Skrevet av Emne: Skifting av oljerør.  (Lest 1382 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Anders B

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 18
Skifting av oljerør.
« på: Ma., 4,August,2008,12,00 »
Hei, takk for et flått forum, har hatt mye nytte og glede av det.
Jeg har en 1997 ZJ med 4.0l motor. Nå har jeg en lekasje i slangekoblingen mellom radiatoren og oljerørene som kjøler atomatkassa. Har kjøpt nye rør med slanger på Klintberg & Way.
I følge Haynes er dette en "new-style fitting" og det skal kun trenges og presse de gule "tabs" for og få de fra hverandre. Har presset til jeg er blå på fingrene og har og forsøkt forsiktig med tang, men de sitter som f... er redd for å dra i stykker noe..
Har noen erfaring med dette..??? ::)
- 97 ZJ 4.0 l

Utlogget sivrt

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1004
Sv: Skifting av oljerør.
« Svar #1 på: Ma., 4,August,2008,14,52 »
Disse ruster over tid og de gule plastklipsene vil henge noe i niplene på slangene. Jeg brukte to vannpumpetenger, en til å presse sammen plastklipsene og en til å vri nippelen på slangen. Vred slangen frem og tilbake samtidig som jeg dro slange og rør fra hverandre helt til de løsnet..
`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.

Utlogget Anders B

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 18
Sv: Skifting av oljerør.
« Svar #2 på: Ti., 5,August,2008,10,51 »
Tusen takk for svar. Jeg skal gjøre et nytt forsøk!
- 97 ZJ 4.0 l

Utlogget skruknott

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 81
Sv: Skifting av oljerør.
« Svar #3 på: Ti.,12,August,2008,15,10 »
Fikk du skiftet oljerørene dine? Har samme utfordring med ett av mine (kommer et drypp fra koblingen i ny&ne) og kan vel like godt bytte først som sist. Er det lov å spørre hva røret kostet? Ser på amerikanske forum at koblingen ofte er svak på nye også, og at flere har kappet av gummien og erstatet den med hjemmelaget løsning med slangeklemmer... Ikke ideelt i min verden, men når noen har byttet flere ganger er det kanskje en grunn til det... Funker de nye hos deg bra?
Safety third

Utlogget Anders B

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 18
Sv: Skifting av oljerør.
« Svar #4 på: On.,20,August,2008,19,46 »
Ja, jeg fikk skiftet dem, jeg gjorde som nevnt, brukte to tenger og vrikket og vred (ganske forsiktig) inntil de kom fra hverandre. Det viste seg og at de gule plastik klipsene skulle følge med slangen. (jeg trodde de skulle sitte igjen på røret.
Kjøpte nye rør med slanger på Klintberg & Way for ca. 2100, husker ikke helt. Tror det har blitt bra, jeg skiftet og den bakerste nippelen dvs. den overgangen mellom røret og kassa. Her gjorde jeg imidlertid en generaltabbe ved å stramme til for mye slik at kasse sprakk..... Helvete... Enda jeg faktisk tenkte på det.
Nå er bilen kjørt på henger til Ringstad Atomatic Transmission Services (RATS) lit nord for Askim...
De tror de kanskje kan sveise, venter på rapport. De har ikke hatt tid til å se på den enda.
Billig blir det uansett ikke...
- 97 ZJ 4.0 l