Skrevet av Emne: Zj diesel veivhusventilasjon problemer  (Lest 1720 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Per-ulv

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 28
Zj diesel veivhusventilasjon problemer
« på: On., 6,Januar,2016,22,36 »
Hei.
Har noen vært borti dette prob?
Kjørte her da det var ca minus 10 grader, etter ca  2-3 km begynte bilen pg ryke no helt jæv...(luktet olje)
Var helt flaut,,, stoppet på et verksted etter kort tid.. Og han som driver dette sa, det var slange
Veivhusventilasjon som var frosset.. Og det stemte.. Mangler vist et varmeelement på slangen her...
Det jeg ikke skjønner er hvordan oljen kommer inn i motoren, det så ut som den hadde kommet via den slangen som måtte være tett?.?( fult av olje i innsug slange/intercooler) Lurer på og bygge den om med et rør ned på bakken Slik som var vanlig  gamle biler.. Eller har noen her et bedre tips?

Utlogget cat-vi

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Sv: Zj diesel veivhusventilasjon problemer
« Svar #1 på: Fr., 8,Januar,2016,08,52 »
Har hørt om dette problemet på noen V motorer hvor denne slangen ligger oppe i V'n før den går til kaldere "strøk", så da kan det nok skje på andre motorer også det. Er det noen mulighet for å isolere denne slangen, eller er det for trangt?

Utlogget Per-ulv

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 28
Sv: Zj diesel veivhusventilasjon problemer
« Svar #2 på: Fr., 8,Januar,2016,22,59 »
God plass rundt,forslag til hva jeg kan isolere med?

Utlogget KO

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 106
  • YJ-4,2l (-89), WJ-4,7 (-01), XJ-4,0 (-89)
Sv: Zj diesel veivhusventilasjon problemer
« Svar #3 på: Lø., 9,Januar,2016,12,10 »
Skjedde på min 2,5D (VM) for noen år siden. (Kjent problem i følge merkeverksted)
Norske 2,5d har ettermontert elektrisk varmeelement på veivhus ventilasjons slangen for å unngå at slangen fryser igjen.
Sitter en termostat på v enstre forskjerm i motorrommet og et varmeelement på slangen under ekstra gummi isolasjon som er tapet til slangen. Termostaten virket ikke på min.
I følge verkstedet var jeg heldig som ikke ødela kamdrev dekselet foran på motoren. Trykket i motoren presser dekselet forover inn i viftereim hjulet som gnager hull på dekselet.
Jeg koblet bare forbi termostaten og lot varmen stå på hele tiden om vinteren. Aldrig noe problem siden.

Blir jo olje i denne slangen. Vitsen med veivhus ventilasjonen er jo at oljedampen fra motoren skal ledes tilbake og forbrennes i motoren og ikke slippes ut i atmosfæren.

Utlogget Per-ulv

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 28
Sv: Zj diesel veivhusventilasjon problemer
« Svar #4 på: Ti.,12,Januar,2016,23,09 »
Ok.. Den slangen/element er erstattet av bare et rør.. Er nok det som er problemet..
Noen som tilfeldighvis vet hvor gløde rele sitter på denne? Det jukser innimellom..

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Zj diesel veivhusventilasjon problemer
« Svar #5 på: On.,13,Januar,2016,21,20 »
Hmmm..., rart det varmeelementet ikke var montert på min 98 2.5 TD jeg hadde. Opplevde ikke det problemet heller.
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget Per-ulv

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 28
Sv: Zj diesel veivhusventilasjon problemer
« Svar #6 på: To.,14,Januar,2016,15,55 »
Satt isolasjon over.. Ikke så god og se, sånn uten videre..

Utlogget cat-vi

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Sv: Zj diesel veivhusventilasjon problemer
« Svar #7 på: To.,14,Januar,2016,19,21 »
Du får prøve i helgen da det er meldt sprengkulde, sjokk-kulde, russerkulde og det som verre som er, eller det vanlige folk kaller for norsk vintertemperatur.

Utlogget Kibri

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 4
Sv: Zj diesel veivhusventilasjon problemer
« Svar #8 på: Sø.,17,Januar,2016,12,08 »
Opplevde du noe liknende dette her :

Jeg har en 1998 Grand Cherokee 2,5 turbo diesel som har gått 207.000.
Bilen er meget godt vedlikeholdt og alle servicer er fulgt opp på den.
I dag når jeg skulle ut å kjøre en tur så røyk det mye fra den, ikke hvit , men grå røyk og etter en stund så mistet den kraften midt i en bakke , men tok seg opp igjen før den igjen mistet kraft, men gikk greit når jeg kom hjem i gården med den igjen.
Det var ikke noen unormalt høy temperatur på kjølingen , men la merke til at oljetrykket virket høyere enn normalt. Etter at jeg stoppet den så surklet det en del i kjølesystemet, men uten at det minket noe i ekspansjonstanken. Sjekket etter at den var blitt kald igjen og oljelokket var svart og fint ikke noe "grøt og oljestikken så også bra ut uten noe missfarging av oljen, men den hadde minket noe. Kunne heller ikke se noen lekkasjer eller annet under bilen, men det luktet brent olje etter at jeg hadde stoppet den. Hørte ikke noen ulyder fra den hverken under kjøreturen, eller når den gikk på tomgang.
Er det noen av dere som har hatt lignende problem eller noen som kan ha noen ide om hva det kan være?

Utlogget Per-ulv

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 28
Sv: Zj diesel veivhusventilasjon problemer
« Svar #9 på: To.,21,Januar,2016,06,40 »
Hei.
Dette høres ut som frossen veivhus,vent slik som jeg beskrev, da vil bilen spise olje..
Sjekk om varmeelement på slangen til veivhus ventilasjonen er i orden.. Den går i fra slange ut fra luftfilter> videre på v side av motor til en boks lengere bak...
Jeg tok av min og den var helt proppet med is..
Regner med du har skiftet diesel filter jevnlig... Slik at det ikke er her problemet er?
Tror dog det ikke ville røket pga frosset filter..

Utlogget Kibri

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 4
Sv: Zj diesel veivhusventilasjon problemer
« Svar #10 på: Fr.,22,Januar,2016,13,45 »
Hei Per-Ulv :)

Takk for tilbakemeldingen. Jeg har tittet litt rundt igjen, men hvor kommer ventilasjonslangen ut hos deg, jeg har ikke noe på ventilkåpen og kan heller ikke se noen ut fra luftfilteret ? Startet den opp på lørdag,og den startet fint, og jeg kunne heller ikke høre noen ulyder, men fikk se en del fuktighet/olje foran på venstre side på motoren rundt dysen og jeg fikk også se en del olje klin rundt den store slangen som går ned til turboen. Bilen ble varm, og det har ikke minket noe på vannet heller. Snakket også med merkeverkstedet som mente det kunne være dyse nr.1 og ba meg kjøre en feilsøkningsdiagnose på den, men et annet verksted jeg pratet med mente at det var kulden igjen ettersom det ikke lyste noen varsellamper i dashbordet :(
Legger ved noen bilder.