca. 60 cm lang, inkl. clutchkappa.
AX5 er ca. 60 cm lang, inkl. clutchkappa.
Meeen hvis en sier at en ønsker å bruke en TPI motor fra 89-92, så passer det vel perfekt emd en th700/4L60 fra den tiden ? Den har 4 bolt stuss, og derved et adapter som fra Novak er 2,7 cm tykt. NB ! automaten må åpnes for å bytte utgående aksling.
Jeg har som sagt en gammel 305 stående, har faktisk noen TPI innsugs deler liggende og en th400 kasse jeg kunne ha brukt.
Med 33", 3,73 og 1:1 i 3.de gir, så blir vel det omtrent drøye 2000 tørn i landeveisfart ?
Høres ut som en mulig "billig" løsning...
PerJ / Stein-K:
Bare for å holde temaet/linken varm (vinteren er her fortsatt)...
sjekk denne artikkelen, er ganske ny
http://www.popularhotrodding.com/enginemasters/articles/chevrolet/0667_phrs_305_chevy_engine_blocks/
Da er saken kjerne bestemt!!
Har handlet inn TH 350 med lockup, hentes 7 februar og den vil få en L99 ( LT1 ) foran seg. Ligger i prisforhandlinger med nåværende eier...!
Ytelse ca 210-230 hk og 370nm v/ 2200rpm.... totalrenovert med papirer for nærmere 40k for 2 år siden og søndagskjørt siden den gang. I tillegg kommer nye alutopper som jeg skal kjøpe til den... + overganger, radiatorer etc....IT`s ON NOW !!!
HiHi...
Nå åpnet jeg posten og der lå bekreftelsen fra Chrysler Norge på å øke vektene på bilen...
Er så glad ;D
Hmmmm, du finner alutopper til den da ? Den har ihvertfall helt egne topper orginalt pga det lille volumet.
Så det er kanskje et problem å finne alutopper som passer ?
Kjøp ledningsnett fra howell. de er de beste ledningsnetta. men du må kjøpe også computer fordi den orginale har "vats" i seg så den vil ikke gå uten at den er blitt omprogramert.
mener å huske at lt1 motoren ikke vil passe sånn helt uten videre på en 350 kasse.
Oki hvem har laget dette ledningsnettet da?
Da jeg holdt på med dette var jeg igjennom hele greia som du. derfor vet jeg at det mest forseg gjorte ledningsnettet er howell. kjøpte et fra painless først det var dårlig sammensatt å så ut som gjort i garasjen. så fikk jeg ett i fra speed and performance. det var så stivt at det ikke lot seg bøye rundt i motor rommet pga alle ledningen lå i krympe strømpe. Så det sendte jeg i retur.
Jeg har bestilt flere el sett fra howell og vært like fornøyd hver gang.
Har kjøpt 4 sett derfra til tpi lt-1 2 stk tbi.
Min lt-1 er 5,7 impala ss.
Pass på at alt følge med motoren. bare tennplugg ledningsnettet koster $
den går på platinium plugger 180 kr stk reim 800kr
1995 mod bruker maf sensor også
Du må også få med den orginale luftfilter tuten til insuget. er optin skadet eller dårlig koster den big$
ville mye heller gått for en tpi motor.
350 corvette tpi har alu topper, og ca 230-45 hk. samt vanlig fordeler.
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/03-CHEVROLET-SILVERADO-TRUCK-VORTEC-ENGINE-MOTOR-5-3_W0QQitemZ130072384597QQihZ003QQcategoryZ33615QQrdZ1QQcmdZViewItem
dette er en perfekt motor for tj.
her har du det sist av teknologi fra GM
sjekk advace adapter sin side. de selger jo komplette tj kit for denne motoren.
der ligger det også noen film snutter med tj ,med 5,3.
Har en kompis som har en tahoe med en slik 5,3. den var de i løkken med ifjor slik han kjørte med den ville du ikke ha trodd om du så det. den motoren er det virkelig punsj i.
Har en 8,1 vortec i båten den kan jeg bare si god ord om..
