Skrevet av Emne: Trekkkraft på en ZJ 5.2 liter V8  (Lest 3339 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget bubba13

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 14
  • Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 V8
Trekkkraft på en ZJ 5.2 liter V8
« på: Sø.,31,August,2008,10,12 »
Hei!
 
Har sett det har stått noen annonser som sier at ZJ'en med 5,2 liter V8 har trekkkraft på 3.5 tonn, men i vognkortet på min står det 1850 kilo sånn ca...

Hva kan dette være?

Mvh
Geir Bakke

Utlogget bas

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 70
Sv: Trekkkraft på en ZJ 5.2 liter V8
« Svar #1 på: Sø.,31,August,2008,14,05 »
Hei

Her er det tilhengerfeste som setter begrensninger. Har du et avtagbart feste, så er nok ikke trekkkraften mer enn 2 tonn.
Trur også det avhenger av  Biltilsynet når bilen ble vist første gang.
Ser på forumet at flere har forsøkt å få bilen registrert for 3.5 tonn. Krever da papirer fra Jeep importøren.

Skal du dra så tungt som opp mot 3.5 tonn, må det monteres en ekstra oljekjøler til automaten.
Amerikanerne kaller dette for tow-pack, der ekstra oljekjøler er en del av pakka.

Men skal jeg være helt ærlig, så er 3.5 tonn for mye å ha bak en bil som bare veier 1.9 tonn.
Får hengeren styring, ja da bærer det ut av vegen.
Kjører en del med hester bak, og 1.7 tonn totalt, med 2 hester som beveger seg, og det er tungt nok.

Men det er min mening da... ::) ::)

hilsen bas
`93 Jeep Grand Cherokee 5.2 ltd.
  Medlem nr 826

Utlogget Vier

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 36
    • Haugaland Offroaders
Sv: Trekkkraft på en ZJ 5.2 liter V8
« Svar #2 på: Sø.,31,August,2008,15,38 »
Som bas sier så må du ha papir fra importøren, og stikke innom din lokale trafikkstasjon så ordner de nytt vognkort. Det er så enkelt. Ingen problem å få det papiret hos importøren. Gratis var det og  :)
Jeg hadde avtagbart feste for 3,5tonn på min ZJ...

Jeg tok turen over fjellet og hentet en Wagoneer på henger for noen år siden. Over 2,5tonn bak en ZJ..... kommer aldri til å gjøre det igjen. Selvsagt går det, men det tar lang tid og du skal ha litt peiling på hvordan en henger kan ta knekken på deg. En Jeep er rett og slett ingen god trekkvogn.
Øystein Vierdal
Sveio midt i leio :-)

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Sv: Trekkkraft på en ZJ 5.2 liter V8
« Svar #3 på: Ti., 2,September,2008,00,38 »
Sitat
men i vognkortet på min står det 1850 kilo sånn ca...
  Heisann. I instruksjonsheftet står det: "Maks tillatt tilhengervekt: 2000-3500 kg, avhengig av tilhengerfeste." Jeg tolker det som står i vognkortet som vekt med B sertifikat. Videre står det: "HVOR TUNGT SLEP KAN DU DRA MED DITT FØRERKORT?   B-FØRERKORT: Se bilens vognkort. BE-FØRERKORT: 2000-3500kg, avhengig av bilens tilhengerfeste". Nå er mitt instr.hefte svensk.
Sitat
En Jeep er rett og slett ingen god trekkvogn.
Her må jeg nok si meg helt uenig. Jeg har trukket en del hengere med  2-2500kg med grus,sand ol., og bilhenger med en bil på 1200kg, altså ca.1700kg,med jeepen, og syns bilen oppførte seg eksemplarisk.(bortsett fra bensinforbruket) ::) Jeg har i mange år trukket stor campingvogn, men dessverre ikke med Jeepen ennå. Sist med en Chevy Starcraft med 6,2 l diesel. For lite hk, men en tyngre bil enn Jeepen, og i så måte en drøm å dra vogn med da jeg ikke merket vekten bak, før i oppoverbakker. ::) Men, sant skal sies, og bilhenger med en bevegelig, tung ting bakpå, merkes mye bedre enn en tilhenger med "død" masse på. Jeg merket f.eks vesentlig forskjell om bilen bakpå sto med front forover eller bakover. 
« Siste redigering: Ti., 2,September,2008,00,42 av Fighter »
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Trekkkraft på en ZJ 5.2 liter V8
« Svar #4 på: Fr., 5,September,2008,18,51 »
Om bilen står forover eller bakover på en tilhenger har veldig mye å si for vekten du skal ha på kula. Noen biler er tunge forran, andre er tunge bak, mens de fleste nogelunde likt. Men det som kan variere er overhenget på bilen forran og bak. Så man må passe på å plasere lasten på hengern slik at man har rundt 75 kg på kula, da er boggien på hengern jevnest belastet, og henger ligger best etter bilen.
Jeg har også kjørt mye med henger etter min WJ, det er riktig nok 3.1 td, men jeg må si at dette er helt kongebil å dra med. Dro senest en 24fots trebåt på boggihenger. ca 2300 - 2500 kg total hengervekt. Var bare å hive seg ut på E18 fra Oslo, og sette cruisekontrollen på 95. Så holdt den det hele veien hjem til Larvik. Og da er ikke bilen chippet en gang. bilen brukte 1.3 på mila i følge computern. Dette er grunnen til at jeg droppet V8, og gikk for diesel istedet. Dessuten er dieselen VESENTLIG sprekere når den er chippet.
De som påstår at GrandCherokee ikke er noe å dra med, har enten forliten motor, eller totalt feil lastet henger.

