Skrevet av Emne: 3.1 motor  (Lest 13079 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: 3.1 motor
« Svar #75 på: Sø.,21,Desember,2014,02,34 »
Ja ikke vet jeg.. kanskje bilen aldri hadde opplevd noe slikt før og ble forskrekket  :)

Kanskje noe oljesøl eller annet på turbo eller eksosanlegg som ble overopphetet.

Evt. at kjølesystemet er delvis igjengrodd eller at el-vifta ikke kobler inn slik den skal.
Vil anta at viskosevifta funker som den skal med så lav km.stand.

Jeg napper ut sikringa til el-vifta om vinteren da jeg kjører med 88 graders termostat for bedre varme i bilen.
Tror el-vifta kobler inn omkring 85-86 grader.
« Siste redigering: Sø.,21,Desember,2014,02,46 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget DjHeine

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 78
Sv: 3.1 motor
« Svar #76 på: Sø.,21,Desember,2014,02,37 »
Temp måleren var på 100 grader! Lurte på om jeg skulle stoppe midt inne i tunellen, men bestemte meg for å kjøre videre. Det lukta skikkelig svidd i bilen og jeg ble litt stressa kan du si!

Utlogget DjHeine

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 78
Sv: 3.1 motor
« Svar #77 på: Sø.,21,Desember,2014,02,40 »
Jeg er jo bekymret for disse toppene som er en svakhet på disse motorene vet du! Jeg hadde håpet at disse ikke sprakk før jeg solgte bilen!

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: 3.1 motor
« Svar #78 på: Sø.,21,Desember,2014,02,41 »
Jeg hadde langt over 100 grader for et års tid siden da jeg tok en hel del piruetter på et islagt vann, og dermed ble det ingen kjølevind og med utkoblet el-vifte spratt tempen fort opp.
Men ingen skade skjedd.. måtte bare roe ned litt.
Ingen skade på toppene.
Det som tar toppene, bortsett fra alder ser det ut som, er hvis man kjører motoren hardt når den er kald.
Alutoppene utvider seg fortere enn jernblokka og dermed kan noe sprekke.
Men når motoren allerede er varm fra før av så virker det ikke som om 100-110 grader tar knekken på toppene iallefall.
« Siste redigering: Sø.,21,Desember,2014,02,44 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget DjHeine

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 78
Sv: 3.1 motor
« Svar #79 på: Sø.,21,Desember,2014,02,45 »
Hehe! Du skal vel kjøre ganske hardt for at temperaturen blir 100 grader! Skal litt til for å oppnå 100 grader på isen! Kan vel ikke være mye motstand bilen møter på isen? Hehe

Utlogget DjHeine

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 78
Sv: 3.1 motor
« Svar #80 på: Sø.,21,Desember,2014,02,47 »
Tror du redigerte innlegget ditt mens jeg skrev mitt innlegg!

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: 3.1 motor
« Svar #81 på: Sø.,21,Desember,2014,02,49 »
Nei kanskje ikke så mye motstand på isen, men med mye turtall og ingen kjølevind så kreves det raskt ekstra kjøling av el-vifta.
Har ikke hatt noen problemer ellers med høy temp, ei heller i over 30 graders sommervarme (men med 82 graders termostat og el-vifta tilkoblet igjen).

Har ikke dratt tunge hengere foreløpig, båthengeren er bare litt over tonnet så den merker jeg ikke engang.

Ja jeg redigerer nesten alltid, for jeg glemmer noe hele tiden  :P

Som nevnt.. hvis motoren allerede er driftsvarm så tror jeg ikke det er mulig å knekke toppene pga temperatur, utenom hvis kjølevannet forsvinner da.
« Siste redigering: Sø.,21,Desember,2014,02,52 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget DjHeine

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 78
Sv: 3.1 motor
« Svar #82 på: Sø.,21,Desember,2014,03,09 »
Takk for svar :) Lurer på hva som luktet svidd da? Det får jeg kanskje aldri svaret på! Kanskje noen remmer eller noe sånt, eller girkassa!

