Skrevet av Emne: Enda mere El feil.....  (Lest 1480 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Arg1

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 39
  • Nofear Offroad Team
Enda mere El feil.....
« på: Sø., 8,Februar,2009,19,51 »
Hei igjen,,,

Har litt strul med `98 XJ`n min om dagen.
Jeg kjøpte bilen i august og fikk ganske snart problemer med kjørelysa. Brente 3m klemmer kom vel ikke som noen overraskelse ::)
Koblet litt fram og tilbake og det funker nå som det skal.
Jeg ble ikke videre imponert over kablinga til hverken chrysler eller møller når jeg gikk over el nettet.
Men,,,nå har et nytt problem dukket opp.
Sikringen til førstesteget (sta/acc) ryker støtt og stadig. Samtidig forsvinner noen varsellys i dashbordet.
Nå har det kuliminert ned til at jeg ikke får startet i det hele tatt.
Skifter sikring og den ryker under gløding.
Jeg syns det er besynderllig at sta/acc sikringen ryker under gløding og glødesikringen er like hel.
For å kunne finne feilkilden lurer jeg på hvilke funksjoner er på acc steget til bilen??
Videre ha jeg lest her på forumet at det ved enkelte andre el feil har vært tenningsbrytern som har kortslutta.
Er dette noe jeg burde sjekke kanskje??
Uff; hater el feil  >:( !!!!!

Håper for guds skyld ikke at noen av dere har hatt dette problemet, men at noen av dere kan gi svar allikevel.

Vennlig hilsen
Are

Utlogget Oseberg

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 363
Sv: Enda mere El feil.....
« Svar #1 på: Ma., 9,Februar,2009,19,03 »
Du får ta eleminasjonsmetoden, men dersom "sta" er starter, og nå går den ikke i det heletatt, ville jeg ha forsøkt følgende:

  • Koble fra startmotor, trille bilen i gang(husk å forgløde) for verifisere om sikringer fortsatt ryker
  • dersom ingen forskjell, gjenta samme sekvens, men koble fra acc'n. Ingen forskjell? Koble tilbake de to systemene
  • Lysbryteren er utsatt for mye strøm, denne kan gi deg en lei sak, men som oftest er det at det brenner opp noen kontakter inni denne og det lukter nok litt, så den "kan" være utelukket dersom du ikke har merked lukten brent plastikk


Ta deg en tur innom "nyttige linker" oppe på siden. Har postet en link til service manualen og du kan laste ned skjemaer for el- systemet


http://colorado4wheel.com/allmanuals/Jeep/

Vet ikke om dette var til særlig nytte, men lykke til(enig...el -feil er noe dr...t )
« Siste redigering: Ma., 9,Februar,2009,19,06 av Oseberg »
XJ 4,0 98

Utlogget Arg1

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 39
  • Nofear Offroad Team
Sv: Enda mere El feil.....
« Svar #2 på: Ma., 9,Februar,2009,23,30 »
Takk for svaret.

Jeg har vært inne på tanken at det kan være overslag i børstene på startern, men sikringa ryker før starteren slår inn.
Den ryker under glødinga. Det er to kretser i sikringsboksen for start.
sta/acc og sta/run. Egen kurs til gløder.
Sikringa som ryker er sta/acc, altså første steget på tenningsbryter.
Vifta og kjørelysa virker fortsatt etter at sikringa ryker så jeg utelukker at feilen er der.
Det er vel ikke annet å gjøre enn å kose meg med el skjema. Har lastet ned tidligere.
Vært føre var, så jeg har allerede sikret meg en ny lysbryter. En kamerat var i hjemme i Minnesota for tre mnd siden. 250 kr for ny bryter  ;)
men som noen andre har skrevet tidligere i forumet, så virker det som om lysbryter og tenningsbryter ble satt inn først og at resten av bilen ble bygd rundt!
For å gjøre f..nskapet komplett står bilen utafor garasjen (oppvarmet +20), i oppoverbakke, 50cm nysnø mellom bilen og garasjen og det er 20 minus ute.
Jadda,,koselig med bil!!!

Are

Utlogget Arg1

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 39
  • Nofear Offroad Team
Sv: Enda mere El feil.....
« Svar #3 på: Ti.,17,Februar,2009,18,13 »
 ??? ??? ??? ??? ???

Utlogget Arg1

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 39
  • Nofear Offroad Team
Sv: Enda mere El feil.....
« Svar #4 på: Lø.,21,Februar,2009,11,41 »
 :'( håpløst prosjekt...

Har gått igjenom el skjemaer og fulgt kabler. samboen fortalte meg at det hadde ryki fra passasjerdøra en dag hu og en venninne var ute å kjørte.
Har nå tatt av dørtrekket for å kontrollere kablingene der.
Det værste er at det ikke er noen synlige tegn på brente kabler noe sted. morrro.
Har sett over koblingspunkter, kabler, sikringer, kabelsko, men ingen synlige feil.
Skal leite litt mer i dag.
Tror jeg kan få bilen inn i garasjen om en times tid. Det blir bra.
Da kan jeg ta med kaffekanna og varme meg i gararsjen istedet for å stå ute med snø i rævsprekken!!

Utlogget Arg1

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 39
  • Nofear Offroad Team
Sv: Enda mere El feil.....
« Svar #5 på: Lø.,21,Februar,2009,14,54 »
 nå har jeg leita gjennom el skjemaer, gått over kabelgater, koblingspunkter sikringer, releèr osv. Haar ikke funnet noen feil,,,,vent litt tenkte Are,,,var det ikke litt forskjell i tykkelsen på lederen i sikringen på den nye typen fra Egil Verne???kanskje bare for morro skyld kan jeg jo prøve å ta sikringen fra varmeapparatet og bytte den med den nye typen jeg fikk,,altså gammel vs ny....
oisann,,,produksjonsfeil jo.....
Jeepen går som ei klokke gitt.
Ja ja,,får bare sette sammen alt igjen da...

Tror jeg skal ta en halvsint telefon til Egil Verne på mandag..

Utlogget Arg1

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 39
  • Nofear Offroad Team
Re: Enda mere El feil.....
« Svar #6 på: To., 2,Juli,2009,14,24 »
 ::) har visst glemt å skrive inn hva som var feilen.

vindusheisermotor=brent  :P