Skrevet av Emne: opphengskule.  (Lest 1079 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget anton

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 10
opphengskule.
« på: To.,12,November,2009,21,07 »
Jeg skal bytte opphengskuler på min Cherokee 97 mod og da viser det seg at kula høyere nede er større en den som sitter på venstere side.
Jeg har nå prøvd tre forskjellige kuler men de var for små. Har målt den største av de tre til 41,71mm mens den som satt der fra før var på 41,83mm.

Er det noen som har vært borte i dette problemet noen gang?

Utlogget Jeeb

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 112
Re: opphengskule.
« Svar #1 på: To.,12,November,2009,23,31 »
Kanskje noen har byttet bare den ene en gang?
Det er kvalitetsforskjeller på bærekuler. Jeg endte opp med å kjøpe alle 4 nye av merket "Moog". Disse virker mye bedre enn de man får "originalt" fra Jeep forhandlerene. Bedre gummikvalitet på tetninger og generellt bedre stålkvalitet. Her fulgte alle smørenippler og tettenippler med også.
Skal man gjøre denne jobben bør alle 4 byttes etter min mening. Fikk laget en liten hydraulisk presse, da gikk jobben som en lek! Ikke bank og slå med slegga her!!

Lykke til med "tight" forstilling!
Jan Erik
1995 Grand Cherokee Limited 5,2L - 242 transfer
Ex. 1998 TJ 4,0L Sahara

Utlogget anton

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 10
Re: opphengskule.
« Svar #2 på: Fr.,13,November,2009,16,32 »
Den har vært byttet, så at gummiskyddet på den var blått og ikke svart som de andre var. Det enest som står på den kula er MS.
Jeg har prøvd en Moog kule men den var forliten den også. Den kunne jeg putte rett inn og den gikk ut med en gang jeg slapp den.
Den største kula jeg har funnet er Falcon K3137T den satt seg fast men når jeg skulle sette på spindelhuset så slapp den.

Det som det ser ut til nå er at jeg må bytte framaxelen :-[

Utlogget Jeeb

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 112
Re: opphengskule.
« Svar #3 på: Sø.,15,November,2009,19,02 »
Kanskje du kan bruke Loctite.
De har limsystem som er beregnet på å låse fast ting, også med ganske store spalter.
Brukes ofte for å feste nye lager i lagerbukker som er skadet. ("grønn Loctite" har kanskje de fleste hørt om...de har mange typer til forskjellige applikasjoner...).
Jan Erik
1995 Grand Cherokee Limited 5,2L - 242 transfer
Ex. 1998 TJ 4,0L Sahara