I forhold til dette med førerkort, så står det ingenting i vognkortet om hva du har lov til å trekke med det og det førerkortet. Reglen er enkel.
Har du B, så må du passe på at totalvekt bil+totalvekt henger ikke overstiger 3500 kg. Spiller ingenrolle om bilen og henger er tom. Det er totaltvekta som gjelder.
Har du BE, så kan du kjøre bil med totaltvekt opp til 3500 kg, + det den har lovlig lov til å dra i vognkortet.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget hammond

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 353
  • Are you late? Try a V8...
    • My 5.9 Jeep ZJ Page!
Sv: Trekkkraft på en ZJ 5.2 liter V8
« Svar #5 på: Lø., 6,September,2008,10,25 »
Her er det tydeligvis snakk om at enkelte ikke kan og kjøre med henger og synes dette blir skummelt med tyngre hengere.

Jeg har selv hentet (og venner av meg) hentet flere biler med jeepen.

siste var en 1970 cadillac på 2,3 tonn pluss hengeren på 700 kg totalt 3 tonn.
Bilen veier 1970 kg pluss fører pluss kone, pluss hunder og bagasje siden man skulle overnatte i oslo ei helg.
bilen ca 2200 kg
så: totalt 5,2 tonn veide hele stasenn da.

Jeg har gassdrift på bilen, så det kostet under 1000 kroner og kjøre fra oslo til ålesund med denne ekvipasjen! (2,1 på mila til 6 kroner literen)

så det fungerer fint.

pass på oljekjøler og at bilen har det bra og ta det med ro så er dette fine biler og trekke tunge lass med!

når det gjelder vekten på kula så bør man ha 75 kg på den!
Are you too late? Try a V8...

Utlogget Vier

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 36
    • Haugaland Offroaders
Sv: Trekkkraft på en ZJ 5.2 liter V8
« Svar #6 på: Lø., 6,September,2008,21,28 »
Det er stor forskjell på hengere, men jo kortere akselavstand på trekkbilen jo mer ustabilt. ZJ er både kort og lett, noe som ikke akkurat gagner kjøreegenskapene. For all del, jeg hadde ZJ i 5 år og savner den egentlig ennå men bruker privatbilen min hovedsakelig til å trekke henger med 18-1900kg bil oppå. Tro meg, hadde ZJ vært stabil nok og girkassen i den (46RH) ikke hadde vært så dårlig så hadde jeg nok hatt en slik nå og. V8'eren er fin motor, men alle som har hatt chryslerprodukter vet at girkassen ikke liker å jobbe hardt.

Det verste jeg har trukket er en enakslet campingvogn jeg hadde som var 1200kg lett. Jeg veide tilogmed kuletrykket med badevekt, men den vogna var over hele veien. ZJ'en likte ikke den vogna... Jeg dro den senere med en Dodge Ram, og vogna oppførte seg naturligvis akkurat likt. Forskjellen var at Dodgen brydde seg overhode ikke om det, og det ble en mye mer behagellig tur.

Det er bra at folk har hatt gode erfaringer, og WJ kan jeg ikke uttale meg om, men det er viktig å skjønne at det ikke er gunstig å trekke henger som er tyngre enn trekkbilen i lengden. Skal du kjøre mye med stor henger, bør du finne en stor bil.