En ulempe med disse, er elektronisk gass, dette kan være vondt å få tilpasset.
Hmm min 8,1 har vanlig vaier speed.
Hvor kjøper du motor fra Stein?
SitatHvor kjøper du motor fra Stein?
Kjøper via et norsk motorfirma. Hvis vi blir enige om prisen da.... Er og har vært i Tyskland ei drøy uke, så jeg har ikke fått gjort noe mer med prosjektet annet enn å drømme/planlegge.
Kjetil:
Motorfirmaet lager og hjelper meg med komplett nytt el annlegg og hjerne som programmeres slik den skal være for å funke. Dette har jeg fått pris på for ca 10k.
Da er det første innkjøpet i boks.... Girkassa ( en TH 350 m/ lock up ) ligger i garasjen.
Har ikke kommet noe lenger med motor da jeg ikke har fått fatt i nåværende eier. Har selv vært bortreist på jobb de siste to ukene, så til uka skal jeg ta fatt i det igjen. Bestillingen til Novak Adapters er delvis i boks og vil vel komme innen de 3 neste ukene ( adaptere, motor- og girfester, og muligens radiator +++ ).
Så gjenstår det å bestille overhalinssett og et shift kit til girkassa fra Summit racing og et lite lass med duppeditter og annet krimskrams man skulle trenge....
Er det noen som vet hva en orginal stall converter fra en 1984 TH350 kasse kan ha av stall speed??? Regner med at jeg må bytte denne også. Tror jeg ønsker meg en i området 1600-1800rpm....
Hva gjør du med tanke på Biltilsynet og godkjenning?
Wranglere har jo aldri blitt levert med V8, så vil det by på problemer?
Jeg dro med meg Knut på tur idag for å ta en titt på denne motoren jeg har blinka meg ut. Det var en tur fyllt med spenning, oppturer og nedturer.....
Oppturen var jo at motoren så meget strøken ut ( som forventet ). Den så hel og pen ut med unntak av litt korrosjon på dekslene, noe som lett gnikkes bort.
Motoren hadde en litt kjip oppsats med plassering av reimhjul. Det ene hjulet satt langt nede på siden og vil evnt kunne by på noen utfordringer da det ser ut som den kan kræsje med ene rammevangen.....
Men den store nedturen kom da vi så plasseringen av fordeleren.... :P Godt under vannlinja..... Nede i forkant under vannpumpa satt fordeleren, noe som i utgangspunktet sier at det er en -94 mod og ikke en -95 mod som han først sa.... Det er det oppsettet som ble endret ganske så kjapt fordi det ble problemer med fuktighet på den....
Det var et kraftig eselspark i trynet... Hadde sett frem til å handle denne motoren og klemme den i! Nå er jeg sterkt i tvil....
Er du sikker på at de flyttet fordeler'n (til 95 utgaven) ? Jeg tviler vel på det, skal jeg tippe så kom de med en annen (bedre) utførelse, men plassert på samme sted (?).
Men hvilken versjon dette er, nei si det ...
Snakket med en fyr nå som driver å bygger om motorer ( han som skal hjelpe meg med kablingen og programmeringen ).
Han sa det var enkel jobb å bygge om denne motoren til frittstående tenningsannlegg med coil på hver sylinder etc. og fjerne fordeleren helt! Han skulle sjekke dette og gi meg en pris på hele jobben.
Plutselig så ble jeg litt gladere igjen.... ;D
Det finnes *muligens* enda en løsning, merk at dette er egentlig for å tilpase LT1 innsuget til en vanilg sbc blokk:
:P |
- Er det noen i nærheten som har ei diger "fiskevekt", en slik som en henger i ei talje? og som greier inntil 4-500 kg eller så ? Jeg har en 4 liter stående som jeg kunne tenkt meg å ha veid, og det samme med den 350 motor'n jeg har stående.
SitatDet finnes *muligens* enda en løsning, merk at dette er egentlig for å tilpase LT1 innsuget til en vanilg sbc blokk:
Ikkenoe problem! Han "hjelperen" min har sjekket og får tak i komplett ombyggningsett med HEI fordeler. Ferdig ombygging levert meg kosta 5000,- Og da sitter den opp i bakkant slik som vanlig oppstt. 100% garanti på at dette fungerte.
