Skrevet av Emne: ZJ 93, 5,2 - tomgang, dugg, heving og dekk...:-)  (Lest 1261 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget FiGu

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 47
  • 1993 ZJ 5.2 V8
ZJ 93, 5,2 - tomgang, dugg, heving og dekk...:-)
« på: To., 5,Februar,2009,00,55 »
Hei alle sammen,

Vinteren har tydeligvis satt sitt preg - ikke bare på meg - men også på min elskede Jeep...

Det er kanskje ikke så smart å blande alt for mange spørsmål inn i en tråd, men da jeg begynte å skrive, innså jeg at det var flere ting jeg kunne trenge dette forumets utsøkte råd til...

Tomgang;
Jeg har i løpet av vinteren opplevd to - tre ganger at bilen dør like etter at jeg starter den. Den ville rett og slett ikke gå skikkelig på tomgang før den ble varm. Dette skapte selvfølgelig litt problemer når jeg stopper i lyskryss og lignende... Sitter jeg å ruser den litt, og venter til den blir varm, går det helt fint.
Det skjer som sagt bare en sjelden gang i blant, så jeg er veldig usikker på hva det kan være?!
- Fordeler?
- Rotor?
- plugger?
- Neppe kondens...
Noen som har en idé??

Dugg:
Problem nr 2 er dugg. Jeg tror ikke jeg har spesielt mye fuktighet i bilen, men dersom jeg drar på langtur med to eller flere personer i bilen, får jeg store problemer med dugg. Det begynner bakfra, og siderutene i baksetet dugger helt igjen.
Det sprer seg så framover, og med mindre jeg endrer viftehastigheten fra Auto til full guffe, dukker også sidevinduene foran helt igjen.
Jeg har prøvd litt forskjellige innstillinger, meg jeg finner liksom ingen god løsning.
Litt kjipt i en ellers glimrende vinterbil...
Anyone??

By the way; når vi først er inne på varmeapparatet. Jeg opplever ofte at jeg ikke får endret temperaturen i cupeen. Selv om jeg vrir på knotten til jeg blir grønn, står den konstant på 22 grader. Noen ganger funker den helt fint og jeg kan endre temperatur fra jeg starter til til jeg stopper, mens andre ganger vil den ikke endre gradene i displayet i det hele tatt.... :-(


og til slutt, heving og dekk;
Jeg har letet en del etter info her inne, meg jeg finner liksom ingen tråd som passer helt i forhold til det jeg er på jakt etter.
Jeg synes GC'n ser utrolig lekker ut hvis den heves noen tommer og får litt større dekk. Men;
- hvor mye/lite bør den heves for å unngå at det går på bekostning av kjøreegenskapene på landeveien?
- og hva bør jeg i så fall sette på av dekk (størrelse) hvis jeg ikke er på jakt etter en monstertruck?
- Avhengig av hva dere foreslår; er dette lovlig og vil den i så fall gå gjennom en EU-kontroll?
- Hva med bensinforbruket? Har sett et par tråder der man påstår at dekkstørrelsen har innvirkning på forbruket. Men er det størrelsen eller mønsteret som spiller størst rolle?

Setter stor pris på evt svar/forslag/tips...

FiGu
Size matters - V8!

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: ZJ 93, 5,2 - tomgang, dugg, heving og dekk...:-)
« Svar #1 på: To., 5,Februar,2009,18,24 »
Ett repsett til bilen din er veldig rimelig å få ifra statene. Dette inneholder som oftest nye pluggledninger, nye plugger, nytt luftfilter, nytt oljefilter, ny fordeler osv. Dette koster minimalt ifra statene. Det kan nok også skaffes ifra 4x4supply.no usikker på pris der.
Slike ting kan være greit å ha gjort før man forsker videre på juksingen.

Når det gjelder feil i vifta de, så veit jeg WJ har en måte man kan lese ut feil på vifta. Det er mulig dette også finnes på ZJ. Hvis du googler litt på vifte feil på ZJ, så er det mulig at du får opp en del tips ifra statene på akkurat dette.

Jeg tror bgnor forhandler hevesett med TUV papirer. da kan du få godkjent dette hos Biltilsynet. alt som er endret ifra standard er ulovlig intill det er godkjent.
Når du øker dekkstørrelsen, øker også omkretsen på dekket. Dette betyr at bilen drar tyngre, og dermed bruker mer bensin pga vår evne til å kompensere ved bruk av en tyngre høyrefot.
Grove dekk har også høyere rullemotstand enn vanlige veidekk. Men dette er noe de fleste er villige til å overse når de får seg tøffere dekk ;D

Jeg ville valgt å gå for 30x9,5" eller maks 31x10,5" dekk. første tallet sier noe om høyden og andre tallet sier noe om bredden. alt er i tommer. Dette er dimensjoner osm ikke er alt for langt ifra det du har originalt. man kan kompensere for økt rulleomkrets ved å bytte utveksling i for- og bak-akslen, men dette er ofte en kostbar affære, og de fleste gjør dette kun ved større endringer på rulleomkretsen.
Størrelsen på dekket spiller nok mest rolle på forbruket, men igjen litt avhengig av hvor mye du endrer.
En siste ting man skal være obs på er at større dekk, og grovere dekk ofte veier mer, til en del mer enn originale dekk. Dette gjør at aktuell vekt/ egenvekt på bilen øker, noe osm igjen øker bensinforbruket.
Jeg er litt i mot gigantiske kufangere forran og bak, med full pansring av bilen under. dette øker fort bilens egenvekt med flere hundre kilo, og dette vil også øke bensinforbruket, samt redusere nyttelasten din betraktelig. Flere av de store TJ'ene i norge osm er bygd om har faktisk ikke lov til å ha med passasjerer en gang pga egenvekten er over tillatt totalvekt. Men dette taes sjelden hensyn til på BT.

Ang hva osm er tilgjengelig av hevesett til ZJ, det må nesten andre svare på. Men til WJ får man tak i mange "budget-lift" sett. som egentlig kun er polyurethan foringer som man legger over fjærene og det vil gi 1 - 1,5" løft på bilen. dette er noe de fleste ikke godkjenner, siden man verken får TUV papirer til det, og BT godkjenner det nok ikke heller. Men dette er veldig billige sett, og de kan kjøpes rimelig ifra statene.
« Siste redigering: To., 5,Februar,2009,18,32 av Tomas »
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.