Skrevet av Emne: Frityr på cherokee 2,5tdi  (Lest 2570 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Jeepxjr

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 56
Frityr på cherokee 2,5tdi
« på: Ti.,29,Desember,2015,05,30 »
Hei
Hvordan er det og kjøre frityr på jeep mv 2,5tdi,noen andre som har forsjøkt dette.sitter og funderer om jeg skal begynne og være miljøvenlig jeg og  :)
Tenkte et enkelt oppsett
Båttank 30l til og begynne med,som plaseres i bagasjerommet funker det blir det større tank.
Komplett dieselfilter med tilkoblinger og slanger fra en renault express 98mod.
Silikon varmer fra ebay for og ha rundt dieselfilteret
Mulig ekstra el pumpe for frityren.

Så lurte jeg på om det er noen som vet hvor jeg kan skaffe et T stykke for og kunne svitsje mellom dieselen og frityren
elektrisk eller manuell sliter med og finne noe som kan brukes.

Takker for svar

Utlogget cned

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 20
Sv: Frityr på cherokee 2,5tdi
« Svar #1 på: Ti.,29,Desember,2015,09,30 »
Mange som kjører med plante olje på disse i England, men det er ren rapsolje som er  billigere en diesel der,  dette helles  på tanken og  blandes med diesel.  Men er det brukt frityr olje så bør den renses med filter i flere omganger +  sentrifuge for    å få fjernet det meste av urenheter / matrester + det er en del andre urenheter som sliter på IP som salt og andre mineraler som du ikke får vekk med sentrifuge.

Mange som gjør dette i statene med andre idi diesler som 6,2/6.5 chevy og gamle Ford 7.3 idi diesler

Jeg ville Googlet dette, mange kule ideer og muligheter for å kjøre billig å miljøvennlig ;)

Oppdater oss dersom du tester :)

Mvh
Mr.C

Utlogget Geir G K

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 498
Sv: Frityr på cherokee 2,5tdi
« Svar #2 på: Ti.,29,Desember,2015,23,27 »
Eco 1 åpner stasjoner for Bio diesel,  2. generasjon biodiesel,  disse skal funke på alle dieselbiler. Iflg de opplysningene jeg har fått.

http://e24.no/bil/lanserer-fornybar-diesel-kjede/23538678
Geir Grov Kristiansen
Wrangler TJ  modifisert
Medlemnr 783

Utlogget Jeepxjr

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 56

Utlogget vhs

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 6
Sv: Frityr på cherokee 2,5tdi
« Svar #4 på: Ma.,25,Januar,2016,20,51 »
Hei

Jeg kjørte en stund på ca 75% frityrolje på en XJ 2.1TD jeg hadde for 5 år siden.
Filtrerte olja, gjennom noen filler og lot den stå en stund slik at grumset la seg på bunn. Helte det rett på diesel tanken og blanda i ca 25% diesel. Fungerte helt greit, litt dauere intill turboen spolte opp, men bygde bedre trykk i den utslitte turbinene en ren diesel så en fikk litt mer guff på topp, om en kan si en får guff ut av en 2.1TD :)

Når Vinteren kom gikk jeg over til ren diesel igjen.

Sikkert ikke det beste for pumpe og dyser med så dårlig filtrering, men merka ikke noe til det før rusten pensjonerte sleden utenom at frityr lokta aldri helt forsvant fra avgassene!!!!
Tatt i betraktning den beksjedne kjørelengden jeg har i året så syntes ikke jeg det var vært arbeidet, ble mest gjort for gøy.

Utlogget Jeepxjr

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 56
Sv: Frityr på cherokee 2,5tdi
« Svar #5 på: Ma.,28,Mars,2016,02,44 »
Da har jeg koblet alt opp med tank i bagasjerommet 30l båttank biltema. http://www.biltema.no/no/Bat/Motor/Motortilbehor/Drivstoff-tilbehor/Drivstofftank-2000017706/
kjøpte blanke slanger fra biltema 9mm mener jeg det var http://www.biltema.no/no/Bat/VVS/Slange/Vannslange-10-m-2000017745/

2 stykk svitsjer  http://www.ebay.com/itm/misol-3-way-motorized-ball-valve-DN15-reduce-port-T-port-electric-ball-valve-/351373055483?hash=item51cf7755fb:g:hZEAAOSwY45UNk8-

Kjøpte også inn universal 12v drivstoffpumpe.

diesel filter fra en renault

Enkelt lysrele sett og 2 stykk brytere,ene bryteren går til byttingen av frityr og diesel og andre går til drivstoffpumpen.

Dette er enda i test perioden så noe av dette blir opgradert etterhvert.
Fylte opp båttanken med 25l frityr og 5l diesel.

Og dette funker  supert bilen går like fint som om det er diesel på den, har ikke noen form for varme.
artig og se at tankmåleren ikke rører seg under kjøring :)

Utlogget Jeepxjr

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 56
Sv: Frityr på cherokee 2,5tdi
« Svar #6 på: On., 1,Juni,2016,19,59 »
Tenkte jeg skulle legge ut noen bilder av frityr prosjektet
Her har vi bryteren som jeg kan bytte mellom frityr og diesel øverste bryteren er til el pumpen.



dunken med frityr



her er svitsjene i motorrommet pumpen og eget filter for frityr, noe av dette blir opgradert etterhvert litt rotete i motorrommet nå men det blir fikset bedre etterhvert.





 

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
Sv: Frityr på cherokee 2,5tdi
« Svar #7 på: To., 2,Juni,2016,16,55 »
Kult!  8)
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje