Jeg forstår ikke helt om objektet er Cherokee (XJ) eller Grand Cherokee (ZJ). Du ser på en 14 år gammel bil og lurer på om den vil ha problemer? Problemfritt bilhold har man stort sett bare når bilen fremdeles er dekket av forhandlers garanti, evt. objektet er dekket av kjøpsloven.
Håndregel: Uansett når en bil har blitt 10 år begynner slanger å sprekke pga uttørking og elektriske kontakter å irre. Dette gjelder om bilen har vært i bruk eller ikke. Har den vært i bruk jevnlig er alle komponenter slitt. Slik jeg opplever det er Jeep ganske takknemmelig å eie, men de krever fornuftig bruk, omsorg og ettersyn som alt annet du ønsker at skal fungere hver gang.
Å eie Jeep uten å være interessert i/ha tid til/ha mulighet til/ville lære seg å skru selv er ikke en heldig kombinasjon, da blir det antageligvis dyrt, Jeep blir feil for deg og du gjør bare en dårlig erfaring. Jeep's er greie biler å skru på selv, deler er billig i USA, men merkeverstedene er dyre.
Det er lurt å la bilen (Jeep XJ, ZJ) få verkstedservice, ihvertfall til storservicer som er hver 36000km ca ved normal bruk i vårt klima.
Har du stort sett tenkt å bruke bilen på asfalt, aldri ha det gøy med 4x4 lav utenfor asfalt, forsere ubrøytet vei - i det minste kanskje noen skikkelige brøytekanter evt. at du ikke har behov for trekkraften til tilhengerbruk virker det som om du kanskje bør se på en lav 4x4-bil istedet. F.eks. en Subaru eller Volkswagen/Audi dersom det er firehjulstrekk du ønsker deg.
Les ellers gjennom XJ, MJ -tråden og ZJ, WJ-tråden her og Jeep-tråden på offroad.no, så får du vel et brukbart inntrykk av hva som er alminnelig forekommende problemer med bilen du vurderer.
Lykke til!