Ett repsett til bilen din er veldig rimelig å få ifra statene. Dette inneholder som oftest nye pluggledninger, nye plugger, nytt luftfilter, nytt oljefilter, ny fordeler osv. Dette koster minimalt ifra statene. Det kan nok også skaffes ifra 4x4supply.no usikker på pris der.
Slike ting kan være greit å ha gjort før man forsker videre på juksingen.
Når det gjelder feil i vifta de, så veit jeg WJ har en måte man kan lese ut feil på vifta. Det er mulig dette også finnes på ZJ. Hvis du googler litt på vifte feil på ZJ, så er det mulig at du får opp en del tips ifra statene på akkurat dette.
Jeg tror bgnor forhandler hevesett med TUV papirer. da kan du få godkjent dette hos Biltilsynet. alt som er endret ifra standard er ulovlig intill det er godkjent.
Når du øker dekkstørrelsen, øker også omkretsen på dekket. Dette betyr at bilen drar tyngre, og dermed bruker mer bensin pga vår evne til å kompensere ved bruk av en tyngre høyrefot.
Grove dekk har også høyere rullemotstand enn vanlige veidekk. Men dette er noe de fleste er villige til å overse når de får seg tøffere dekk
Jeg ville valgt å gå for 30x9,5" eller maks 31x10,5" dekk. første tallet sier noe om høyden og andre tallet sier noe om bredden. alt er i tommer. Dette er dimensjoner osm ikke er alt for langt ifra det du har originalt. man kan kompensere for økt rulleomkrets ved å bytte utveksling i for- og bak-akslen, men dette er ofte en kostbar affære, og de fleste gjør dette kun ved større endringer på rulleomkretsen.
Størrelsen på dekket spiller nok mest rolle på forbruket, men igjen litt avhengig av hvor mye du endrer.
En siste ting man skal være obs på er at større dekk, og grovere dekk ofte veier mer, til en del mer enn originale dekk. Dette gjør at aktuell vekt/ egenvekt på bilen øker, noe osm igjen øker bensinforbruket.
Jeg er litt i mot gigantiske kufangere forran og bak, med full pansring av bilen under. dette øker fort bilens egenvekt med flere hundre kilo, og dette vil også øke bensinforbruket, samt redusere nyttelasten din betraktelig. Flere av de store TJ'ene i norge osm er bygd om har faktisk ikke lov til å ha med passasjerer en gang pga egenvekten er over tillatt totalvekt. Men dette taes sjelden hensyn til på BT.
Ang hva osm er tilgjengelig av hevesett til ZJ, det må nesten andre svare på. Men til WJ får man tak i mange "budget-lift" sett. som egentlig kun er polyurethan foringer som man legger over fjærene og det vil gi 1 - 1,5" løft på bilen. dette er noe de fleste ikke godkjenner, siden man verken får TUV papirer til det, og BT godkjenner det nok ikke heller. Men dette er veldig billige sett, og de kan kjøpes rimelig ifra statene.