Skrevet av Emne: ZJ fjusker  (Lest 1543 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Tøns

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 20
ZJ fjusker
« på: To.,26,Februar,2009,11,09 »
Har en 93 mod 5.2 ltr V8 som ikke fungerer om dagen. Skjedde plutselig rundt juletider. Endel fjusking under kjøring, økt bensinforbruk og trøbbel med å starte. Virker som om den ikke går på alle sylindrene. Sætre og jeg har drevet endel feilsøking, både på det elektroniske og drivstoff. Siste sjekken vi hadde førte til at vi trodde det hadde noe med bensinpumpa å gjøre. Bilen gikk vesentlig bedre ved gasspådrag når Sætre sprayet inn startgass i luftinntaket enn når han ikke gjorde det. Ved gasspådrag uten startgass fjusket den, med stargass normalt. Dette kunne jo da være tegn på mangel på bensin. Uansett, ny bensinpumpe ble montert igår kveld, og forsøkte da i dag tidlig å starte bilen opp. Startet pent på første forsøk. Og i ett par min trodde jeg virkelig at vi hadde løst det, men så begynte den samme fjuskingen å skje, og tilslutt stoppet den.

Trenger sårt noen tips her....

Utlogget ståle

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 13
Sv: ZJ fjusker
« Svar #1 på: Fr.,27,Februar,2009,04,52 »
Hadde en ZJ 4.0 med samme problem for noen år siden. Klarte ikke å finne ut av det sjøl.
Satte den på verksted, etter MYE...feilsøking fant de ut av det. Var faktisk bare dårlig kontakt på ledningene/kontaktene til styring eller sikringsboks.
Fikk et godt råd om å vere forsiktig med sterke (alkaliske) vaskemidler under motorvask i nærheten av elektriske kontakter.
Mange av de var veldig eiret. Fikk renset kontaktene og bilen gikk som ei klokke etterpå.
 

Utlogget Tøns

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 20
Sv: ZJ fjusker
« Svar #2 på: Fr.,27,Februar,2009,08,21 »
Veit at plussledningen til batteriet er dårlig og godt strekt, så kanskje jeg skal bytte den. Veit jo aldri:)

Utlogget Bernt S

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 190
  • CJ5 og ZJ
Sv: ZJ fjusker
« Svar #3 på: Fr.,27,Februar,2009,09,52 »
eeeh bensinfilter?? flate bensinslanger??

min hadde litt samme sympromer og etter å ha byttet et stk tett bensinfilter så gikk den fint  ;D


Utlogget Tøns

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 20
Sv: ZJ fjusker
« Svar #4 på: Fr.,27,Februar,2009,11,41 »
Skal bytte filter, enten i kveld eller iløpet av helga.. Bytta for to år siden, så tenkte kanskje at det ikke var den, men ja. må jo prøves ut.. Da jeg monterte på plass tanken igjen etter bytte av bensinpumpe var det ikke så lett å se om noen slanger kom i klem, men de ligger jo i en fordypning på tanken, og det kjennes ikke ut som om de er i klem der iallfall. Andre steder er vel å utelukke siden dette plutselig skjedde.

Utlogget Tøns

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 20
Sv: ZJ fjusker
« Svar #5 på: Sø., 1,Mars,2009,09,56 »
TJOOOOHOOO!

Da går bilen som en klokke igjen! Endelig. Har stått nå siden jul. Masse kulde og lite tid er vel hovedgrunnen til at det har tatt slik tid. Løsningen var da å bytte bensinpumpe, bensinfilter, IAC og til slutt gå over plussledningen til batteriet siden denne var veldig strekt og så dårlig ut. IAC var nok ingen nødvendighet, men men..

Endelig er verdens beste vinterbil klar for våren:)