Skrevet av Emne: Rustne kanaler og firkantstål  (Lest 4595 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Enger

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 14
Rustne kanaler og firkantstål
« på: On., 2,Juli,2014,00,20 »
Jeg har MYE RUST i kanalene på min XJ. Kan jeg erstatte dem med hulprofil i en passende størrelse? Noen erfaringer med dette?

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
Rustne kanaler og firkantstål
« Svar #1 på: On., 2,Juli,2014,10,56 »
Ja det kan du. :) Men det er litt vanskelig å sveise firkantrør med kraftig gods fast i tynnplatene i karosseriet og få det bra.
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget A-Ball

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 154
  • The A-Ball
Rustne kanaler og firkantstål
« Svar #2 på: On., 2,Juli,2014,19,00 »
Jeg gjorde dette på min, om du sveiser mest på røret og helt inntil kanten på karrosseriet går det bra.
Og i A, B og C stolpen er det mye tykkere gods, det er her det er viktig med sterke sveiser:)
1996 Jeep ZJ

Utlogget Enger

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 14
Rustne kanaler og firkantstål
« Svar #3 på: Fr., 4,Juli,2014,01,56 »
A-Ball: har du bilder?

Utlogget A-Ball

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 154
  • The A-Ball
Sv: Rustne kanaler og firkantstål
« Svar #4 på: Fr., 4,Juli,2014,17,39 »
1996 Jeep ZJ

Utlogget Enger

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 14
Rustne kanaler og firkantstål
« Svar #5 på: On., 9,Juli,2014,00,56 »
Så bra ut det der. Hvor store profiler brukte du?

Utlogget A-Ball

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 154
  • The A-Ball
Rustne kanaler og firkantstål
« Svar #6 på: On., 9,Juli,2014,11,47 »
Jeg tror det var 70x40mm
Men skulle jeg gjort det igjen så ville jeg brukt 70x100, så beskytter man dørene bedre:)
1996 Jeep ZJ

Utlogget Pettersen

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 419
Sv: Rustne kanaler og firkantstål
« Svar #7 på: Sø.,13,Juli,2014,22,37 »
Har akkurat gjort dette på min. Sveisa inn 50x100 firkantrør, 4mm tykke. Vi kappa kanalen jevnt med vinkelen i dørlista, og la  inn et flattjern under der. Borra med 10mm bor, ca hver 10 cm bortover, og punkta fast der. Under bilen sveisa vi et 40x40 vinkeljern, borra og punkta på samme måte, og helsveisa over og under. Vær forsiktig, tynt gods. Vi løsna også på teppet inni bilen, så det ikke skulle svi seg. Så sveisa vi inn firkantrøret, helsveisa i flattjernet og vinkeljernet. Har noen bilder, men sliter med nettforbindelsen i kveld, så kan prøve å laste de opp i morra.
Trude: 98 XJ 2.5 med 2" heving, og 31". D30 Aussie Locker, C8.25 LSD <-- For tiden i dvale...

Jenny: 90 XJ 4.0, lekebil. Ribba for interiør og unødvendig utstyr, 2" heving, 31" BFG Mud. Snart 35"...

Celine: 97 ZJ 4.0, NP242, ARB fanger og sperrer, 31".

Utlogget Enger

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 14
Sv: Rustne kanaler og firkantstål
« Svar #8 på: On.,16,Juli,2014,22,20 »
supert med et fungerende forum.
Med bilder og litt forklarende tekst så klarer man å finne løsninger. Jeg vurderer fremtiden til xj´n. Skal den settes i stand slik at den kan være med i en del år til, eller skal den bare så vidt kreke seg igjennom PKK som kommer snikende en gang i løpet av vinteren og så få lov til å hvile i fred etter det.  Vet dere om noen i Trondheimsomtådet som kanskje kan hjelpe meg med å vurdere hva som kan, bør og gjøres? Og som kanskje også kan hjelpe til med å få orden på bilen til en fornuftig penge.

Utlogget Pettersen

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 419
Sv: Rustne kanaler og firkantstål
« Svar #9 på: To.,17,Juli,2014,00,16 »
XJ'en min skal totalrenoveres nå i vinter. Fikk seg en kraftig trøkk i ræva, så må en del oppretting til. Men har ikke hjerte til å skrape den, ligger altfor mye tid, penger og kjærlighet i den til det. XJ'er er biler med sjel. Håper du finner ut av det, og får tid og lyst til å fikse den :)

Legg inn en forespørsel i "trondheim" delen av forumet, kanskje du får napp der :)
« Siste redigering: To.,17,Juli,2014,00,18 av Pettersen »
Trude: 98 XJ 2.5 med 2" heving, og 31". D30 Aussie Locker, C8.25 LSD <-- For tiden i dvale...

Jenny: 90 XJ 4.0, lekebil. Ribba for interiør og unødvendig utstyr, 2" heving, 31" BFG Mud. Snart 35"...

Celine: 97 ZJ 4.0, NP242, ARB fanger og sperrer, 31".

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
Rustne kanaler og firkantstål
« Svar #10 på: To.,17,Juli,2014,12,21 »
Vil gjerne se bilder når du får tid, Pettersen!! :)
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget Pettersen

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 419
Sv: Rustne kanaler og firkantstål
« Svar #11 på: To.,17,Juli,2014,16,18 »
Er ikke så lett å se hvordan det er gjort, siden jeg bare har bilder av det ferdige resultatet. Fulgte denne write-up'en, og er ganske greit forklart der.

Bilder:




Trude: 98 XJ 2.5 med 2" heving, og 31". D30 Aussie Locker, C8.25 LSD <-- For tiden i dvale...

Jenny: 90 XJ 4.0, lekebil. Ribba for interiør og unødvendig utstyr, 2" heving, 31" BFG Mud. Snart 35"...

Celine: 97 ZJ 4.0, NP242, ARB fanger og sperrer, 31".

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
Rustne kanaler og firkantstål
« Svar #12 på: To.,17,Juli,2014,20,23 »
Flott write-up, men for å være ærlig så ble resultatet ditt bedre!! Så de brukte 2x6" mot ditt 2x4" rør, og deres stakk for langt ut... Digger at du fikk rockerne flush med karosseriet. Er firkantrøret ditt helt inn mot vinkeljernet, eller er det "luft" mellom firkantrøret og vinkeljernet på baksiden for å få det flush?
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget Pettersen

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 419
Sv: Rustne kanaler og firkantstål
« Svar #13 på: Fr.,18,Juli,2014,00,53 »
Ligger helt innat, mulig det er noen millimeter glippe enten foran eller bak. Er litt forskjell i bredden på de originale kanalene foran og bak. På offroader'n jeg planlegger, så blir det enten 2x6 eller 2x8. For å få beskyttelse litt lenger ut. Men der skal også buret og skjermene festes i kanalen.
Trude: 98 XJ 2.5 med 2" heving, og 31". D30 Aussie Locker, C8.25 LSD <-- For tiden i dvale...

Jenny: 90 XJ 4.0, lekebil. Ribba for interiør og unødvendig utstyr, 2" heving, 31" BFG Mud. Snart 35"...

Celine: 97 ZJ 4.0, NP242, ARB fanger og sperrer, 31".