Gamle plasseringen blir blendet ( standard handelsvare...) men CPU`en må omprogrammeres og tenningen justeres.
Men alle disse små ekstra kostene begynner å bli mange og dyre.... Budsjettet har allerede sprukket, og det før jeg har handlet
:P
Har lest igjennom mye av innleggene på siden om lt-1 motor. Kan ikke skjønne at dere ikke hørte litt på meg om mine erfaringer angående lt-1 motor.
Lt1 motoren er ikke enkel å ha med å gjøre pga braketter, fordeler osv.......
Hvorfor må man nødt til å finne opp kruttet på nytt?
Hvorfor må man nødt til å finne opp kruttet på nytt?
SitatHvorfor må man nødt til å finne opp kruttet på nytt?
Har vel egentlige ikkenoe med å finne opp kruttet på nytt. Heller mangel på muligheter!!
Hvis du finner en 4.0L til 4,6L V8 av moderne type som kan passe inn, så er jeg absolutt åpen for forslag, men jeg finner INGEN !! 4,7L kunne med et ramaskrik ha gått hadde det ikke vært for ant HK.
4,7L på 245hk = nesten 90.000,- i avgifter og hvis ikke noen har tenkt til å sponse meg med den summen, så har jeg ikke råd! Ei heller tålmodighet til å vente i 4 år til før det er "gratis".
SitatHvorfor må man nødt til å finne opp kruttet på nytt?
Har vel egentlige ikkenoe med å finne opp kruttet på nytt. Heller mangel på muligheter!!
Hvis du finner en 4.0L til 4,6L V8 av moderne type som kan passe inn, så er jeg absolutt åpen for forslag, men jeg finner INGEN !! 4,7L kunne med et ramaskrik ha gått hadde det ikke vært for ant HK.
4,7L på 245hk = nesten 90.000,- i avgifter og hvis ikke noen har tenkt til å sponse meg med den summen, så har jeg ikke råd! Ei heller tålmodighet til å vente i 4 år til før det er "gratis".
lt-1 motoren er jo fra 260 hk og oppover, hvis du ikke har funnet en 5.0 liters utgave da fra en buick stasjonsvogn
Så avgiftene blir jo høyere en på 4,7 litern.........
En 5,2 grand motor må være enklere å montere en en chevy avgiftsmessig er jo den på 220 hk...
Virker som om alle her på forumet vet hvordan man skifter en motor.
Jeg hadde ikke visst hvor jeg skulle begynne engang. ::) Det må da være masse jobb.
Ingen snarveier for å skremme litt mer hester ut av 2.5 motoren? Det må da bo mye mer enn 120 hester i den. Med så stort volum.
Virker som om alle her på forumet vet hvordan man skifter en motor.
Jeg hadde ikke visst hvor jeg skulle begynne engang. ::) Det må da være masse jobb.
Ingen snarveier for å skremme litt mer hester ut av 2.5 motoren? Det må da bo mye mer enn 120 hester i den. Med så stort volum.
Hmmm, det reimhjulet nede til høyre, går det klar av rammevangen ?
Moro..!! Har du alle delene du trenger til ombygning da eller? Når håper du å ha den klar?
Bare så du vet det så trenger du ikke få den helt ferdig godkjent for å kunne kjøre lovlig evt til Evjemoen
He he Stein slik er livet desverre, tror det er mange som har det som deg. Min CJ-7 stoppet i juli mnd har ikke fått tid til å finne ut hva som er galt med den...................... TJ`n går i daglig bruk, nye aksler m arb, mmm har ligget i garasjen siden februar. Hvor er den weekenden de snakker om så varmt i Jp magazine hvor man kun konsentrerer seg om å mekke på Jp\n sin? Er det noen andre som kan fortelle meg det??? ::)
Ps Jeg føler med deg Stein.
Skulle gjerne hatt en '97 modell 5.3, med da stiger effekten til 285 hk eller så, og det spørs vel om det er spieselig for VaV.
