Skrevet av Emne: Problemer med varmapparatet  (Lest 2158 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget jeger

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 216
Problemer med varmapparatet
« på: Lø., 5,Mai,2007,16,02 »
Heisann!
Har nylig fått problemer med at yj`n dugger ned under kjøring. Har kommet frem til at problemet mest sannsynlig ligger i varmapparatet i form av lekasje. Kan enkelte ganger se dampen sive rundt i kupeen og det lukter kjøleveske. Har noen vært borti samme problemet? Er det mye arbeid å komme til varmeregisteret?
Geir Morten
Orkdal

renegade

  • Gjest
Sv: Problemer med varmapparatet
« Svar #1 på: Lø., 5,Mai,2007,20,11 »
Heisann!
Har nylig fått problemer med at yj`n dugger ned under kjøring. Har kommet frem til at problemet mest sannsynlig ligger i varmapparatet i form av lekasje. Kan enkelte ganger se dampen sive rundt i kupeen og det lukter kjøleveske. Har noen vært borti samme problemet? Er det mye arbeid å komme til varmeregisteret?

Kan være så enkelt som at en slange har hoppet av, men er det som på CJ'en, så er det ikke slanger inni kupeen, kun i motorrommet.
Ta en titt under panseret, rett ned til høyre for batteriet.  Der skal du se 2 slanger som går inn på 2 stusser.  Det er stussene til varmeregisteret.

Må du skifte registeret, så må plastikkhuset til varmeapparatet ut.  Det er ikke så veldig vanskelig, men jeg synes å huske at det er litt kronglete å komme til.

Du har Haynes manualen ?  Hvis ikke, kjøp den.  Dette er beskrevet der...

Nytt register koster ikke allverden, sjekk f.eks. noen av de delefirmaene som reklamerer i bladet AMCAR.
I tillegg har du som vanlig www.4wd.com osv.

Utlogget jeger

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 216
Sv: Problemer med varmapparatet
« Svar #2 på: Lø., 5,Mai,2007,20,42 »
Skal ta en runde å se litt mere nøye under batteriet i morgen, observerte værtfall der hvor slangene gikk inn i torpedoveggen, og det såg greit ut. Fant også et drenrør som stikker ut under batteriet. Der drøyp det forøvrig i en relativt hurtig frekvens (når bilen går). Har trålet haynes, uten å bli så mye klokere på hvordan man tar ut huset til varmapparatet. Kanskje jeg må lære meg englandsk  :o
Syntes det såg litt kronglete ut å ta ut huset, men alt går med riktig verktøy  :)
Hva er erfaringen med radiatortett her da?
Geir Morten
Orkdal

Utlogget KO

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 106
  • YJ-4,2l (-89), WJ-4,7 (-01), XJ-4,0 (-89)
Sv: Problemer med varmapparatet
« Svar #3 på: Ma.,14,Mai,2007,20,21 »
Måtte skifte register for et par år siden. Når det begynner å lekke er det bare å skifte.
Det er en del jobb. Hele viftehuset med registeret må tas ut fra innsiden. Det sitter 3 muttere i torpedo veggen i motor rommet (ca 10mm) (den ene er godt skjult under batteriet) , plus slangestussene. Så er det "bare" å krabbe inn under dashbordet og løsne det som sitter der. Hele plast boksen med register og vifte må ut.
Når hele kassa er ute må den deles for å få ut registeret.
Jeg fikk byttet kjernen hos et radiator fima i Oslo ca 1000kr. Ha kunne også skaffe nye registere. (Hadde også radiator til Wrangler)

Det er viktig å få alle pakninger på rett plass når det skrus sammen igjen.

En del jobb men ikke vanskelig.

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Sv: Problemer med varmapparatet
« Svar #4 på: Ti.,15,Mai,2007,13,17 »
Selv om det er litt banning i kjerka, så kan man jo forsøke med radiatortetting først.  For meg har det utsatt ubekvemt arbeide i 2 år, men til slutt måtte jeg krype til korset.  Alternativt kan man jo koble ut varmeapparatet (stenge varmtvannet).  Litt dårlig ide for en helårsbil, men men.. 8)
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139