Skrevet av Emne: Syntetisk kontra "vanlig" girolje på akslingene.  (Lest 1110 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Moose

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 68
Syntetisk kontra "vanlig" girolje på akslingene.
« på: To.,17,Mars,2011,17,40 »
Skal bytte olje på akslingene ifm innkjøring av nye drev. Spørsmålet er, skal jeg gå for syntetisk olje (Ruller lettere i kulden) eller er det best med mineralolje API-GL5? Har syntetisk olje noen negative innvirkning på tettinger ol?

Utlogget Ronny

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 618
Re: Syntetisk kontra "vanlig" girolje på akslingene.
« Svar #1 på: Fr.,18,Mars,2011,08,13 »
På  nyere Jeep`s (1988 - ca. og opp) står det iallfall i bilens instruksjonsbok at "vanlig" GL-5 80W90 er standard.
Viskositet 75W140 Syntetic anbefales til biler med tilhengerfeste (towing-pkg). Og da vil jeg vel tro at biler med "svære" hjul også drar nytte av sistnevnte.

Men "vanlig" bil og innkjøring av drev? Tja....jeg hadde brukt det jeg hadde :-)
Regards
Ronny Andersen
I do understand the "Jeep thing", therefore I drive BMW

Utlogget Tom-G

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 384
Re: Syntetisk kontra "vanlig" girolje på akslingene.
« Svar #2 på: Fr.,18,Mars,2011,09,13 »
Som nevnt over er begge deler dønn i orden, anbefaler dog at du bruker ei olje med LS tilsetning eller additiver for hard belastning, diffbrems eller ikke.
Synth olje har ingen negativ påvirkning på tettinger.
De første mila du kjører med nye drev bør du kjøre rolig i et kvarter og stoppe et kvarter. Kjenn på diffene om de blir varme. Det er normalt at de blir litt varme i starten, når dreva går seg til.
Jeg har forøvrig alltid kjørt på mineralsk Geartex GL5 80w90 LS fra Texaco og det har fungert bra.
96`XJ 4.0L Sport Man. 2d.
97`ZJ 2,5 TDI Laredo
95`ZJ 4,0L Limited
Medlemsnr. 402
Ex: YJ, TJ, XJ td, 2 x ZJ og WJ 4.7HO

Utlogget Moose

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 68
Re: Syntetisk kontra "vanlig" girolje på akslingene.
« Svar #3 på: Fr.,18,Mars,2011,09,29 »
Takker for svar. De nye drevene er nå innkjørt, så det var for mere "langvarig" bruk jeg vurderte syntetisk. Har brukt Felleskjøpets minneralolje med LS tilsetting til nå, og fortsetter vel med det.

Utlogget kjetil

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 738
Re: Syntetisk kontra "vanlig" girolje på akslingene.
« Svar #4 på: Fr.,18,Mars,2011,11,31 »
http://www.bobistheoilguy.com/cms/

Her kan du lese alt om oljer, aditiver mm...
Jeep clubnorway medlem nr 12
Jeep CJ-7 Renegade 1985 optimalisert istykker.
Jeep JK unlimited 2012 sahara
Har endelig skjønt "Jeep thing" så nå mor kjører Toyota til daglig.