Skrevet av Emne: Ombygging av 1993 Jeep ZJ 5.2 til Gassdrift  (Lest 4922 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget hammond

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 353
  • Are you late? Try a V8...
    • My 5.9 Jeep ZJ Page!
Ombygging av 1993 Jeep ZJ 5.2 til Gassdrift
« på: Lø.,26,Januar,2008,22,47 »
Hei.

Jeg skal nå gå igang med og bygge om min egen jeep til propandrift og tenkte og ta en masse bilder og legge de ut i en tråd her. Planen er og bygge den neste helg og ha den ferdig tidlig i uka.

Interessert i og se? følg med! så skal jeg ta masse bilde og forklare det jeg gjør.
Jeg er autorisert LPG ombygger og denne gangen er det ikke kundebil men endelig min EGEN Jeep som skal under "Kniven"

min jeep er en 1993 Jeep Grand Cherokee 5.2 limited. km stand er 280000 km.
Bilder av jeepen ser du under.


Med tanke på besparelser for både min egen lommebok og miljøet pluss motoren så er dette noe jeg har gledet meg en stund til og gjøre.

Jeg skal og montere KN FIP KIT med det samme jeg har alt av i motorrommet. 25 ekstra hester sier man ikke nei takk til! Blir spennende og se om man merker det godt eller ikke.

Still gjerne spørsmål. gjerne kommentarer. gjerne kom med innspill hvis mulig.
Men husk: Vær snill og still spørsmål i forumet: "Spørsmål til Ombygging av 1993 Jeep ZJ 5.2 til Gassdrift"
Da slipper vi at denne "Write up'en" avbrutt av spørsmål hele tiden.

Bilen som skal bygges om:
« Siste redigering: Sø.,27,Januar,2008,15,10 av hammond »
Are you too late? Try a V8...

Utlogget hammond

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 353
  • Are you late? Try a V8...
    • My 5.9 Jeep ZJ Page!
Ombygging av 1993 Jeep ZJ 5.2 til Gassdrift
« Svar #1 på: Lø.,26,Januar,2008,22,48 »
Steg 1: Planlegging.

Som kjent har ikke ZJ noen hjulbrønn. dette er litt problematisk i forhold til plassering av tank. etter litt måling fant jeg ut at jeg erstatter reservehjulet med en "stående torrodial LPG tank" Dvs en tank som er designet for og etterlikne et reservehjul.

Så, dessverre: Reservehjul has to go!

Jeg har en original ekstrautstyrsbrosjyre fra 1994 Jeep Zj som viser at det finnes "Swing away tire" for Jeep Zj. dette kan løse problemet for de som absolutt vil ha med reservehjul i bilen. finner jeg tak i en slik er det mulighet for at jeg kjøper en slik.

Tanken er 88 liter. Alle LPG tanker har 20% sikkerhetsmargin dvs av 88 liter får jeg fylt 70.4 liter.

ellers skal det ikke være noen form for problemer på denne bilen.

Følg med!

Husk: Vær snill og still spørsmål i forumet: "Spørsmål til Ombygging av 1993 Jeep ZJ 5.2 til Gassdrift"
Da slipper vi at denne "Write up'en" avbrutt av spørsmål hele tiden.
« Siste redigering: Sø.,27,Januar,2008,15,13 av hammond »
Are you too late? Try a V8...

Utlogget hammond

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 353
  • Are you late? Try a V8...
    • My 5.9 Jeep ZJ Page!
Sv: Ombygging av 1993 Jeep ZJ 5.2 til Gassdrift
« Svar #2 på: Sø.,27,Januar,2008,15,19 »
Steg 2: Delene har ankommet!

Jeg har nå mottatt alle delene som skal brukes og deriblant tanken. under kan dere se bilder fra delene i settet:

Bilde 1: Her er det komplette settet.
Alt som trengs for og få gassdrift på Jeepen. 

Bilde 2: Datahjerne
Hjerna blir seriekoblet fra den originale hjerna til Jeepen. så denne leser alle data som hovedhjerna gjør og dermed er man sikret riktig tenningstidpunkt, oksygensensordata og andre vitale ting i et moderne insprøytningsanlegg.

Bilde 3: Fordamper
Denne er koblet til kjølevannet på bilen og gjør om gassen fra flytende form til gassform som motoren trenger. med andre ord starter ikke bilen på gass men anlegget virker først når bilen har nådd 55 grader. (Justerbart)

Bilde 4: HovedMagnetventil
Denne åpner og stenger fra tanken og til motorommet. Det finnes en på tanken og, så man har 2 stk.

flere bilder i neste innlegg!
« Siste redigering: Sø.,27,Januar,2008,15,34 av hammond »
Are you too late? Try a V8...

Utlogget hammond

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 353
  • Are you late? Try a V8...
    • My 5.9 Jeep ZJ Page!
Sv: Ombygging av 1993 Jeep ZJ 5.2 til Gassdrift
« Svar #3 på: Sø.,27,Januar,2008,15,28 »
Steg 2: Delene har ankommet! Flere bilder!

