Skrevet av Emne: Strømproblemer 2,5td - defekt dynamo eller noe annet?  (Lest 4082 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Sverre

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 373
    • Sverres garasje
Strømproblemer 2,5td - defekt dynamo eller noe annet?
« på: Sø.,12,Mai,2013,00,34 »
Har tiltakende strømproblemer på min 96 2,5td. Stadig oftere slutter den å lade og check engine lampa lyser opp. Typisk scenario nå om dagen er at jeg fullader batteriet om natta, starter opp om morran og dynamoen lader 14,5V. Kjører en mil og voltmeteret inni bilen ligger stabilt rundt 14V. Stopper en stund og starter opp igjen. Voltmeteret begynner å bevege seg opp og ned mellom 10 og 14V for så å dette ned mot 10 og legge seg der. Da kobler check engine lampa inn. Dynamoen lader ikke uansett turtall. Kjørelysene kobler ut og batterispenningen synker. På dette tidspunktet er det bare å sette kursen hjemover og koble til laderen igjen for hvis jeg stopper nå får jeg ikke start igjen...

Så hva er feilen? Kan det være at det bare er børstene som er slitt? Hvordan er det i så fall å komme til for å skifte disse?

Eller kan det være defekt spenningsregulator? Sitter sistnevnte inni dynamoen eller er den ekstern?

Indikatoren på batteriet er grønn, men det kan jo hende at det er modent for utskifting i og med at det tappes nokså fort for strøm når ladingen kobler ut. Kan kanskje teste ved å fullade batteriet og se hvor lenge jeg kan kjøre starteren før det gir seg? Hvis jeg ikke gløder på kald motor vil den ikke starte med det første...
2004 WJ 2,7 CRD Overland
X-Jeeps: 98 TJ 2,5 (31") - 97 TJ 4,0 (33") - 99 XJ 2,5td (31") - 88 XJ 4,0 2dr (33") - 88 XJ 4,0 (31") - 00 XJ 2,5td (30") - 95 XJ 4,0 (31") - 95 XJ 2,5td (stock)

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: Strømproblemer 2,5td - defekt dynamo eller noe annet?
« Svar #1 på: Sø.,12,Mai,2013,02,17 »
Hadde samme problemet på min 98 2.5 TD på ca. 242.000 km. Dynamoen min ble i tillegg så varm at jeg ikke kunne ta på den :P Byttet til ny dynamo siden det ofte er mer slitasje enn bare børster og evt. diodebru. Alt sitter inni bak dekselet på baksida og kan lett byttes, men er ofte ikke noe vits i hvis bilen har gått langt. Se bilder av slitasjen
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
Sv: Strømproblemer 2,5td - defekt dynamo eller noe annet?
« Svar #2 på: Sø.,12,Mai,2013,11,11 »
Tror du skulle prøvd å låne deg et batteri først... Kan jo høres ut som at batteriet tappes for strøm, og dermed klarer ikke dynamoen å levere nok strøm til både lading og forbruk. Jeg mener- du har jo god lading så lenge batteriet er toppladet og du ikke har latt bilen stå uten strøm!
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget vegsir

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 26
Sv: Strømproblemer 2,5td - defekt dynamo eller noe annet?
« Svar #3 på: Sø.,12,Mai,2013,14,34 »
det første du kan prøve er å ta av minuspolen, og pusse både klemma og polen.  har hatt lignende problemer på begge jeepene mine og det å ta av og pusse litt løste det hele :-[
i've got your jeepting, now it burns when i pee
''liksommedlem av den skumle AT-ligaen''

Utlogget Sverre

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 373
    • Sverres garasje
Strømproblemer 2,5td - defekt dynamo eller noe annet?
« Svar #4 på: Sø.,12,Mai,2013,19,49 »
Har god kontakt på begge poler.

Hvis det er batteriet som er defekt burde vel dynamoen fortsette å levere en høyere spenning enn batterispenningen selv om sistnevnte begynner å bli lav? Spenningen målt på dynamo er til enhver tid den samme som spenningen målt på batteriet. Hvis jeg kjører slik at spenningen detter ned mot 10 og deretter stopper motoren måler jeg batterispenning ubelastet på mellom 11 og 12.