Dette ble selvsagt en avsporing av utgangspunktet i tråden, men det kan vi nok leve med.
Øystein Vierdal
Sveio midt i leio :-)

Utlogget hammond

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 353
  • Are you late? Try a V8...
    • My 5.9 Jeep ZJ Page!
Sv: Trekkkraft på en ZJ 5.2 liter V8
« Svar #7 på: Sø., 7,September,2008,01,59 »
Enig og uenig.

Jeepen lider av at den er for kort, noe som kan gjøre den ustabil. men, på den annen side, så er det grunnet til at den er så god i terrenget. for de som ønsker en "lengre" jeep, kan kjøpe durango. da ofrer man tereng egenskaper igjen. så dette er et personlig valg.

Jeep zj er forresten ikke spesielt lett i forhold til størrelsen. dødvekt er 1970 kg uten fører. så litt bagasje så er man fort oppe i 2.2 tonn.

Når det gjelder girkassen så er 46RH en av de beste girkassene som chrysler har produsert. det er en 727 med overdrive som satt bakpå biler med 426 hemi og var brukt i nascar og racing. Min jeep har nå gått 300000 km og den virker enda. var og henta en cadillac i oslo for 2 helger siden.
girkassen tåler en støyt og man må, som på alle kasser, passe på og ha oljekjøler og bytte av filter og olje.

når det gjelder den vogna di, så er det nok vogna som var dårlig konstruert. en bil kan ikke "like" en vogn på noen måte, det er enkelt og greit snakk om balanse og last i vogna.

for eksempel har suburban en vekt på 2.8 tonn men har lov og trekke 7.5 tonn.


Are you too late? Try a V8...

Utlogget Micke66

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 72
Sv: Trekkkraft på en ZJ 5.2 liter V8
« Svar #8 på: Sø., 7,September,2008,12,47 »
Først svar til Bubba på det han spør om:

Har du en 93-94 modell så er den registrert for rundt 1800 kg, i 1995 kom de med godkjennelse for 3500kg. Med en telefon til Møller så får du utstedt et papir som sier at 94 modellen er identisk maken til 95-98 modelene og bør/skal godkjennes på lik linje som de. Dette papiret tar du så med til biltilsynet hvis da ditt hengerfeste er godkjent for 3500kg (det står trykket på festet) er det ingen problemer. Jeg har i disse dager selv gjort dette. I mitt tilfelle var bilen levert med orginalhengerfeste som var godkjent inntil 3500, noe som importøren fikk med i brevet. Det nytter heller ikke å få kopi av brevet da det inneholder understellsnr. Biltilsynet scanner brevet inn og lar det ligge sammen med annen dokumentasjon på din bil.

Siden svar til alle "synsere";

Vet dere ikke svaret 100% sikkert så var da grei å la være å svare, dette gjør bare at hvos en har problemer blir vilseledd og utfordringen enda større en den opprinnelig var.
+ all omtale om hvor vanskelig det er å kjøre med en last på 3500kg???? hva har det med spørsmålet å gjøre? Det må jo være opp til hver enkelt og begrensningene i førerkortet?

Mikke

Utlogget hammond

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 353
  • Are you late? Try a V8...
    • My 5.9 Jeep ZJ Page!
Sv: Trekkkraft på en ZJ 5.2 liter V8
« Svar #9 på: Sø., 7,September,2008,17,04 »
Joda, det er som du sier. svaret kan faktisk være forskjellige for hver enkelt sjåfør.

har man forsskjellig grad av erfaring, så hjelper det ikke hvor bra/dårlig utstyret vårt er uansett.

Jeg ville bare få fram at de jeepene klarer fint og trekke 3,2 tonn og det går fint og holde fartsgrense og slikt med de og.

hvilke begrensinger man har som sjåfør, skal jeg ikke legge meg borti, da erfaring er helt indivituelt.

lurer man på og trekke tungt, og er usikker på dette, så dropp det. mister man kontrollen, så kan det definitivt gå galt for alle andre på veien og. best og være på den sikre siden :)
sannheten uansett er at en tyngre bil, vil uansett være bedre på veien med tung last. helst bør man overstige vekten av sin egen henger med bilen.

mitt svar var uansett bare et synspunkt basert på erfaring. Jeg har kjørt en del buss, og vogntog og har da erfaring fra dette. også på vinterføre. så utifra det, så har jeg lov til og si at Jeep zj oppfører seg greit med tung last. Det er min erfaring.
Are you too late? Try a V8...

