Skrevet av Emne: Vann i oljen, hva er årsaken.?  (Lest 4071 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Rød Cherokee

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 37
Vann i oljen, hva er årsaken.?
« på: Fr.,14,Mars,2008,18,04 »
Hei.

Konemor var ute med bilen. Da hen satt fra seg bilen, kokte den. Lenge.....

Sjekket, vann-nivå. Og konstanterte en liten lekkasje fra trykktank. M en sjekket også peile-pinn til motoroljen.
Og der var det litt vann i oljen(tror jeg) Og litt grå skumaktig veske helt oppe på feile-pinnen.

Jeg tenker det kan være topp-pakning, men er jo IKKE bilmekaniker.

Noen andre forslag...?

Og hva er prisen på en evt topp-pakning...?

Kan man gjøre det selv...?

Og kan man bruke bilen, på korte turer...?

Håper noen kan svare...?

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: Vann i oljen, hva er årsaken.?
« Svar #1 på: Fr.,14,Mars,2008,19,23 »
Du kunne ikke tenke deg å fortelle hva slags bil og motor vi snakker om?
Ser du kaller deg Rød XJ, men også røde XJ'er finnes i både diesel og bensin.
men det høres jo unektelig ut som det er topppakning evt topp..
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget Rød Cherokee

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 37
Sv: Vann i oljen, hva er årsaken.?
« Svar #2 på: Fr.,14,Mars,2008,20,01 »
Du kunne ikke tenke deg å fortelle hva slags bil og motor vi snakker om?
Ser du kaller deg Rød XJ, men også røde XJ'er finnes i både diesel og bensin.
men det høres jo unektelig ut som det er topppakning evt topp..

Obs... Glemte det i farten.
Det er en 90 modell, Og en 4 liter Renix motor....!

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Sv: Vann i oljen, hva er årsaken.?
« Svar #3 på: Lø.,15,Mars,2008,15,13 »
Hei. Når toppakningen ryker hender det at kjølevannet siver ut i eksosen. Da vil det merkes på at bilen røyker mer og mer, hvit røyk.(damp). Noen ganger er bruddet slik at vannet går inn i oljekanalen. Da misfarges oljen og den blir grå når den piskes sammen med vannet. I begge tilfeller minker kjølevannet.Motorolje og vann kan ikke blandes. Når det står stille, vil vannet synke ned. Når vann og olje piskes, varmes og presses gjennom kanaler blir det en tykk, grøtete konsistens som tilslutt tetter smørekanaler. Det ender opp med at smøre og kjøleeffekten, som er hovedoppgaven til motoroljen, opphører, og motorhaveri er resultatet. IKKE KJØR BILEN ANNET ENN TIL VERKSTED! Jeg er ikke bilmekaniker, men har skrudd mye i mange år, og har selv opplevd det samme med en Mercedes 230E alumotor jeg hadde. Så kan en evt. mekaniker og bedreviter rette meg hvis jeg har feil.  :) Lykke til med reparasjonen. Innhent rep. priser flere steder. Mvh. Åge.
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget jeepiaiai

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 15
Sv: Vann i oljen, hva er årsaken.?
« Svar #4 på: Lø.,15,Mars,2008,15,17 »
er nok med sikerhet at toppakninga er gåen ::)

Utlogget Rød Cherokee

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 37
Sv: Vann i oljen, hva er årsaken.?
« Svar #5 på: Lø.,15,Mars,2008,16,41 »
er nok med sikerhet at toppakninga er gåen ::)

Takk for svar. Tenke å skifte oljen i helgen, slik at jeg kan ta nærmere titt på konsistensen....!

Utlogget Rød Cherokee

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 37
Sv: Vann i oljen, hva er årsaken.?
« Svar #6 på: Lø.,15,Mars,2008,16,45 »
Hei. Når toppakningen ryker hender det at kjølevannet siver ut i eksosen. Da vil det merkes på at bilen røyker mer og mer, hvit røyk.(damp). Noen ganger er bruddet slik at vannet går inn i oljekanalen. Da misfarges oljen og den blir grå når den piskes sammen med vannet. I begge tilfeller minker kjølevannet.Motorolje og vann kan ikke blandes. Når det står stille, vil vannet synke ned. Når vann og olje piskes, varmes og presses gjennom kanaler blir det en tykk, grøtete konsistens som tilslutt tetter smørekanaler. Det ender opp med at smøre og kjøleeffekten, som er hovedoppgaven til motoroljen, opphører, og motorhaveri er resultatet. IKKE KJØR BILEN ANNET ENN TIL VERKSTED! Jeg er ikke bilmekaniker, men har skrudd mye i mange år, og har selv opplevd det samme med en Mercedes 230E alumotor jeg hadde. Så kan en evt. mekaniker og bedreviter rette meg hvis jeg har feil.  :) Lykke til med reparasjonen. Innhent rep. priser flere steder. Mvh. Åge.


Ja, den røyker hvit røyk ganske lenge på tomgang, og er ganske fuktig....! Må nok til å skifte den, men tenker også på å selge bilen som den står....1

Ser at du kjører Grand Cherokee, jeg prøvde en i deg. Er du fornøyd med din bil.....! Er det noen kjente feil på GC 5,2 L..?

Takk for utfyllende svar....!

Utlogget jeepiaiai

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 15
Sv: Vann i oljen, hva er årsaken.?
« Svar #7 på: Lø.,15,Mars,2008,16,53 »
min er til salgs ;D

Utlogget Rød Cherokee

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 37
Sv: Vann i oljen, hva er årsaken.?
« Svar #8 på: Lø.,15,Mars,2008,21,12 »
min er til salgs ;D

Da må jeg ta en titt på den, prøver å sende deg en Mail....!

Utlogget jeepiaiai

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 15
Sv: Vann i oljen, hva er årsaken.?
« Svar #9 på: Lø.,15,Mars,2008,21,41 »
flere bilder på offroad.no ;D

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Sv: Vann i oljen, hva er årsaken.?
« Svar #10 på: Lø.,15,Mars,2008,22,28 »
Vi kjøpte vår ZJ i juli '07, og er storfornøyd. Har ikke hatt problemer med den. Starter og går hver gang. Var på EU nå nettopp, og fikk lapp på slark i dørbolter førerdør, litt dårlig effekt parkbrems og pusse av rust på et 15cm langt bremserør. Ikke værst for en bil som har gått 218 000 km. Vi har kjørt temmelig nøyaktig 10 000 km siden juli, selv om det er bil nr 2. Vi stortrives i bilen, og jeg er litt "old fashion" som mener at yankeebiler skal ha V8 bensinmotor. Får ennå gåsehud når jeg hører skikkelig V8 lyd. Men tror nok at Grand Cherokee følelsen får du uansett motortype. Bensinbilene er nok litt rimeligere i innkjøp enn dieselutgavene pga. forbruk. Sjekk ut flere biler, og se etter oljesvette, teste at alle funksjoner, el. og mekaniske funker. Servicehefte er positivt, men en skinnende bil med gullende rein motor kan være mistenkelig. Kort fortalt, bruk litt tid, og ha gjerne med deg et par ekstra øyer og ører. Lykke til.  :)
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8