Jeg holder en knapp på at dynamoen er hovedkilden til problemene, men synes det er rart at den lader normalt ved oppstart med nyladet batteri....
2004 WJ 2,7 CRD Overland
X-Jeeps: 98 TJ 2,5 (31") - 97 TJ 4,0 (33") - 99 XJ 2,5td (31") - 88 XJ 4,0 2dr (33") - 88 XJ 4,0 (31") - 00 XJ 2,5td (30") - 95 XJ 4,0 (31") - 95 XJ 2,5td (stock)

Utlogget Sverre

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 373
    • Sverres garasje
Sv: Strømproblemer 2,5td - defekt dynamo eller noe annet?
« Svar #5 på: Ma.,13,Mai,2013,11,16 »
Kan legge til at jeg har følgende feilkoder:
12 Battery or computer recently disconnected
41 Alternator field control circuit open or shorted

Kode 41 refererer jo til feil ved dynamo, men er det mulig å trekke noe mer informasjon ut av det enn det...?

Testet litt mer i morges på vei til jobb, barnehage osv. Kjørte ca 15 km totalt med 3 stopp underveis. Koblet fra batterilader i går kveld. I dag morges var batterispenningen på 12,3V. Burde vel vært litt høyere og kan tyde på enten dårlig batteri eller at jeg har en strømtyv et sted. Ladespenning på første etappe i dag lå på 14,3V. Ved oppstart 2 begynte check engine lampa å lyse og den ladet ikke med en gang, men ladespenningen tok seg opp etter et halvt minutt. På 3. etappe var det null lading. Kjørelysene slår seg av når check engine lampa går på.
2004 WJ 2,7 CRD Overland
X-Jeeps: 98 TJ 2,5 (31") - 97 TJ 4,0 (33") - 99 XJ 2,5td (31") - 88 XJ 4,0 2dr (33") - 88 XJ 4,0 (31") - 00 XJ 2,5td (30") - 95 XJ 4,0 (31") - 95 XJ 2,5td (stock)

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
Strømproblemer 2,5td - defekt dynamo eller noe annet?
« Svar #6 på: Ma.,13,Mai,2013,12,09 »
Et nedtappet batteri er den største strømforbrukeren til dynamoen. Hvis batteriet er ødelagt vil det kunne dra så mye strøm fra dynamo at du ikke klarer å måle lading på dynamoen uten å koble fra batteriet. Hva skjer dersom du kobler fra batterilader og lar bilen stå noen timer før første oppstart? Er batterispenninga sunket?
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget Sverre

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 373
    • Sverres garasje
Strømproblemer 2,5td - defekt dynamo eller noe annet?
« Svar #7 på: Ma.,13,Mai,2013,16,52 »
Et nedtappet batteri er den største strømforbrukeren til dynamoen. Hvis batteriet er ødelagt vil det kunne dra så mye strøm fra dynamo at du ikke klarer å måle lading på dynamoen uten å koble fra batteriet.

Hmmm... får vel se om jeg kan få lånt meg et frisk batteri og teste det før jeg evt anskaffer ny dynamo da.


Hva skjer dersom du kobler fra batterilader og lar bilen stå noen timer før første oppstart? Er batterispenninga sunket?

Ladet i går, koblet fra lader og en times tid senere målte jeg 12,7V. Lot den stå uten lader i natt og i morges var spenningen nede på 12,3V. Har hatt mistanke om at jeg har en strømtyv, men det kan jo være pga at batteriet er dårlig. Indikatoren på batteriet er som tidligere nevnt grønn, men man kan kanskje ikke stole på den...
2004 WJ 2,7 CRD Overland
X-Jeeps: 98 TJ 2,5 (31") - 97 TJ 4,0 (33") - 99 XJ 2,5td (31") - 88 XJ 4,0 2dr (33") - 88 XJ 4,0 (31") - 00 XJ 2,5td (30") - 95 XJ 4,0 (31") - 95 XJ 2,5td (stock)

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
Sv: Strømproblemer 2,5td - defekt dynamo eller noe annet?
« Svar #8 på: Ma.,13,Mai,2013,19,07 »
Hmmm... Det tapper seg fort, men ikke fort nok...  ???
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget Sverre

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 373
    • Sverres garasje
Strømproblemer 2,5td - defekt dynamo eller noe annet?
« Svar #9 på: Lø.,18,Mai,2013,22,32 »
Puttet inn et nytt batteri for fire dager siden og etter det har det vært bare velstand :) God batterispenning og normal lading så langt. Ett poeng til deg HardKåre!
2004 WJ 2,7 CRD Overland
X-Jeeps: 98 TJ 2,5 (31") - 97 TJ 4,0 (33") - 99 XJ 2,5td (31") - 88 XJ 4,0 2dr (33") - 88 XJ 4,0 (31") - 00 XJ 2,5td (30") - 95 XJ 4,0 (31") - 95 XJ 2,5td (stock)