Skrevet av Emne: 1999 WJ, noen spørsmål  (Lest 2671 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
1999 WJ, noen spørsmål
« på: To., 7,August,2008,10,13 »
Skal ta inn en WJ i bytte på jobb.

Bilen er en 4.0l med 242 transfer.
Laredo utgave, ellers en fin bil.

Hva slags aut kasse er på en slik?
Plast lykteglassa, drivakselmansjetter og bremseskiver er slitt. Hvor kjøper man det i USA?

JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: 1999 WJ, noen spørsmål
« Svar #1 på: To., 7,August,2008,15,10 »
Skal ta inn en WJ i bytte på jobb.

Bilen er en 4.0l med 242 transfer.
Laredo utgave, ellers en fin bil.

Hva slags aut kasse er på en slik?
Plast lykteglassa, drivakselmansjetter og bremseskiver er slitt. Hvor kjøper man det i USA?



Sjekk www.4wheelparts.com, og velg "Trucks" i menyen øverst til venstre. Tror de har til denne bilen. De sender ikke utenfor USA, så du må snakke litt med din venn Larry igjen om du skal bestille derfra.
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: 1999 WJ, noen spørsmål
« Svar #2 på: To., 7,August,2008,16,00 »
Takk, Jan Erik.
Skal se der. Kan evt bruke Jetcarrier.
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: 1999 WJ, noen spørsmål
« Svar #3 på: To., 7,August,2008,20,15 »
Du kan også sjekke ebay. søk på Grand Cherokee 99 så får du opp en god del treff. google funker også bra hvis du prøver på "grand cherokee 99 head lamp" osv. fantasien setter begrensningene her.
Husk på at Limited og Laredo har forskjellige lykteglass. Laredo har mørke glass, mens Limited har helt klare. Så her tror jeg du har muligheten til en face-lift hvis du ønsker.

Når det gjelder bremsene, IKKE kjøp originale. pass på at det er de nye akebono bremsene. Alle WJ'er har en TSB på akkurat dette. Skivene og kalipperne var for dårlige, og hvis man gjorde dette tidsnok (usikker på om dette gjelder enda) så fikk man byttet til akebono kalippere og skiver med nye klosser, helt gratis. Trodde det var 247 kasse på disse jeg. Er det Quadra-Drive eller Quadra-Track II kasse? uansett, så trodde jeg alle de hadde 247 transfer som har gerotor pumpe for å låse/bremse senter diffen. Forskjellen på Q-D og Q-T er at det på Q-D også finnes gerotor pumpe i diffene forran og bak, som er en veldig bra diffbrems og er absolutt å foretrekke.

hvis du går inn på http://www.wjjeeps.com så ligger det MASSE info om disse bilene, deler, forbedringer osv. helt konge webside.

Ang girkassa du spør om så er jeg ganske sikker på at 4.0litern har 42RE kasse, turbodiesel har 44RE mens 4.7 litern har 45RE eller 545RE hvis kassa er omprogrammert (også en TSB) eller om bilen er nyere enn en dato i 2000.
Første tallet i kassa forteller om hvor mange gir kassa har. Andre tallet forteller hvor mye moment kassa tåler/er bygd for, og bokstaven E står for elektronisk styrt, mens tidligere kasser hadde RH hvor H stod for hydraulisk styring.
« Siste redigering: To., 7,August,2008,20,18 av Tomas »
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: 1999 WJ, noen spørsmål
« Svar #4 på: To., 7,August,2008,21,06 »
Takk, Tomas for god hjelp.

Det er 242 transfer, dvs selec trac. Vil det si at den ikke har problem med bremser?
Kommer nok til å bestille delene hos min venn Larry i mad4wd. Han sa at skiver og klosser koster $200 for begge hjula. Hos vår lokale Jeep forhandler ville de ha 1700 + mva bare for klossene.
Og lyktene ville de ha over 4000,- + mva pr lykt.... De så jeg på et amerikansk nettsted for $120 pr stk

Er de blanke lyktene finere/tøffere enn de mørke?
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: 1999 WJ, noen spørsmål
« Svar #5 på: To., 7,August,2008,23,24 »
lyktene får du også helt ned i 120 dollar for paret. http://autoparts.pricegrabber.com/headlights/m/77005949/

Personlig syntes jeg tidligere att mørke laredo lykter var tøffest. Men nå må jeg si at jeg syns klare Limited glass er tøffere :-)
Du får også mange andre typer lys hvis du først skal bytte. Du får projector lights, og xenon lamper osv. Masse å velge å vrake i der borte. Bare pass på at du ikke kjøper "sealed beam" det er nemlig lykter med integrerte pærer som ikke lar seg bytte. Mange amerikanere sverger til de lampene. Så når pæra er gåen, så syns de det er like greit å kjøpe ny reflektor også. De koster ikke noe særlig mer ett et par pærer allikevel  :)

