Skrevet av Emne: Bytte fra automatkasse til manuell kasse  (Lest 1328 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Thomas km

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 109
Bytte fra automatkasse til manuell kasse
« på: Fr.,18,Desember,2009,20,28 »
Har en 93 Laredeo med sekser, hvor automatkassa er ødelagt. Har vurdert å bytte til manuell kasse, har tidligere spurt om dette her og ble vel den gang avrådet fra å gjøre dette. Tillater meg likevel å spørre noen som kan, hva må til. Hvordan påvirker dette elektriske komponenter, og hva må eventuelt byttes/bygges om av elektriske komponenter. At det nok er en del annet av braketter, spakstell som må byttes er rent enklere.

Takknemlig  for svar!

Utlogget 512TR

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 48
Re: Bytte fra automatkasse til manuell kasse
« Svar #1 på: Fr.,18,Desember,2009,21,56 »
Tror ikke det eletriske byr på så store problemer, tror nesten det er bare NSS (Neutral Safety Switch) som du må gjøre noe med. Det er den som gjør at du ikke kan starte bilen uten at auto kassen står i park eller neutral, samt gir signal til ryggelysene i revers.

512TR

"There is only ONE true American sportscar...the JEEP" -- Enzo Ferrari

Utlogget Thomas km

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 109
Re: Bytte fra automatkasse til manuell kasse
« Svar #2 på: Fr.,18,Desember,2009,23,50 »
Hvor sitter denne delen du referer til? Flott med skikkelige opplysninger.

Utlogget 512TR

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 48
Re: Bytte fra automatkasse til manuell kasse
« Svar #3 på: Ti.,22,Desember,2009,07,32 »
Hei Tommas km,

først må du sjekke hvilken automatkasse du har i bilen.

Er det en AW4 står er NSS plassert på høyre side av kassen.



Hovedsakelig trenger du bare å koble sammen to ledninger slik at du kan starte motoren til en hver tid så lenge tenningen er på.(Terminal B og C)



Så må du koble inn ryggelys bryteren på den manuelle kassen mellom terminal A og E.



Du trenger muligens også en CPS (chrankshaft position sensor), denne har litt andre fester på manuell vs automat, den gjør akkurat samme funksjon på manuell...forteller PSM hvor motorent TDC er.



Det som gjør at dette blir en enkel sak er at AW4 kassen har en egen styring TCU (trans control unit) og ikke er styrt av motorens  PSM (Power Control Module)

Det elektriske er ikke det som er mest jobb med, det mekaniske med cluchpedal, clutch sylinder etc er vel større utfordring.

En annen sak er hvorfor du vil gå fra automat til manuel, har du AW4 kasse er denne en bunnsolid kasse med svært få feil og i kombinasjon med 242 transferkassen et meget bra og konfortabelt oppsett. Det skulle være temellig lett å få tak på en brukt automat fra en skrotet bil til en rimelig penge.
512TR

"There is only ONE true American sportscar...the JEEP" -- Enzo Ferrari

Utlogget Thomas km

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 109
Re: Bytte fra automatkasse til manuell kasse
« Svar #4 på: Ti.,22,Desember,2009,21,51 »
Skal få sjekket opp hvilken automatkasse jeg har, men den har vært overhalt i hvertfall to ganger av forrige eier. Mulig at jobben er utført mindre bra siden feil oppstår igjen. Nå har en kar som skulle overta bilen etter meg latt kasse og transkasse ligge ute på bakken i nærmere et år. Så jeg ser ikke bort fra at det har skjedd litt av hvert av korresjonsangrep innvendig.

Har tidligere hatt auto kasser i andre amerikaner ( Chevrolet / 350 kasse ), men i Jeepen kunne jeg tenkt meg å hatt manuel. Grunnen er vel at den er mere å stole på, du har alltids et gir tilgjengelig om noe skulle ryke. I en auto kasse kan du for eksempel miste revers, noe skitt å dytte en slik bil.

Andre fornuftige argumenter har jeg ikke, så om de er fornuftige er vel ikke sikkert det heller. Ellers takk for at dere veileder meg, og sender flotte sprengskisser. Atter mange takk.