Skrevet av Emne: Byggesyken! :)  (Lest 1110 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget xZorniXz

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 2
Byggesyken! :)
« på: Fr.,29,Oktober,2010,00,44 »
Heisann! Nå har jeg gjort det store og kjøpt meg en Jeep Wrangler 2,5 Sport 2001. Tenkte at dette var en kjekk bil å ha (og det er det:) Var derimot ikke klar over hvor fort man fikk lyst på mer! Så etter å ha lest på div. forum til den store gullmedalje har jeg skjønt at dette kommer til å bli dyrt:) Men det jeg har tenkt å gjøre er som følger:

- Vinsj (som fører med seg en støtfanger fremme som tåler den, ser litt på Warn 9000i, dynamo? og batteri?)
- Heving (har tenkt 4" som fører med seg SYEkit)
- Dekk, her tenker jeg 33X12,5 (som fører til at det må dreves om)
- Detachable sway bar
- Differensialsperr, tenker ARB (som kommer til å koste en formue da jeg har forstått det slik at jeg må/bør ha sterkere aksler?)
- Halvdører (som fører med seg skins til vinduene)

Noen som har lyst å ta et lynraskt estimat på hva herligheten kommer til å koste? Og er det noe jeg har glemt? :P

Bård Ivar

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Re: Byggesyken! :)
« Svar #1 på: Fr.,29,Oktober,2010,00,57 »
Hvis du tar deg bryet med å lese FAQ Ombygging som ligger i toppen på forumet under TJ, så får du absolutt alle svarene der....

- Vinsj
Fra 4.000,- til 15.000,- for vinsj og det samme for innfesting og opp til tunge Warn fangere

- Heving (har tenkt 4" som fører med seg SYEkit)
12-15.000,- for hevingen og 7.500,- for SYE med mellom aksel ( Har en ferdigbygd Transfer med SYE og Teralow til salgs.... )

- Dekk, her tenker jeg 33X12,5 (som fører til at det må dreves om)
Dekk, ca 12.000,- og felg, ca det samme. Finnes billigere og mye dyrere. Dreving ca 7000,- i deler og samme for jobben.

- Detachable sway bar
1800,- for enkleste type og 4.000,- for anbefalte typer.

- Differensialsperr, tenker ARB
Deler ca 15.000,- pluss jobb ( kombineres med drevingen !?! )

- Halvdører (som fører med seg skins til vinduene)
Fra 1000,- og oppover.


Summen for et slikt bygg med gode deler ( Med garantier og dokumentasjon !! ) ca mellom 75.000 og 100.000,-

Du har glemt å doble sylinderne dine.... Ca 100.000,- til i kost  ;D
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Re: Byggesyken! :)
« Svar #2 på: Fr.,29,Oktober,2010,01,16 »
Forøvrig så har du helt rett i at det er en grom bil! Og du har all verdens muligheter til å personifisere denn.

Velkommen til forumet! Og som medlem i klubben ...?
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Jeeb

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 112
Re: Byggesyken! :)
« Svar #3 på: Fr.,29,Oktober,2010,09,32 »
Ha det moro med JEEP'en din, det er derfor den er laget!

Drømmene om å personifisere Jeep'en kan bli et praktisk mareritt her i Norge.
Før du bestemmer deg for hva du skal gjøre, ta den kjedelige , men akk så nødvendige runden med "tilsynet".
Få papirer på "alt", så slipper du å ergre deg over heftige deler som må forbli i garasjen.
Snakker av egen erfaring.

Jeep'en fungerer bra med ekstreme ombygginger, men det hjelper ikke ovenfor "barnehagetantene". De snakker om TüV-godkjenning, eller annen dokumentasjon, slik at de kan få ristet deg våken av drømmene om en individuell livsstil.
Selvfølgelig er det ikke bare mørkt, det er mange som har gjort en god og møysommelig jobb med å vise at kombinasjoner av "aftermarket" komponenter vil fungere trafikksikkert og har fått velsignelse på dette i vognkortet.
Hadde jeg startet mitt bygge fra scratch, ville jeg brukt tid på å tilegne meg kunnskap om hvordan "tilsynet" ser på dine planer. Kanskje samarbeid med de kan gi deg en positiv opplevelse av bilbygging. Du vil kanskje måtte revidere dine drømmer, men du vil sikkert finne en kombinasjon som kommer til å gjøre Jeep opplevelsen så god som du ønsker!
De har nå opprettet en egen "ombyggingsgruppe" som skal ta seg av søknader som omfatter modifisering av kjøretøy. Ta kontakt med ditt lokale "tilsyn" og spør om dette.

Lykke til med en individuell og godkjent JEEP  ;D
Jan Erik
1995 Grand Cherokee Limited 5,2L - 242 transfer
Ex. 1998 TJ 4,0L Sahara

Utlogget xZorniXz

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 2
Re: Byggesyken! :)
« Svar #4 på: Fr.,29,Oktober,2010,14,23 »
Hehehe, en dobling av antall sylindere hadde nok sikkert vært moro, men 4 får holde i alle fall til jeg er ferdig med alt det andre:) Og ja, ny medlem av forumet, kommer selvsagt til å melde meg inn i klubben også!

Og tusen takk for rådet med å gjøre ombyggingen sammen med BT, er vel få ting som er så forsmedelig som å ha brukt mye penger og tid på å modifisere en bil bare for å få tommelen ned... Er det forresten noen som har erfaringer med Biltilsynet i Haugesund? Er der jeg bor, så i utgangspunktet er det også der jeg kommer til å vise bilen min:)

Bård Ivar