Bilde 1: Kontrollpanel (bedre bilde kommer)
Kontrollpanelet inneholder bryter til og velge mellom bensin eller gassdrift. i tillegg inneholder det tankmåleren. som består av 5 digitale lys.

Bilde 2: Valvesaver olje
Viktig olje som noen biler trenger pga ventilslitasje. Jeepen trenger det faktisk ikke, men jeg monterer det uansett så er alt i orden. Propan er noe "tørrere" enn bensin, og dermed får det litt som og kjøre med blyfri på en motor som skal ha bly. Denne oljen fikser uansett problemet

Bilde 3: Godkjenningspapir
VIKTIG! uten disse, må jeg montere vekk anlegget til neste EU kontroll. siden jeg planlegger og få bilen godkjent er disse fine og ha :)
« Siste redigering: Sø.,27,Januar,2008,15,34 av hammond »
Are you too late? Try a V8...

Utlogget hammond

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 353
  • Are you late? Try a V8...
    • My 5.9 Jeep ZJ Page!
Sv: Ombygging av 1993 Jeep ZJ 5.2 til Gassdrift
« Svar #4 på: Sø.,27,Januar,2008,21,29 »
Steg 2: Delene har ankommet! Bilder av tanken.

Husk: Det er Tanken som gjelder!

Bilde 1: Tanken forfra


Bilde 2: tanken forfra igjen.


Bilde 3: Tanken bakfra


Og her kommer det morsomme. Trekket passer PERFEKT til tanken som er akkurat like stor som det originale reservehjulet.

Bilde 4: tanken med trekk


Bilde 5:  tank med trekk bakfra.



Så jeg regner med at det er ikke så mange som kommer til og se at denne jeepen er gassdrevet uten hjelp. :)

Så da venter vi i spenning til fredag. Da begynner vi og bygge om til gass :) hold ut!
« Siste redigering: Sø.,27,Januar,2008,21,38 av hammond »
Are you too late? Try a V8...

Utlogget hammond

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 353
  • Are you late? Try a V8...
    • My 5.9 Jeep ZJ Page!
Sv: Ombygging av 1993 Jeep ZJ 5.2 til Gassdrift
« Svar #5 på: Sø., 3,Februar,2008,09,53 »
Steg 3: Montering av tank


Her er jeepen klar til og legge seg under kniven. :)


Her er bagasjerommet før montering:


Det første som måtte gjøres var og ta ned tanken:


Her er tanken kommet ned på gulvet.


Så var det og brette teppet vekk:


Og så gjøre klar til festing av ramma til tanken:


Boltene må festes skikkelig på undersiden. slik ser det ut når tanken er borte.


Slik! Da er tanken på plass. Se hvor pen og original den så ut med det originale trekket!


enda et bilde:
« Siste redigering: Sø., 3,Februar,2008,10,00 av hammond »
Are you too late? Try a V8...

Utlogget hammond

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 353
  • Are you late? Try a V8...
    • My 5.9 Jeep ZJ Page!
Sv: Ombygging av 1993 Jeep ZJ 5.2 til Gassdrift
« Svar #6 på: Sø., 3,Februar,2008,10,10 »
Steg 4: (Valgfri) Montering av KN FIP KIT

Grunnet veldig dårlig plass i motorrommet innså jeg at det var jammen bra jeg kjøpte det KN Kittet! JEg vet faktisk ikke om jeg hadde fått plass til datamaskinen uten og fjerne den originale luftfilterboksen.

Så derfor begynte jeg montere KN kit som en del av dette.

Originalt Motorrom før montering:
Legg merke til hvor trangt det her her.


Den originale luftboksen:


Den originale luftfilterboksen tatt bort:


Montering av komponenter i KN Kittet. Må nevnes at det var godt beskrevet og veldig enkelt og montere!


Det originale punktet hvor lufta blir tatt inn. Jeg var litt overrrasket over hvor restriktivt det egentlig var bygget. Se det lille hullet da! ikke rart man tjener en del på dette!


Foran luftintaket ligger det faktisk en gummiflabb som tetter hele innsuget. denne må bort.


Den nye varmeskjoldet montert:


Det kommer flere bilder etterhvert her. men pga montering av eletrisk anlegg (Se neste punkt) så kan jeg ikke montere Fip kittet ferdig nå. Følg med så vil jeg oppdatere steg 4 når det er ferdig!





« Siste redigering: Sø., 3,Februar,2008,10,18 av hammond »
Are you too late? Try a V8...

Utlogget hammond

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 353
  • Are you late? Try a V8...
    • My 5.9 Jeep ZJ Page!
Sv: Ombygging av 1993 Jeep ZJ 5.2 til Gassdrift
« Svar #7 på: Sø., 3,Februar,2008,10,29 »
Steg 5: Montering av eletriske komponenter i motorrom.

Ja, her var det trangt. men vi fikk det da inn!