For de som så på nyhetene nå, så skjønner man hvorfor jeg er prikete på dette med å ha fullt godkjent bil og ombygging.
En "råner" med trimma bil dro av veien og totalvraka den. Grunnet passe trimming og noe uvettig kjøring, får han ingen dekning på forsikringen, men han får en stor bot samt regress krav fra tollvesenet på hk avgiften i størrelse 150 - 300.000,-
Dog hører det med at han grisekjørte og hadde allt for stor fart når uhellet inntraff. Men det beviser at de kjører stram linje på dette!
Da drar jeg denne tråden frem fra glemselen igjen...
Ble litt inspirert etter en regntung søndag i Svinndal.
Uansett, har funnet ut at en Chevy '96 Vortec 5.0 liter akkurat sniker seg innenfor de 230hk som tilsynet har oppgitt til Stein.
Den har 220 hk som standard.
Skulle gjerne hatt en '97 modell 5.3, med da stiger effekten til 285 hk eller så, og det spørs vel om det er spieselig for VaV.
Denne mener jeg kommer med støpejernsblokk og alutopper. Ulempen er at den bruker et noe snedig system på injection siden. Den har en sentralt plassert injector, med en 8-beinet slange "edderkopp" som så går ut til hver sin tilkobling ute ved hver innsugsventil (i innsuget). Så ut som en artig løsning...
Har kommet over en story hvor en kan konvertere et marineinnsug til denne motor'n, da kan en bruke vanlige injectorer osv.
I tillegg, så mener jeg å ha lest at en muligens også kan bruke et LS-type innsug, men da sliter en med tenningen, da må en muligens bygge om til "coil-på-hver-plugg" tenning. Og da blir det vel så dyrt at det ikke er så veldig aktuelt.
Denne '96 Vortec 5000 motor'n har typebetegnelse L30, og det kan se ut som om den kun kom i '96, men det har jeg ikke verifisert. Kom vel også med 4L60 automaten, det er jo ei fin kasse.
Det som er helt sikkert, er at jeg ikke liker manuell i skogen...
I en av mine tidligere innlegg var det vel det jeg sa, at mopar 5,2-5,9 er det enkleste å sette inn.
Ettersom de er kompatible med elektronikken som er i bilen fra før.
Hvorfor finne opp kruttet på nytt, når andre har gjort det med stor suksess..
Okay Per, så når du prater om gromme deler, så er det grise-organer det er snakk om? hihi ;D ;D
ja ja nei nei... vel vel..
Tenk på meg da Per som muligens tar ut grise hjerte for å sette inn en 4,2 igjen...
Vel gudene er gale.......... :o ::) :P
He he ..
Vel Greia er den at..
Har jo v8 lt-1 motor i cj`n. Den er ikke så glad i mye vann, pga elektronikk som kan skape seg noe voldsomt..
Lt-1 = optispark/opticrap..
Men jeg skal først prøve noen triks på den før jeg begynner å demontere.
For å være føre var, har jeg kjøpt en 4,2 med 999 autokasse her fulgte det med alt som jeg kvittet meg med for 10 år siden.
Hvis jeg ikke får lt-1 til å bli så vanntett som jeg håper. gjør jeg kort prosess¨.
Da er det ut med v8ern så inn med 4,2`n.
Det eneste vi kommer til da å gjøre med den 4,2`n er tbi kit.Eventuelt hesco mpi kit.
.....og du har ikke små barn engang.... ;D
Du er velkommen til "arbeids-koloni" i Drammen, om du må "vekk" for å få gjort noe med det som er mest viktig...(jeep og sånn).
Kan ikke fruen bare bade i sjøen da....bare ett steinkast dit for dere ;D
Vel Her er svaret hvis man ikke skal finne opp kruttet helt på nytt av.
Nå får man kjøpt ferdig wiring kit til TJ for 5,2 og 5,9 mopar v8 motor. Enklere er det ikke..