Bremsene har ingen ting med transfern å gjøre. Alle WJ mener jeg ble levert originalt med de dårlige bremsene. skivene tåler ikke varmen, og slår seg veldig fort. Etter kort tid kom Jeep med en TSB (gratis bytte/reperasjon) og leverte da akebono kalippere og skiver. Søk litt på google, så finner du masse info om dette.

litt info om emnet http://www.ilovejeeps.com/forums/showthread.php?t=17272

her er link til projector headlamps, tror det er ett par. Det er slike lys med linser i, sånn som er på de fleste nye biler. http://cgi.ebay.com/ebaymotors/99-00-04-JEEP-GRAND-CHEROKEE-PROJECTOR-HALO-HEAD-LAMPS_W0QQitemZ140255711923QQcmdZViewItem?IMSfp=TL0808061417r36055


Her er litt info om de forskjellige WJ modellene og slik de ble utstyrt http://en.wikipedia.org/wiki/Jeep_Grand_Cherokee#WJ_.281999.E2.80.932004.29

her er info om de forskjellige motorene, girkassene og transferkassene http://www.wjjeeps.com/tcases.htm

Ang. select-track kassa di så er vel den veldig lik 247 kassa. bare at du har 2 høy i tillegg. Men jeg tror muligens din bil kommer uten gerotor pumpe i for og bakakslen. altså veldig lik quadra-track II systemet. det vil si at den kun greier å fordele kraften ifra motor mellom front og bak akslen. Litt på tynn is her, men jeg tipper det. Andre får heller avkrefte eller bekrefte dette. Men jeg hørte at flere som kjøpte slike biler med Quadra-Track II, altså uten diffbrems forran og bak, fikk byttet og gjort om til quadra-drive systemet. Med Q-T blir du nemlig stående å spinne på ett hjul forran og ett bak som regel. Mens med Q-D systemet så vil oljepumpa i diffen overføre kraften til det hjulet som ikke spinner. Og slik fungerer det både forran og bak.

her er en film som viser hvordan Q-D funger i praksis. http://www.youtube.com/watch?v=i0bKtjvnM8Y
Q-T er det samme som Q-D, bare uten diffbrems forran og bak som bremser det hjulet  som spinner.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

renegade

  • Gjest
Sv: 1999 WJ, noen spørsmål
« Svar #6 på: To., 7,August,2008,23,47 »
Og lyktene ville de ha over 4000,- + mva pr lykt.... De så jeg på et amerikansk nettsted for $120 pr stk
Er de blanke lyktene finere/tøffere enn de mørke?

Skal du beholde den, eller er det snakk om vidersalg ?
Hvis noen gidder, så kan en slipe & polere opp plastglass.
Se f.eks her:

http://www.clublexus.com/forums/showthread.php?t=285498&page=8

MEN: Hvis lampene har en UV-coating, så vil du slipe bort denne, og da vil du være nødt til å polere lykteglassa jevnlig for å holde de klare...

Jeg har tenkt å slipe lyktene på asfaltslikkeren, de er ganske stygge.  Jeg fikk ikke tak i finere papir enn 2000, så jeg sliper først med det, så mulignes med stålull og tilslutt med PlastX.


Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: 1999 WJ, noen spørsmål
« Svar #7 på: Fr., 8,August,2008,01,00 »
Mye gode tips, her.. Takk skal dere ha.

Jeg jobber blant annet som bilselger hos lokal VW/Audi forhandler..
Dette er en bil jeg evt skal ta inn i bytte og da selge videre. Bilen er fin, kun 80.000km.
Den er mørk grønn, Laredo. 

Blir nok å skifte skiver/klosser (skal sjekke det med type calipere) og kjøpe nye mørke lykter evt skifte til Limited lykter når jeg har bestemt for hva som er finest. Tror ikke det blir mer avansert enn det. Nesten så jeg kunne tenkt meg den selv, men har vel egentlig ikke bruk for mer biler.  :)
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Sv: 1999 WJ, noen spørsmål
« Svar #8 på: Fr., 8,August,2008,01,40 »
Etter at du har fikset den opp og evt. kjørt den litt, blir det kanskje som med Tine melk: "må ha den, bare må ha den"!  ;D
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: 1999 WJ, noen spørsmål
« Svar #9 på: Fr., 8,August,2008,07,44 »
En ting er ivertfall sikkert. Grand Cherokee WJ er helt sinnsykt deilig bil å kjøre. både langt og kort, sommer som vinter. veldig god fremkommelighet og utrolig kjørecomfort. Selv om jeg holder en knapp på limited og diesel da  ;D
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.