Først begynte vi med og montere fordamperen. Jeg måtte lage en brakett som denne skal hvile på. Fordamperen er den enheten som gjør om gass i fra flytende form(som den har under trykk, i tanken) og til gass, som motoren trenger.


Her er datamaskinen plassert. her ser dere og ledningsnettet som skal sorteres og legges utover. skjema kommer så dere kan se hva som skal kobles til!


Her er et bilde av datamaskinen og ledningsnettet til


Her har vi begynt og sortere ledninger


Heldigvis har vi gode skjema vi bruker:


Det var så langt vi kom på lørdagen. flere bilder kommer på søndag!


Are you too late? Try a V8...

Utlogget olebrum

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 47
Sv: Ombygging av 1993 Jeep ZJ 5.2 til Gassdrift
« Svar #8 på: Ma., 3,Mars,2008,00,21 »
Hei Hammond
Får ikke opp bildene du har lagt ut !
Er det andre her som har samme problemet ?

Utlogget jeep siemens

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 80
  • 93 ZJ 4.0
Sv: Ombygging av 1993 Jeep ZJ 5.2 til Gassdrift
« Svar #9 på: Fr.,14,Mars,2008,17,17 »
er helt normalt her, er JPEG filer
Endelig jeep på meg også :)
Medlem nr 814

http://www.youtube.com/v/R9MOniGI2nE&rel=1

Utlogget Thomas km

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 109
Sv: Ombygging av 1993 Jeep ZJ 5.2 til Gassdrift
« Svar #10 på: To.,20,Mars,2008,11,50 »
Er det noe pris på delene til dette, og hva trenger man av kunnskap for å klare å en slik konvertering? Hilsen Thomas K.-M.

Utlogget jeepiaiai

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 15
Sv: Ombygging av 1993 Jeep ZJ 5.2 til Gassdrift
« Svar #11 på: To.,20,Mars,2008,18,57 »
hvordan er det med sikkerheten ved event kollisjon bakfra,tåler tanken en trykk ???

Utlogget hammond

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 353
  • Are you late? Try a V8...
    • My 5.9 Jeep ZJ Page!
Sv: Ombygging av 1993 Jeep ZJ 5.2 til Gassdrift
« Svar #12 på: Ma.,24,Mars,2008,19,56 »
Er det noe pris på delene til dette, og hva trenger man av kunnskap for å klare å en slik konvertering? Hilsen Thomas K.-M.

Hvis du ønsker og bygge om din bil til propan slik jeg har gjort, så kan jeg levere et komplett propankit til 18000,- dette koster ferdig montert 33500,-

jeg vil og levere med en komplett  "oppskrift" slik at det går ann og klare og gjøre dette selv.

kontakt meg hvis du ønsker mer info

Tommy
Are you too late? Try a V8...

Utlogget hammond

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 353
  • Are you late? Try a V8...
    • My 5.9 Jeep ZJ Page!
Sv: Ombygging av 1993 Jeep ZJ 5.2 til Gassdrift
« Svar #13 på: Sø., 7,September,2008,17,33 »
Jeg beklager, har vært opptatt av andre ting så jeg har ikke svart på dette på en stund

tenkte jeg skulle gi tilbakemelding på hvordan dette går.

Når har jeepen min gått på gass i mange måneder siden jeg bygde om, og må smile litt når jeg ser driftsutgiftene mine

eksempel:

Jeg fylte tanken og begynte målingen:

fylte 68 liter og kom 41 mil
dvs 1.65 på mila.
pr liter er 5.15 for gass x 68 liter = 350,20 kroner

til sammenlikning:
hadde jeg hatt en bil som brukte 0.64 på mila og kjørte 41 mil så ville den brukt 26,24 liter bensin
og fylle 26,24 liter bensin til 13.50 vil koste 354,24 kroner.

dvs jeg har et økonomisk forbruk som tilsvarer om bilen min bruker litt under 0.64 på blandet kjøring.


min økonomiske gevinst stiger og synker etterhvert som bensinen stiger og synker.
gassen er rimelig konstant

her er noen gevinsttall:
hvis bensinen koster:  så er mitt økonomiske forbruk på:
12 kr tilsvarer 0.72
12,50 kr tilsvarer 0.69
13 kroner tilsvarer 0,66
13, 50 tilsvarer 0.64
14kroner tilsvarer: 0,61

kort sagt, så er besparelsen på ca 60 %



Are you too late? Try a V8...

Utlogget bubba13

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 14
  • Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 V8
Sv: Ombygging av 1993 Jeep ZJ 5.2 til Gassdrift
« Svar #14 på: Ma., 8,September,2008,14,22 »
Hei!

Anngående montering selv...

Hva kan du gjøre selv? Kan du gjøre hele jobben selv og få deg til å godkjenne eller?

Er ikke noe hjelp i å gjøre jobben selv mener jeg hvis en ikke får det godkjent.

Mvh
Geir Bakke
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 V8