(http://backwoodsoffroad.com/imimg/bwowhtjv8_1.jpg)
http://backwoodsoffroad.com/cgi-bin/imcart/display.cgi?item_id=bwowhtjv8&cat=4&page=1&search=&since=&status= (http://backwoodsoffroad.com/cgi-bin/imcart/display.cgi?item_id=bwowhtjv8&cat=4&page=1&search=&since=&status=)
Dette firmaet her selger "billige" motorer på ebay.
mye billigere en andre.
Lurer på å kjøpe en 8,1 ;D å sette den i 7ern for russlandturen. da blir det dreimoment å spark i den gamle rust kassa..
Fra spøk til revolver.. har vært i kontakt med de ang 5,3 vortec. den er det 275-285 hk. det er mere enn nok..
http://stores.ebay.com/bowautoparts (http://stores.ebay.com/bowautoparts)
Skjønner ikke helt hvordan jeg glemte å sette inn linken...
Boxter driverk har mere enn nok med den stakkars 2,7 som står der..
Hadde en slik boxter motorpakke som jeg ville bruke til beachbuggy.. Men heldigvis kom jeg på bedre tanker.Solgte hele greia til en stakkar som hadde knust motor å gir i samme smellen..
Det er jo til CJ`n jeg vil ha den 5,3`n på den 999kasse jeg kjøpte og en modda d300.
Kjøpte/vant en d300 igår på ebay. Fikk den for 200$. ¨SÅ nå har jeg en komplett CJ-7 motorpakke.
dvs 4,2 999 og 300. Meen jeg ville ha bytta 4,2`n med en 5,3. En komplett slik ligger på under 1000$.
"Hmmm, da må du ha et adapter mellom girkassa og motor'n, for det er vel ikke bolt on såvidt jeg husker ?" 999 automaten er jo orginal i 7ern m 4,2. adapter til gen 3 ligger på 400$
Et par ting med LSx motorene:
- De bruker et serpentin belte (reim) foran, og jeg tviler på at du får motor m/ AC inn mellom rammevangene på en 7'er. Da må du kaste ut AC pumpa, smi noen andre braketter & få tak i et passende belte. Evn. kikke om noen Hot Rod biter kan gjøre jobben...
Har jo serpentin belte i 7ern nå, det er ikke noe prp. Du setter motoren litt høyere i bilen å vips det er i boks. lt-1 motoren min står 5cm en den ville ha gjort. Olav Mangor Toften bygde "bombe" sikre motorfester. som den står i. De vil jeg bruke fortsatt.
- Bruker den en CPS (husker ikke i farta). Hvis ja, og den er festet bak på girkassa, så kan du få et problem. Først så må du skjære hull i kappa for å få på plass føleren. Så må du i tillegg fikle med flex-plata for å få på plass giveren. Mulig det finnes ei flexplate m/chevy innfesting, giver til CPS og converter boltemønster til 999'en ? Kan være verdt å sjekke (?) Er det ingen CPS, så er det jo greit.
Nop cps står i blokka rett bak reimhjulet foran. (har jo samme motoren bare i 8,1 i båten)
4L Stein? Trodde du hadde fått forhåndsgodkjent V8 prosjektet ditt?
Eller ønsker du større V8?
Kathrine
4L Stein? Trodde du hadde fått forhåndsgodkjent V8 prosjektet ditt?
Eller ønsker du større V8?
Kathrine
Stein ??...
Hei folkens!
Takk for mye nyttig info i denne tråden, er/blir meget lærerikt å følge med videre. Har selv gått til innkjøp av en TJ nå, så V8 er oppført på ønskelisten. Selv ser jeg for meg en Grand cheeroke som donorbil, aller helst den største, men det var disse karene hos BT da. Er det noen av dere som veit noe om Tyskerne har mye GC`er til en fornuftig penge?
AR
Hei folkens!
Takk for mye nyttig info i denne tråden, er/blir meget lærerikt å følge med videre. Har selv gått til innkjøp av en TJ nå, så V8 er oppført på ønskelisten. Selv ser jeg for meg en Grand cheeroke som donorbil, aller helst den største, men det var disse karene hos BT da. Er det noen av dere som veit noe om Tyskerne har mye GC`er til en fornuftig penge?
