Skrevet av Emne: Verktøy for å skifte opphengskuler  (Lest 4477 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget larseko

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 271
Verktøy for å skifte opphengskuler
« på: To.,17,Februar,2011,06,54 »
Hei. Endte visst opp med "ny" doning etter at den gamle motoren (2.5td) ga seg. Fikk kjøpt et vrak med mangellapp ganske billig, men manglene var ikke så store. Den viktigste er øvre og nedre opphengskule venstre side, så disse må skiftes. Nå har jeg sett på guides for hvordan det gjøres, og det ser jo greit nok ut, men jeg trenger verktøy. Får man noe som passer til jobben på Biltema, f. eks.? Har ikke så lyst til å stå der og hamre på et meisel, for å si det slik. Verksted sier at de tar 1.5t-2t på jobben, så kanskje det er like greit, men det virker jo som en grei jobb så lenge en har verktøyet.
1995 XJ 2.5 TD
1987 GW

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Re: Verktøy for å skifte opphengskuler
« Svar #1 på: To.,17,Februar,2011,07,23 »
Siden du spør så tyder det vel på at du ikke helt vet hvordan dette skal gjøres eller har verktøyet for å gjøre dette.  Anbefaler verksted da, du trenger noe spesialverktøy for å få av "opphengskulene" (regner med at det er innfestningen for hjulet i akslingen du snakker om, altså leddene som hjulet svinger med).  Gasolin har forøvrig et fint verktøy til å presse ut nevnte deler med, men det koster noen kroner og har man ikke tenkt å gjøre dette så ofte så tror jeg verksted er tingen.
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget larseko

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 271
Re: Verktøy for å skifte opphengskuler
« Svar #2 på: To.,17,Februar,2011,09,41 »
Ja, hvis det finnes brukbar presse til under 500 som gjør jobben bra, er jeg villig til å legge ut det for å gjøre jobben selv... kan tenkes at jeg vil gjenta bedriften, men ikke ofte.
1995 XJ 2.5 TD
1987 GW

Utlogget Rogerlaredo

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 22
Re: Verktøy for å skifte opphengskuler
« Svar #3 på: Sø.,20,Februar,2011,21,24 »
Hei,

Verktøyet har du her. Jeg lette hos de vanlige verktøybutikkene i Oslo uten å finne noe alternativ. Kanskje noen andre vet om alternativer?

http://gasolin.no/index.php?main_page=product_info&products_id=960
Roger Rasmussen
1985 CJ7 - 1996 XJ

Utlogget eivind_m

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 135
  • Moss
Re: Verktøy for å skifte opphengskuler
« Svar #4 på: Sø.,20,Februar,2011,23,17 »
Jeg har aldri gjort jobben, men en eller annen gang leste jeg en jeeptråd på et eller annet forum hvor dette verktøyet ble brukt.
http://www.sjdiscounttools.com/otc7249.html

Ingen ide om de shipper til Norge, men vesentlig billigere en verktøyet fra gasolin.

Mvh
Eivind

07 XH Crd ltd |2" OME |SteelArmadillo rock sliders |OEM skid plates |QDII |265/70-17 Geolandar MT | Hanson 30mm spacere |Plasti dip'a hjul |Kiwi Plx OBD & Torque |Pie aux in | Rugged Ridge matter |Yakima sykkeholdere i lasterommet

Utlogget larseko

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 271
Re: Verktøy for å skifte opphengskuler
« Svar #5 på: Sø.,20,Februar,2011,23,23 »
Takk for tips. Har sett ymse tråder om dette i USA, så jeg går ut fra at det bør gå an å få tak i noe fra ebay eller den siden du nevner der. 1690,- blir litt for mye, men kan jeg få det til under tusenlappen (ca), vil det lønne seg. Vil tro en slik c-klemme også kan brukes til andre formål. Presse ut foringer, f. eks. Kanskje litt liten, men.
1995 XJ 2.5 TD
1987 GW

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Re: Verktøy for å skifte opphengskuler
« Svar #6 på: Ma.,21,Februar,2011,00,36 »


Bærekuleavtrekker, Heavy Duty
For demontering av bærekuler, leveres med adaptere for 4WD og varebiler. Også nyttig for utpressing av kardangledd etc.



Det er jo en mulighet mer med det dyrere settet.
Ca. 600,- + mva. + sikkert 600,- i frakt, og et mindre anvendelig sett.  ::) Jeg har byttet mine kuler UTEN presse. Sleggemekanikk med rørstumper for ikke å skade de nye kulene. Gikk bra til slutt, men IKKE å anbefale. Drømte om slikt verktøy i en uke etterpå. :P  ;D
« Siste redigering: Ma.,21,Februar,2011,00,39 av Fighter »
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget Anders B

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 18
Re: Verktøy for å skifte opphengskuler
« Svar #7 på: Ma.,21,Februar,2011,09,53 »
Hei, jeg kjøpte denne:

https://millerspecialtools.spx.com/Detail.aspx?id=1691&gid=14

Har ikke brukt den enda, men skal skifte venstre bærekuler når det blir litt varmere....

Du kan gjerne låne settet, men jeg bor i Bærum....
- 97 ZJ 4.0 l

Utlogget larseko

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 271
Re: Verktøy for å skifte opphengskuler
« Svar #8 på: Ma.,21,Februar,2011,14,08 »
Ok, takk for alle tips. Må tenke litt på om jeg skal gjøre denne jobben eller flytte over den gamle akselen. Jeg skal uansett flytte over fjærer og dempere fra den, så det er kanskje ikke veldig mye ekstraarbeid å flytte over hele akselen. Det eneste er at den har gått 120.000 mer enn denne, selv om jeg vet at den har bra olje på og slike ting.
1995 XJ 2.5 TD
1987 GW

Utlogget Oseberg

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 363
Re: Verktøy for å skifte opphengskuler
« Svar #9 på: To.,24,Februar,2011,02,18 »
Amund hos BG Nord har et hydraulisk verktøy som jeg leide av ham. "worth a try to call him"
Fungerte utmerket. Det du over har fått tips om er litt "risky"  om det er litt alder på bilen og kan ende opp med lettere haveri om du leser "postings" på www......(google søk)

Link til mitt bærekule bytte:
http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,3947.0.html


« Siste redigering: To.,24,Februar,2011,22,58 av Oseberg »
XJ 4,0 98