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Sv: Trekkkraft på en ZJ 5.2 liter V8
« Svar #10 på: Sø., 7,September,2008,20,55 »
Sitat
Først svar til Bubba på det han spør om:
Jeg er litt enig med Mikke. Jeg tror nok at Bubba fikk svar på sitt sp.mål, men det "tok vel litt av" etter at Vier skrev: 
Sitat
En Jeep er rett og slett ingen god trekkvogn.
Da føler jeg at for ikke å "skremme" Bubba og andre som eksempelvis vurderer å kjøpe en Jeep zj, og som har campingvogn, også må få lese om andre ærfaringer. Hvordan hver enkelt opplever bilen sin som trekkbil, innehar nok mange forskjellige elementer, men at det er generelt Jeepen sin feil at noen opplever den som dårlig, er jeg uenig i. Og for min del er det ingen synsing!  :) Så, beklager Bubba at det ble litt mer enn det du spurte om.  men regner med at du i tillegg til svar også har fått litt "kjøtt på beinet", og ikke er skremt fra Jeep og forum.  ;D
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget Micke66

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 72
Sv: Trekkkraft på en ZJ 5.2 liter V8
« Svar #11 på: Sø., 7,September,2008,21,03 »
Hei igjen
Jeg var vel bare litt ekstra følsom idag (fikk ikke noe på fruen i helgen:) Men det var vel heller av generell karaktær jeg mente at det er ikke vits i å svare hvis en ikke vet svaret.
Men noen ganger kan det jo være riktig å få noen hint og tips i riktig retning, men de ganger bør jo den som svarer understreke at han "tror" at det kan være riktig, man at dette da ikke er fakta.
Men forumet er et meget godt hjelpemiddel til oss alle, noen her på forumet er skikkelig dyktige og de er gull verdt.

M

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Sv: Trekkkraft på en ZJ 5.2 liter V8
« Svar #12 på: Sø., 7,September,2008,21,17 »
Bare sunt med noen meningsytringer. ;D Og at forumet er gull verdt, helt enig. Det jeg leste her var f.eks. en viktig medvirkning til at vi valgte Jeep ZJ.  ;D
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget hammond

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 353
  • Are you late? Try a V8...
    • My 5.9 Jeep ZJ Page!
Sv: Trekkkraft på en ZJ 5.2 liter V8
« Svar #13 på: Sø., 7,September,2008,23,58 »
ja, for all del.


Jeg har meget respekt for gamle travere som har gjort hjemmeleksene sine og lært ting på den tunge måten med shop manual og skrujern, og alikevel gidder og dele erfaringer som kan spare oss andre både tid og penger.
Takker og bukker!

når det gjelder meningsytringer så er det alltid det. Jeg hører enkelte "påstå" at slik er det, mens i mange tilfeller er det ikke slik men noe annet. eller medvirkende årsak til et evt. problem.

Når jeg påstår at jeg mener jeepen fungerer fint som trekkvogn, så er det fordi jeg mener det. problemet er at det kan stemme for noen og ikke for andre.jeg vil vri diskusjonen litt til at det faktum og kjøre med henger i seg selv faktisk kan være forskjellig utifra hvor man er, og hvor man kjører.

f.eks vil det kunne være bedre og trekke en 1200 kg tung vogn med en 600 kg bil på flat og tørr veg rett fram enn og trekke en 1200 kg vogn med en 3000 kg tung bil på heftig vinterføre med stålis. legg merke til "kan være bedre"

så jeg ønsker uansett den som skal til og trekke noe tungt lykke til, pass på alle væskenivåer, sjekk temperaturmåleren, pass spesielt på girkassenivå og evt farge på oljen, og ta det med ro.

det og få en henger som kommer ut på siden er definitivt mulig med en jeep zj

for og avslutte så kan jeg jo nevne at i Ålesund hadde vi nettop ei ulykke der en kar hadde en normal henger bak på en dodge srt-10.
resultatet var at han snurra, hengeren dro han rundt og de møtte en lastebil i fronten. ingen dødsulykke heldigvis.

når saken kom til en slutt viste det seg at sjåføren i srt-10 hadde så klokketro på bilen og dens motor at han hadde begynt og kjøre om kapp med en BMW med henger og mest sannsynlig kommet opp i hastigheter og g krefter som ingen hadde kontroll over.

trist sak naturligvis.

så husk: uansett kjøretøy; problemet eller løsningen på sådann er alltid lokalisert en halv meter bak rattet!
Are you too late? Try a V8...

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Sv: Trekkkraft på en ZJ 5.2 liter V8
« Svar #14 på: Ma., 8,September,2008,00,44 »
AMEN!  ;D ;D
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8