AR
Har du vært her: http://backwoodsoffroad.com/, www.bildelsbasen.no, http://www.blocket.se/vi/15826642.htm?ca=11_s osv, osv.
Jeg husker ikke om du kan bruke en før 98 Grand motor, det er noen endringer i eksos utslipps vediene rundt 98-99 hvis jeg ikke husker helt feil. Det kan påvirke valg av motor. Har du en 96-97 TJ, så mener jeg det går med en eldre motor.
Ellers, så virker det som om en helst bruker Chrysler pickup motorer fremfor Jeep Grand motorer, jeg synes å husek at det var pga enklere elektronikk...
Hei folkens!
Takk for mye nyttig info i denne tråden, er/blir meget lærerikt å følge med videre. Har selv gått til innkjøp av en TJ nå, så V8 er oppført på ønskelisten. Selv ser jeg for meg en Grand cheeroke som donorbil, aller helst den største, men det var disse karene hos BT da. Er det noen av dere som veit noe om Tyskerne har mye GC`er til en fornuftig penge?
AR
Har du vært her: http://backwoodsoffroad.com/, www.bildelsbasen.no, http://www.blocket.se/vi/15826642.htm?ca=11_s osv, osv.
Jeg husker ikke om du kan bruke en før 98 Grand motor, det er noen endringer i eksos utslipps vediene rundt 98-99 hvis jeg ikke husker helt feil. Det kan påvirke valg av motor. Har du en 96-97 TJ, så mener jeg det går med en eldre motor.
Ellers, så virker det som om en helst bruker Chrysler pickup motorer fremfor Jeep Grand motorer, jeg synes å husek at det var pga enklere elektronikk...
Har en 2000 TJ, så jeg må sikkert satse på en model fra 2000 eller nyere! Ser de bruker Mopar motoren fra pickuper ja, så på en av linkene tidligere i tråden, der de tok hele elnettet fra GCèn. Hadde vært topp å kommet over en kræsjet en da!
Takk for linkene over, jeg er litt dårlig på å finne utenlanske bilsalgssider. Det blir mest med å se på ebay.
AR
Hei igjen!
Sitter fremfor diverse valg fremmover, og har lyst på hint/tips fra dere ærfarne Jeepere. Drømmer jo om dette V8 greierne jeg også, men nå da jeg skal til med heving og 33" så kom jeg jo på at hær bør jeg vel tenke over noen valg først. Tenkte å gå for 4"heving med en gang, og da må jeg til med SYE med d samme. Så var det fort litt å tenke på, skal jeg satse på å bruke den orginale transferen med v8,blir det dumt å kjøpe cv mellomaksling for dana35 når jeg tenker å gå over til d44 etterhvert,likens med giringer i akslene hummmm....og hevesettet bør kansje kjøpes for 6syl, da v8 kommer til å veie mere osv osv. Er fort mye jeg kan glemme å tenke på hær, burde vel begynt med motor først sålkart, men har noen 33" som sågjerne skulle vært på bilen, skjemmes jo litt av å ha større reservehjul og vinterdekk en sommerdekka!
Har kansje sett for meg at det enkleste er å kjøpe en komplett V8 donorbil med kansje noen passende akslinger. Tips og råd mottas med takk, også om event. donorbil gjerne av lett krasjet type!
Arild Rabben
Vet ikke hvor lang en 5.2 V8 med auto og transfer er, men den har full time 4x4.5.2 fra grand cherokee ble levert med 231 de første årene. 242 ble vel levert ganske lenge på V8, men ikke de som ble tatt inn til Norge via importør
Nå hi-jacker vi tråden til Stein, men han flytter det hvis han ikke liker det ;D
Vanco kalippere forran, teraflex skivebremser bak og hydroboost gjør at du kan ha 4 stive hjul (37" og større) uten problemer på tørr asfalt. Han som setter opp aksler på løten har hi-lux godkjent med V8. Gikk fint når han dokumenterte at maks hastigheten på bilen ikke økte med V8.
...og så en tur til BT for nytt vognkort.