Skrevet av Emne: ruter tj/yj?  (Lest 5505 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Herman Hille

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 197
  • rubicon
ruter tj/yj?
« på: Ma., 7,Mai,2007,22,42 »
Noen som vet om tj og yj ruter til hardtopen er like? om de passer om hverandre?
« Siste redigering: Lø.,12,Mai,2007,23,17 av Herman Hille »
Det tar lang tid å gjøre noe riktig, men så holder det seg riktig i lang tid:D

renegade

  • Gjest
Sv: ruter tj/yj?
« Svar #1 på: Ti., 8,Mai,2007,13,13 »

Noen som vet om tj og yj ruter til hardtpen er like? om de passer om hverandre?

Det har jeg også lurt på, og i tillegg, om frontruta faktisk er den samme.
Jeg må bytte frontrute på TJ'en, og da tenkte jeg at jeg skulle sjekke mot CJ ruta.

Utlogget Wrangster

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 349
    • Kvikksalg.no
Sv: ruter tj/yj?
« Svar #2 på: Ti., 8,Mai,2007,15,29 »
Jeg dro til en glassmester her i byen da jeg trengte frontrute. Tok med den gamle som mal, så skar han den ut for meg. Kostet meg 1000 kr og den passa perfekt. Eneste er at evt svart stripe på innsia på lakkes på selv. :)
Jeep CJ-5 1955 Buick 231 "even-fire"TH350/dana300 D30/AMC20 YJ springs (under oppbygging) www.kvikksalg.no

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Sv: ruter tj/yj?
« Svar #3 på: Ti., 8,Mai,2007,16,22 »
Egenandelen er på 1500 ved forsikringsskade :)
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

Utlogget Ola Dunk

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 8
Sv: ruter tj/yj?
« Svar #4 på: To.,10,Mai,2007,14,56 »
Egenandelen er på 1500 ved forsikringsskade :)

Måtte bytte frontrute på min YJ ved EU for ett år siden, tok det på forsikringa. Det viste seg da at YJ har limt rute (bedre rullebeskyttelse?) mot CJ sin rute festet med gummilist.
Nå er ruteramma mi rusten igjen, slurvet nok litt for mye i tidsnøden med EU kontrollen. Skulle veldig gjerne hatt CJ løsningen slik at jeg kunne ta ruta ut selv for å fjerne rusta ordentlig, men limt rute er ikke for amatører. Noen som vet om CJ rute med gummilist kan monteres i YJ ramme? Alternativt kunne CJ ruteramme kanskje modifiseres for bruk på YJ?
Noen med erfaring?

Ola Dunk

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Sv: ruter tj/yj?
« Svar #5 på: To.,10,Mai,2007,16,33 »
Ruterammene på YJ og CJ er like.

Selve glasset er som du skriver, limt på YJ og i list på CJ.
CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

renegade

  • Gjest
Sv: ruter tj/yj?
« Svar #6 på: To.,10,Mai,2007,16,45 »
Ruterammene på YJ og CJ er like.

Det er de ikke.

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Sv: ruter tj/yj?
« Svar #7 på: To.,10,Mai,2007,20,40 »
Hva er forskjellen da?
CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

renegade

  • Gjest
Sv: ruter tj/yj?
« Svar #8 på: Fr.,11,Mai,2007,08,43 »
Hva er forskjellen da?

YJ ramma har en pressing / rille mellom vindusviskerene, CJ ramma er helt glatt.
YJ mener jeg er noe anderledes i forhold til kanalen for varmlufta.

Medlem # 1 vet mer om dette, han har vel YJ balje på CJ'en sin.
Mener han prøvde med begge deler.

Skal se om jeg rekker det i helgen, jeg har både en CJ og en YJ ramme på lager, kan se om jeg kan ta noen bilder av de...


Re: limt eller ikke frontrute:

Det er et stort problem med CJ varianten, og det er at vannet siver inn i mellom ruteramma og på utsiden av gummilista under vinduet.  Siden ramma heller litt bakover, så blir vannet stående der, og da blir stålet omgjort til jord...
Så selv om det kan virke som litt kronglete, så er faktisk YJ varianten en bedre patent.

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Sv: ruter tj/yj?
« Svar #9 på: Fr.,11,Mai,2007,10,03 »
Jeg mener fortsatt at ruterammene er like.

Rillene du refererer til avviker fra ulike årsmodeller og har ingen betydning for passformen.
CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

renegade

  • Gjest
Sv: ruter tj/yj?
« Svar #10 på: Fr.,11,Mai,2007,10,48 »
Jeg mener fortsatt at ruterammene er like.