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: 3.1 motor
« Svar #83 på: Sø.,21,Desember,2014,03,21 »
Tja si det.. jeg hadde noen forslag øverst her på siden.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget DjHeine

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 78
Sv: 3.1 motor
« Svar #84 på: Sø.,21,Desember,2014,03,34 »
Siden motortempen var på ca 100 grader så kan det jo mye som lukter svidd! Motoren var nok ikke vandt til denne påkjenningen!

Så du mener denne svakheten med toppene gjelder ved kalde motorer på 3,1 diesel?

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: 3.1 motor
« Svar #85 på: Sø.,21,Desember,2014,03,45 »
Ja det er jo i utgangspunktet pga. store forskjeller i utvidelse ved oppvarming siden toppene er av alu.
Har motoren f.eks. 0 grader og kjøres hardt fra kald tilstand øker temperaturen i toppene mye raskere enn i resten av motoren, og voila..
Men usikker på om dette er fasitsvaret siden det også virker som om det blir et problem på mange biler mellom 150-250k km, så kanskje antall kaldstarter eller oppvarminger i det hele tatt også har noe å si.
Bruk av motorvarmer vinterstid vil nok hjelpe noe.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget DjHeine

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 78
Sv: 3.1 motor
« Svar #86 på: Lø., 3,Januar,2015,02,29 »
Da har mitt virkelige første problem kommet! Bilen hadde stått ubrukt i ca 5-6 dager og jeg og den ene dattera mi skulle til Sverige for å handle litt tobakk og gotteri! Bilen startet fint og gikk problemfritt helt til jeg kom til Svinesund! Ja, rett før Svinesundbroa så begynte motoren å fuske litt. Akkuratt som om tenningen ble brutt liksom. Begynte å bli skeptisk, men fortsatte videre med denne fuskingen! Vi kom oss frem til Sverige og fikk parkert. Jeg lot bilen gå på tomgang i ca 10 min for å se hvordan den oppførte seg! Den fikk noen nykk og napp innimellom mens den gikk på tomgang også!
Jeg stoppet motoren og gikk inn for å handle, og gikk ut i bilen igjen! Bilen startet lett, og vi kjørte avgårde på vei hjem igjen. Da begynte den å fuske igjen. Det var akkuratt som om det var som en bensinbil som tenningen ble brutt, og tenningen ble brutt. Det var nesten så den stoppet, men jeg klarte å holde liv iden så vidt! Klarte så vidt å få den hjem i gården min.
Jeg gikk ut for å starte den etter en times tid, men da var den helt fin.
Skal ta en tur med den i morra og sjekke ut litt mer!
Hva kan dette ha vært???

Utlogget DjHeine

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 78
Sv: 3.1 motor
« Svar #87 på: Lø., 3,Januar,2015,02,36 »
Det var også en litt ulyd fra høyre side av motor også en periode. Ulyden hørtes ut som om du kjørte med åpent luftfilter eller lignende, men den lyden ga seg etter hvert! Har sjekket oljen og kjølevæske seff! Ikke noe mistenktsomt der ihverfall!

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: 3.1 motor
« Svar #88 på: Lø., 3,Januar,2015,05,01 »
Kanskje falskluft i dieselsystemet eller returslangene, eller vann i dieselen.
Når ble dieselfilter bytta sist ?
Eller de berømte termogiverne, det står 2 stk på motorens venstre side som visstnok kan få ukontakt men kanskje ikke de symptomene der.
Men det kan jo de som har vært igjennom div. feilsøking svare på.
Jeg har jo bare hatt en problemfri motor så langt, bank i bordet.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget cat-vi

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Sv: 3.1 motor
« Svar #89 på: Lø., 3,Januar,2015,12,19 »
Prøv som Teerex nevner, dieselfilter.