Om bilen står forover eller bakover på en tilhenger har veldig mye å si for vekten du skal ha på kula. Noen biler er tunge forran, andre er tunge bak, mens de fleste nogelunde likt. Men det som kan variere er overhenget på bilen forran og bak. Så man må passe på å plasere lasten på hengern slik at man har rundt 75 kg på kula, da er boggien på hengern jevnest belastet, og henger ligger best etter bilen.
Jeg har også kjørt mye med henger etter min WJ, det er riktig nok 3.1 td, men jeg må si at dette er helt kongebil å dra med. Dro senest en 24fots trebåt på boggihenger. ca 2300 - 2500 kg total hengervekt. Var bare å hive seg ut på E18 fra Oslo, og sette cruisekontrollen på 95. Så holdt den det hele veien hjem til Larvik. Og da er ikke bilen chippet en gang. bilen brukte 1.3 på mila i følge computern. Dette er grunnen til at jeg droppet V8, og gikk for diesel istedet. Dessuten er dieselen VESENTLIG sprekere når den er chippet.
De som påstår at GrandCherokee ikke er noe å dra med, har enten forliten motor, eller totalt feil lastet henger.
I forhold til dette med førerkort, så står det ingenting i vognkortet om hva du har lov til å trekke med det og det førerkortet. Reglen er enkel.
Har du B, så må du passe på at totalvekt bil+totalvekt henger ikke overstiger 3500 kg. Spiller ingenrolle om bilen og henger er tom. Det er totaltvekta som gjelder.
Har du BE, så kan du kjøre bil med totaltvekt opp til 3500 kg, + det den har lovlig lov til å dra i vognkortet.