Rillene du refererer til avviker fra ulike årsmodeller og har ingen betydning for passformen.

Når ble det snakk om passform ...<smil>

Jeg skal ikke være for påstålig før jeg har sjekket, men jeg mener å huske at det er noen forskjeller når det kommer til kanalen for varmlufta.  Hvordan er det med festet for viskermotoren og feste for viskermekanismen, var det ikke noen forskjeller der også ?

Utlogget CJ-7

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1412
  • Jeep CJ-7
    • Red Rock
Sv: ruter tj/yj?
« Svar #11 på: Fr.,11,Mai,2007,14,13 »
Jeg mener fortsatt at ruterammene er like.

Rillene du refererer til avviker fra ulike årsmodeller og har ingen betydning for passformen.

Når ble det snakk om passform ...<smil>

Jeg skal ikke være for påstålig før jeg har sjekket, men jeg mener å huske at det er noen forskjeller når det kommer til kanalen for varmlufta.  Hvordan er det med festet for viskermotoren og feste for viskermekanismen, var det ikke noen forskjeller der også ?
Stemmer, forskjell på innfestning av viskerer, bla. større hull i vindusramma. Visker motor synes jeg ser lik ut med tanke på innfestning. Er også anderledes hulltaking for ventilasjon.
Ellers bolt on... ;)
Petter
Clutcher`n. GPW 1943
CJ-7 AMC 360, 35" ARB f&b. 1984

JK Wrangler Rubicon 2009

Jeep Garasjen

renegade

  • Gjest
Sv: ruter tj/yj?
« Svar #12 på: Fr.,11,Mai,2007,14,34 »
Jeg mener fortsatt at ruterammene er like.

Rillene du refererer til avviker fra ulike årsmodeller og har ingen betydning for passformen.

Når ble det snakk om passform ...<smil>

Jeg skal ikke være for påstålig før jeg har sjekket, men jeg mener å huske at det er noen forskjeller når det kommer til kanalen for varmlufta.  Hvordan er det med festet for viskermotoren og feste for viskermekanismen, var det ikke noen forskjeller der også ?
Stemmer, forskjell på innfestning av viskerer, bla. større hull i vindusramma. Visker motor synes jeg ser lik ut med tanke på innfestning. Er også anderledes hulltaking for ventilasjon.
Ellers bolt on... ;)

Som sagt, de er ikke like.

Utlogget Ola Dunk

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 8
Sv: ruter tj/yj?
« Svar #13 på: Lø.,12,Mai,2007,20,28 »
Jeg mener fortsatt at ruterammene er like.

Rillene du refererer til avviker fra ulike årsmodeller og har ingen betydning for passformen.

Når ble det snakk om passform ...<smil>

Jeg skal ikke være for påstålig før jeg har sjekket, men jeg mener å huske at det er noen forskjeller når det kommer til kanalen for varmlufta.  Hvordan er det med festet for viskermotoren og feste for viskermekanismen, var det ikke noen forskjeller der også ?
Stemmer, forskjell på innfestning av viskerer, bla. større hull i vindusramma. Visker motor synes jeg ser lik ut med tanke på innfestning. Er også anderledes hulltaking for ventilasjon.
Ellers bolt on... ;)

Som sagt, de er ikke like.


Jeg lurer fremdeles på om CJ rute med gummilist passer i YJ ramme? Kanskje ruta til og med har samme størrelse, slik at det kun er den sorte lakkerte kanten rundt som skiller de?

renegade

  • Gjest
Sv: ruter tj/yj?
« Svar #14 på: Lø.,12,Mai,2007,22,20 »
Jeg mener fortsatt at ruterammene er like.

Rillene du refererer til avviker fra ulike årsmodeller og har ingen betydning for passformen.

Når ble det snakk om passform ...<smil>

Jeg skal ikke være for påstålig før jeg har sjekket, men jeg mener å huske at det er noen forskjeller når det kommer til kanalen for varmlufta.  Hvordan er det med festet for viskermotoren og feste for viskermekanismen, var det ikke noen forskjeller der også ?
Stemmer, forskjell på innfestning av viskerer, bla. større hull i vindusramma. Visker motor synes jeg ser lik ut med tanke på innfestning. Er også anderledes hulltaking for ventilasjon.
Ellers bolt on... ;)

Som sagt, de er ikke like.


Jeg lurer fremdeles på om CJ rute med gummilist passer i YJ ramme? Kanskje ruta til og med har samme størrelse, slik at det kun er den sorte lakkerte kanten rundt som skiller de?

Det er ikke utenkelig at ruta & gummilista passer, men som sagt, det er ikke den beste patenten...